Page 202 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 202
202 Gyermekvédelem a médiajogban A médiahatóságok közötti együttműködésre jó példa a Közép-európai Szabályozó Hatósá- gok Fóruma (Th e Central European Regulatory Forum, CERF) is. A szervezetet 2009. decem- ber 15-én hozták létre Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia és Szlová- kia elektronikus médiát felügyelő hatóságai azzal a céllal, hogy fokozzák az együttműködést a hatóságok között a határokat átlépő audiovizuális szolgáltatások felügyelete, különösen a kisko- 711 rúak védelme érdekében. A megállapodás alapján létrehoztak egy online felületet, amelynek segítségével a hatóságok gyorsabban és hatékonyabban léphetnek fel a jogsértő tartalmakat su- gárzó médiaszolgáltatókkal szemben. A szervezet emellett évente egyszer ülést is tart, lehetővé téve a legfontosabb ügyekben történő tapasztalatcserét, valamint a határokat átlépő műsorokkal kapcsolatos ügyek kezelését. A szervezet 2012-ben új taggal, a szlovén hatósággal bővült. 712 A szervezetnek köszönhetően már több, magyar célközönségnek szóló televíziós csatorná- val szemben volt eredményes eljárás. Így például a román hatóság szankcionálta a Románi- ában működő, de magyar területre sugárzó Film+ televíziós csatorna és a Cool TV üzemel- tetőjét, az IKO Romániát a kiskorúak védelmére vonatkozó előírások megsértése miatt. A Film+ csatornán horrorf lm-előzeteseket sugároztak a megengedettnél korábbi időpontban, a Cool TV-n pedig a Való Világ 4-ből kimaradt, szélsőségesebb, sértő tartalmú jeleneteket su- gározták „Belevaló Világ” címmel. Egy másik esetben a CNA azért büntette meg a Film+ 713 csatornát, mert „alkalmatlan”, délutáni időpontban sugározva ismételték meg az „Alien” és „az Alien vs predator” című f lmeket. 714 4.7. Reklámkorlátok és tilalmak a kiskorúak védelmében A gyermek- és f atalkorúak védelme érdekében a médiatörvény is korlátokat határoz meg a mé- diaszolgáltatásban közzétett kereskedelmi közleményekre nézve, így azok nem sérthetik a kis- korúak f zikai vagy erkölcsi fejlődését. Ennek megfelelően – az Audiovizuális médiaszolgáltatá- sokról szóló irányelvhez hasonlóan – a médiaszolgáltatásban közzétett kereskedelmi közlemény: – közvetlenül nem szólíthat fel kiskorúakat valamely áru megvásárlására vagy bérbevéte- lére, illetve szolgáltatás igénybevételére; – közvetlenül nem szólíthat fel kiskorúakat arra, hogy rábeszéljék szüleiket vagy másokat a reklámozott áru megvásárlására vagy szolgáltatás igénybevételére; – nem használhatja ki a kiskorúaknak a szüleik, tanáraik és más személyek iránti bizal- mát, továbbá a kiskorúak tapasztalatlanságát és hiszékenységét; – indokolatlanul nem ábrázolhat kiskorút veszélyes helyzetekben [Mttv. 24. § (1) bek. c)–f) pont]. 711 http://cerfportal.org/ 712 J/10573 Országgyűlési beszámoló a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának 2012. évi tevékenységéről. Budapest, NMHH, 2013. április 17. 185–186. http://mediatanacs.hu/dokumentum/158578/orszaggyulesi_beszamolo_2012_mediatanacs.pdf 713 Külföldről sem sugározhatnak jogsértő tartalmakat. Médiatanács, 2011. szeptember 19. http://mediatanacs.hu/cikk/1285/Kulfoldrol_sem_sugarozhatnak_jogserto_tartalmakat; Médiadiplomácia a kiskorúak védelmében. Médiatanács-blog, 2011. november 11. http://mediatanacs.blog.hu/2011/11/11/mediadiplomacia_a_kiskoruak_vedelmeben 714 Magyar RTL-csatornát bírságolt a román médiatanács. hvg.hu, 2013. június 21. http://hvg.hu/vilag/20130621_Magyar_RTLcsatornat_birsagolt_a_roman_me
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207