Page 200 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 200
200 Gyermekvédelem a médiajogban A Médiatanács az eljárás megindítása előtt köteles kérni annak tagállamnak az intézkedé- sét, amelynek joghatósága kiterjed a lekérhető médiaszolgáltatást nyújtó médiaszolgáltatóra. Ha a tagállam az intézkedést a Médiatanács kérelmében foglalt ésszerű időn belül nem vagy nem megfelelő módon teszi meg, úgy a Médiatanács a határozat tervezetét megküldi az Eu- rópai Bizottságnak, valamint az érintett tagállamnak. Kivételesen sürgős esetben, a nézői érdekek védelme érdekében a Médiatanács ideiglenes határozatot is hozhat, amely azonnal végrehajtható. A Médiatanács az ideiglenes határozatot annak közlésével egyidejűleg meg- küldi az Európai Bizottságnak, valamint az érintett tagállamnak (Mttv. 177. §). A gyorsabb fellépés lehetővé tétele egyrészt azzal indokolható, hogy a lekérhető médiaszolgáltatások ese- tében sokkal könnyebb a piacra való be- és kilépés, másrészt a tagállam sem képes úgy kont- rollálni azokat, mint a lineáris médiaszolgáltatókat. Nyilvánvaló és súlyos jogsértés esetén egy elhúzódó eljárás pedig a sérelem hatékony orvosolhatóságának akadálya lehet. 703 Rádiós médiaszolgáltatás vagy sajtótermék esetén a Médiatanács akkor alkalmazhat szankciót [187. § (3) bek. c) pont] a jogsértés fennállásáig, de legfeljebb 180 napig, ha: – az intézkedés a kiskorúak védelme miatt szükséges, – az intézkedés olyan rádiós médiaszolgáltatás, vagy sajtótermék médiatartalom-szolgál- tatójával szemben kerül alkalmazásra, amely a kiskorúak védelmét sérti, illetve súlyosan veszélyezteti, és az intézkedés a védendő érdekhez képest arányos. Hasonlóak az eljárás megindítására és az ideiglenes határozat meghozatalára vonatkozó sza- bályok (Mttv. 178. §). 704 A 2000-es évek közepétől Magyarországon is egyre több, eredetileg magyar joghatóság alatt álló médiaszolgáltató helyezte át székhelyét egy másik tagállamba (Csehország, Romá- nia, Egyesült Királyság), amelyek továbbra is a magyar nézőknek sugározzák műsoraikat, illetve számos, részben vagy egészben a magyar közönséget célzó médiaszolgáltató áll külföl- 705 di joghatóság alatt. Ugyanakkor az ilyen csatornákon is gyakran előfordul olyan jogsértés, amely a hazai nézőket érinti. A Cool TV műsorszolgáltatását például 2005. október 6-a óta román joghatóság alatt, az IKO Románia srl. nyújtotta, amelynek székhelye Bukarestben volt, és a magyarországi telephelyen a műsorszolgáltató állítása szerint csak a műsorok terjesz- téséhez szükséges tevékenység folyt. A műsorok tartalmából viszont egyértelművé vált, hogy azok nem Bukarestben, hanem a műsorszolgáltató budapesti telephelyén készültek, magyar műsorvezetőkkel, stábbal és magyar meghívott vendégekkel dolgoztak. Az ORTT első al- kalommal 2007-ben tapasztalt jogsértést, amikor a Cool TV délelőtti, illetve kora délutá- ni időpontokban rendszeresen obszcén, szexuális tartalmú műsorszámokat tett közzé (Cool Sex, Cool Love). Az ORTT megállapította, hogy a műsorszámot a műsorszolgáltató az Rttv. kiskorúak védelmére vonatkozó szabályai alapján csak este 10 óra után tűzhette volna műso- rára. Miután a Testület már több alkalommal is tájékoztatta a műsorszolgáltatót, az Európai Bizottságot és a román médiahatóságot (Nemzeti Audiovizuális Tanács, CNA) arról, hogy a Cool TV-ben kiskorúakra káros – egy alkalommal emberi méltóságot sértő – tartalmakat észlelt, 2007 augusztusában megindította az 52/A. § szerinti eljárást. A CNA megvizsgálta a Cool TV műsorát, és nyilvános f gyelmeztetésben részesítette a műsorszolgáltatót, a kifogá- solt műsorszámok sugárzási idejét pedig a késő esti, éjszakai órákban (22.00–06.00) jelölte 703 Koltay–Nyakas i. m. (19. lj.) 180. 704 Koltay–Lapsánszky i. m. (681. lj.) 345–348. 705 Nagy i. m. (701. lj.) 137–138.