Page 188 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 188
188 Gyermekvédelem a médiajogban 19. § (1)–(3) bek.]. Lineáris médiaszolgáltatásban közzétett, a kiskorúak fejlődését veszélyez- tető médiatartalmak esetében az adásidő megválasztásával, illetve más műszaki megoldás alkalmazásával kell biztosítani – amit az Mttv. 9–11. §-a részletez –, hogy a kiskorúak rendes körülmények között nem hallhatják vagy láthatják azt [Smtv. 19. § (4) bek.]. A kiskorúak káros tartalmakhoz való hozzáférésének korlátozása tehát különböző eszközökkel (felhívás, műsorszerkezeti követelmények, közzétételi tilalom, műszaki vagy egyéb hatékony megoldás alkalmazása) valósulhat meg. A médiaalkotmány 2012 júniusi módosítása óta pedig külön előírja, hogy tilos kiskorú személy olyan bemutatása a médiatartalomban, amely életkorának megfelelő lelki vagy f zikai fejlődését nagymértékben veszélyeztetheti [Smtv. 19. § (4a) bek.]. Az előírás nem a kiskorúak számára káros, hanem a méltóságukat sértő tartalmak közzététe- lének megelőzése érdekében a szereplésükkel készült káros tartalmat tiltja. 4. A kiskorúak védelme a médiatörvényben 4.1. A korhatár-besorolási rendszer. A Médiatanács klasszif kációs ajánlása A médiatörvény további kötelezettségeket határoz meg a médiaszolgáltatásokra nézve, kü- lönbséget téve a lineáris és a lekérhető médiaszolgáltatások között, amely alapvetően az irány- elv, valamint a korábbi médiatörvény előírásait követi: „9. § (1) A lineáris médiaszolgáltatást nyújtó médiaszolgáltató – a hírműsorszám, a politikai tájé- koztató műsorszám, a sportműsorszám, a műsorelőzetes, valamint a reklám, a politikai reklám, a televíziós vásárlás, a társadalmi célú reklám és a közérdekű közlemény kivételével – valamennyi, ál- tala közzétenni kívánt műsorszámot a közzétételt megelőzően a (2)–(7) bekezdés szerinti kategóriák valamelyikébe sorolja.” A médiatartalom minősítését maguknak a lineáris médiaszolgáltatóknak kell elvégezniük, ám ha egy médiaszolgáltató nem biztos egy adott műsorszám megítélésében, a törvény arra is lehetőséget biztosít, hogy kérelmére a műsorszám kategóriába sorolásáról – igazgatási szol- 672 gáltatási díj megf zetése ellenében, a műsorszám átadásától számított 15 napon belül – a Médiatanács döntsön [Mttv. 9. § (9) bek.]. Ez esetben a Médiatanács maga végzi el a műsor- szám elemzését és klasszif kációját, amelynek eredményéről a szolgáltatót hatósági határozat formájában értesíti. Nem minősül ugyanakkor az (1)–(7) bekezdés megsértésének, ha a mé- diaszolgáltató a műsorszámot rosszul ugyan, de magasabb kategóriába sorolja, mint ahogyan az egyébként szükséges lenne [Mttv. 9. § (10) bek.]. Hasonlóan az Rttv. 5/F. §-ához, az Mttv. is felhatalmazást ad arra, hogy a Médiatanács a jogalkalmazási gyakorlat elősegítésére a minősítésnél irányadó részletes szempontokra, az egyes műsorszámok közzététele előtt és közben alkalmazható jelzésekre, illetve a minősítés 672 A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság egyes eljárásainak igazgatási szolgáltatási díjairól és a díjf zetés módjáról szóló 5/2011. (X. 6.) NMHH rendelet 17. § (1) bekezdése értelmében az igazgatási szolgáltatási díj összege 20 ezer forint. A 18. § (1) bekezdése alapján a közszolgálati médiaszolgáltatók a díj megf zetése alól mentességet kapnak.
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193