Page 180 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 180
180 Gyermekvédelem a médiajogban Egy konkrét esetben például a fogyasztóvédelmi hatóság azért szabott ki bírságot, mert a sztriptíz bárt népszerűsítő reklám a nyitva tartás feltüntetése mellett két nőt a szexualitást kihangsúlyozó helyzetben ábrázolt úgy, hogy az egyik nő a másik előtt guggolva az álló nő combjához hajolt. Az álló nő mellét az „entry free” felirat takarta. Az első fokú bíróság sze- rint a kérdéses reklám olyan „felismerhető szexuális töltéssel bíró üzenetet” hordozott, amely a gyermek- és f atalkorúak számára káros hatással járhat. A reklám szexuális tartalmának megítélésekor a különösen fogékony gyermek- és f atalkorúak érzékenységéből kell kiindulni. A Legfelsőbb Bíróság is úgy vélte, hogy bár a vitatott reklám nem f atalkorúakat ábrázolt, és nem is a f atalkorúakhoz szólt, az a gyermek- és f atalkorúak f zikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését károsító hatással járhat. Az indokolás szerint a reklám „felismerhető szexuális töltéssel bíró üzenetet hordoz, amely az azonos neműek ábrázolása folytán […] szerepet játszhat a nemi identitás bizonytalanná tételében is. Az olyan szexualitás ábrázolás, amely azt emberi összefüggéseiből kiragadja, károsan befolyásolhatja a f atalok érzelmi életének alakulását.” 659 A reklámtörvény szűk kivétellel tiltja a reklámtevékenység folytatását az óvodákban, az álta- lános iskolákban és az általános iskolai kollégiumokban [8. § (4) bek]. A törvény emellett a gyermek-, illetve f atalkorúak védelmében további korlátokat határoz meg az egyes áruk és szolgáltatások reklámozásának korlátozása és tiltása körében. Korlátozás alá esnek az alko- holtartalmú italok reklámjai is, így tilos a gyermek-, illetve f atalkorúaknak szóló, valamint a gyermek- vagy f atalkorút bemutató alkoholtartalmú ital reklámja [18. § (1) bek. a)–b) pont]. Tilos közzétenni alkoholtartalmú ital reklámját: – színházban vagy moziban 20 óra előtt, illetve gyermek-, illetve f atalkorúak számára készült műsorszámot közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvet- lenül azt követően, – egyértelműen játék céljára szánt terméken és annak csomagolásán, – köznevelési intézményben és annak bejáratától légvonalban mért kétszáz méteres távol- ságon belül szabadtéri reklámhordozón [18. § (2) bek. b)–d) pont]. A dohánytermék árusítás helyén közzétett (eladáshelyi) reklámja nem szólhat gyermek-, il- letve f atalkorúaknak, és nem mutathat be gyermek-, illetve f atalkorút [19. § (6) bek.]. Tilos a gyermek-, illetve f atalkorúak szerencsejátékban való részvételére felszólító reklám, és tilos közzétenni szerencsejátékhoz kapcsolódó reklámot olyan sajtótermékben, amely alapvetően gyermek-, illetve f atalkorúakhoz szól [21. § (1)–(2) bek.]. 1.3. A kiskorúak internetes védelmét szolgáló szabályok A médiaszabályozás hatálya az internetes tartalmak nagy részére nem terjed ki, illetve jogilag szabályozatlan területnek számítanak. Ezen változtatott az egyes törvényeknek a gyermekek védelme érdekében történő módosításáról szóló 2013. évi CCXLV. törvény, amely több tör- vényt is módosított. 659 EBH 2001. 608./BH 2002. 247.: Tilos az olyan reklám közzététele, amely a gyermek- és f atalkorúak f zi- kai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésére károsító hatással járhat.