Page 55 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 55
I. A kiskorúak védelmének általános kérdései: indokai és eszközei 55 – egy-egy szolgáltatás felett létezik társszabályozás [pl. lekérhető médiaszolgáltatások: Egyesült Királyság – ATVOD; Írország – On-Demand Audiovisual Services Gro- up (ODAS); televíziózás: Olaszország – Önszabályozó Kódexet Felügyelő Bizottság (Comitato di applicazione del Codice di autoregolamentazione Tv e minori); Spanyol- ország – Comite de Autorregulación]. B) A társszabályozás keretében átadott állami feladatok és hatáskörök terén – besorolási, mi- nősítési és vízválasztó rendszer kialakítása, audiovizuális tartalmak minősítése, szabályok be- tartásának felügyelete (panaszkezelés), szankciók alkalmazása – szintén jelentős különbségek vannak az egyes társszabályozói rendszerek között. Az meglehetősen ritka, hogy egy szervezet valamennyi hatáskörrel rendelkezzen, főleg úgy, hogy hatásköre valamennyi audiovizuális szolgáltatásra kiterjedjenek: – önszabályozó szervezetek, amelyek több feladatot látnak el: pl. Németország – FSF; Hollandia – NICAM; Olaszország – Önszabályozó Kódexet Felügyelő Bizottság; – önszabályozó szervezetek, amelyek szűkebb feladat- és hatáskörrel rendelkeznek: pl. Ír- ország – On-Demand Audiovisual Services Group (ODAS). C) Különbség tehető az önszabályozó szervezetek között aszerint is, hogy van-e lehetőségük vagyoni jellegű szankció kiszabására (pl. rendelkezik ilyen hatáskörrel: NICAM, FSF; kezde- ményezhet szankciót: ATVOD, Spanyolország, Olaszország illetékes bizottsága; nem szabhat ki bírságot, és nem kezdeményezheti annak kiszabását: ODAS). A vagyoni szankció kiszabá- sának jogát jellemzően illetékes médiahatóságok számára tartják fenn. 194 9. A videojátékok tartalmi szabályozása, korhatár-besorolása A kiskorúak lelki, szellemi fejlődésére egyes számítógépes és videojátékok is veszélyt jelent- hetnek. Az utóbbi években a videojátékokban is elszaporodtak a kiskorúak fejlődésére ve- szélyt jelentő káros, erőszakos tartalmi elemek. A számítógépes játékokban megjelenő erő- szak kérdése először 1976-ban vetődött fel, amikor megjelent a „Death Race” nevű játék, amelyben a játékosnak egy autóval kellett az úton átkelő gyalogosokat elütnie. Hasonló játék volt később az 1990-es évek közepén megjelent „Carmageddon” nevű autós játék is, amit már több országban is betiltottak (pl. Egyesült Királyság) annak erőszakos tartalma miatt. A többségi vélekedés szerint az erőszakos tartalmú játékok, a játékokban megjelenő erőszak is rossz hatással lehetnek a gyermekek fejlődésére, mivel összefüggés fedezhető fel az agresszív, erőszakos játékprogramok és a gyermekek erőszakos viselkedése között. Ez szükségessé teszi a játékok szabályozását, és a kiskorúak megfelelő védelmét az életkoruknak nem megfelelő tartalmú játékokkal szemben. További problémát jelent, hogy míg korábban a videojátékok főként a kiskorúakra össz- pontosítottak, addig manapság több videojátékot kifejezetten a felnőttek részére fejlesztenek ki. A videojátékok mára tömeges fogyasztási cikké váltak, amelyek nemcsak üzletekben, ha- nem internetről is megvásárolhatók vagy letölthetők, és számos platformon – számítógép, konzol, internet, mobiltelefon – játszhatók. A videojátékok emellett egyre inkább interaktív jellegűek, mivel a felhasználóknak már arra is lehetőségük van, hogy részt vegyenek a fóru- mokon zajló vitákban, szöveges vagy szóbeli csevegésben. Emiatt a szülői felügyelet is egyre 194 Nyakas i. m. (18. lj.) 142–145. 147.