Page 200 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 200
200 Gyermekvédelem a médiajogban A Médiatanács az eljárás megindítása előtt köteles kérni annak tagállamnak az intézkedé- sét, amelynek joghatósága kiterjed a lekérhető médiaszolgáltatást nyújtó médiaszolgáltatóra. Ha a tagállam az intézkedést a Médiatanács kérelmében foglalt ésszerű időn belül nem vagy nem megfelelő módon teszi meg, úgy a Médiatanács a határozat tervezetét megküldi az Eu- rópai Bizottságnak, valamint az érintett tagállamnak. Kivételesen sürgős esetben, a nézői érdekek védelme érdekében a Médiatanács ideiglenes határozatot is hozhat, amely azonnal végrehajtható. A Médiatanács az ideiglenes határozatot annak közlésével egyidejűleg meg- küldi az Európai Bizottságnak, valamint az érintett tagállamnak (Mttv. 177. §). A gyorsabb fellépés lehetővé tétele egyrészt azzal indokolható, hogy a lekérhető médiaszolgáltatások ese- tében sokkal könnyebb a piacra való be- és kilépés, másrészt a tagállam sem képes úgy kont- rollálni azokat, mint a lineáris médiaszolgáltatókat. Nyilvánvaló és súlyos jogsértés esetén egy elhúzódó eljárás pedig a sérelem hatékony orvosolhatóságának akadálya lehet. 703 Rádiós médiaszolgáltatás vagy sajtótermék esetén a Médiatanács akkor alkalmazhat szankciót [187. § (3) bek. c) pont] a jogsértés fennállásáig, de legfeljebb 180 napig, ha: – az intézkedés a kiskorúak védelme miatt szükséges, – az intézkedés olyan rádiós médiaszolgáltatás, vagy sajtótermék médiatartalom-szolgál- tatójával szemben kerül alkalmazásra, amely a kiskorúak védelmét sérti, illetve súlyosan veszélyezteti, és az intézkedés a védendő érdekhez képest arányos. Hasonlóak az eljárás megindítására és az ideiglenes határozat meghozatalára vonatkozó sza- bályok (Mttv. 178. §). 704 A 2000-es évek közepétől Magyarországon is egyre több, eredetileg magyar joghatóság alatt álló médiaszolgáltató helyezte át székhelyét egy másik tagállamba (Csehország, Romá- nia, Egyesült Királyság), amelyek továbbra is a magyar nézőknek sugározzák műsoraikat, illetve számos, részben vagy egészben a magyar közönséget célzó médiaszolgáltató áll külföl- 705 di joghatóság alatt. Ugyanakkor az ilyen csatornákon is gyakran előfordul olyan jogsértés, amely a hazai nézőket érinti. A Cool TV műsorszolgáltatását például 2005. október 6-a óta román joghatóság alatt, az IKO Románia srl. nyújtotta, amelynek székhelye Bukarestben volt, és a magyarországi telephelyen a műsorszolgáltató állítása szerint csak a műsorok terjesz- téséhez szükséges tevékenység folyt. A műsorok tartalmából viszont egyértelművé vált, hogy azok nem Bukarestben, hanem a műsorszolgáltató budapesti telephelyén készültek, magyar műsorvezetőkkel, stábbal és magyar meghívott vendégekkel dolgoztak. Az ORTT első al- kalommal 2007-ben tapasztalt jogsértést, amikor a Cool TV délelőtti, illetve kora délutá- ni időpontokban rendszeresen obszcén, szexuális tartalmú műsorszámokat tett közzé (Cool Sex, Cool Love). Az ORTT megállapította, hogy a műsorszámot a műsorszolgáltató az Rttv. kiskorúak védelmére vonatkozó szabályai alapján csak este 10 óra után tűzhette volna műso- rára. Miután a Testület már több alkalommal is tájékoztatta a műsorszolgáltatót, az Európai Bizottságot és a román médiahatóságot (Nemzeti Audiovizuális Tanács, CNA) arról, hogy a Cool TV-ben kiskorúakra káros – egy alkalommal emberi méltóságot sértő – tartalmakat észlelt, 2007 augusztusában megindította az 52/A. § szerinti eljárást. A CNA megvizsgálta a Cool TV műsorát, és nyilvános f gyelmeztetésben részesítette a műsorszolgáltatót, a kifogá- solt műsorszámok sugárzási idejét pedig a késő esti, éjszakai órákban (22.00–06.00) jelölte 703 Koltay–Nyakas i. m. (19. lj.) 180. 704 Koltay–Lapsánszky i. m. (681. lj.) 345–348. 705 Nagy i. m. (701. lj.) 137–138.
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205