Page 58 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 58
58 Gyermekvédelem a médiajogban üzenet útján nyilvánosságra kellene hozniuk a PEGI-rendszerben. Az állásfoglalás kiemeli a szülői felügyelet fontosságát: javaslat szerint a tagállamoknak az iparággal együttműködve meg kell vizsgálniuk a (mobil) konzolokba vagy készülékekbe és számítógépekbe beépíthető „piros gomb” kidolgozásának előnyét, amellyel a szülők meggátolhatják bizonyos játékok működését, illetve adott időszak alatt korlátozza a játékhoz vagy egyes részeihez történő hozzáférést. Az állásfoglalás is hangsúlyozza a kiskorúak megfelelő védelme biztosításának fontossá- gát, többek között a káros tartalomhoz való hozzáférésük megakadályozását. Ennek érdeké- ben növelni kell az életkort hatékonyan ellenőrző rendszerek szükségességét a játékok és az online játékok tekintetében, elismerve, hogy egyik rendszer sem garantálja teljes mértékben, hogy a gyermekek ne férjenek hozzá a számukra nem megfelelő videojátékokhoz. Szük- séges a közvélemény tudatosságának növelése is, ezért nemzeti tájékoztató és tudatossági kampányokat kell szervezni a fogyasztók – különösen a szülők – számára annak érdekében, hogy segítsenek nekik olyan videojátékokat választani, amelyek megfelelnek gyermekeik korának. Az állásfoglalás felhívja a Bizottságot, javasoljon olyan intézkedéseket, amelyek hozzájárulnak az online videojátékok biztonságosabb játékkörnyezetének kialakításához, és megakadályozzák, hogy a kiskorúak hozzáférjenek a számukra nem megfelelő tartalommal rendelkező online videojátékokhoz. Végezetül felhívja a tagállamok f gyelmét arra, hogy tegyenek megfelelő intézkedéseket annak megelőzésére, hogy a gyermekek korhatáros, erő- szakos tartalmú játékokat vásároljanak vagy ezekkel játsszanak, és hozzanak külön polgári és büntetőjogi jogszabályokat az erőszakos tv-, video- és számítógépes játékok árusításáról, amelyek megakadályozzák az erőszakos tartalmú és káros videojátékok kiskorúak számára történő értékesítését. Az Európai Tanács által kiadott „A Tanács következtetései a gyermekek védelméről a digi- 200 tális világban” című jelentése pedig arra hívja fel a tagállamokat, hogy ösztönözzék az önsza- bályozó besorolási rendszerek (PEGI, PEGI online) szélesebb körű és gyakoribb alkalmazását az online és offl ine videojátékokra, és a korhatár-besorolások következetesebb használatát a kiskereskedelemben az online és offl ine videojátékok „korhatár alatti” értékesítésének megelő- zése érdekében. 9.2. A PEGI-rendszer Európában a számítógépes és videojátékok minősítésére az Egységes Európai Játékinformációs Rendszer (Pan European Game Information, PEGI) terjedt el. Az Európai Interaktív Szoftver Szövetség (Interactive Software Federation of Europe, ISFE) által kialakított, önszabályozási elven működő, koron és tartalmon alapuló egységes besorolási rendszert 2003 áprilisában az ipari – a nagyobb gyártó cégek és kiadók (pl. Sony, Nintendo) – és a civil társadalom képvi- selőivel folyó egyeztetéseket követően fogadták el. A PEGI egy határokon átívelő önkéntes tagsági elven működő önszabályozói rendszer, amelynek célja, hogy a kiskorúakat megóvja az életkoruknak nem megfelelő tartalmat hordozó játékoktól. A PEGI létrejöttével az egyes tagállamokban használt sokféle, egymástól eltérő korhatár-besorolási rendszereket egyetlen közös európai rendszer váltotta fel. A PEGI nem írja felül az egyes országok játékok tartalmára 200 A Tanács következtetései a gyermekek védelméről a digitális világban (2011/C 372/04) 2.