A médiaszolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói észrevételek, kifogások, jelzések a 2021. évben

Közzétéve: 2022. március 2.

A biztosi hivatal megkeresésére a nagyobb médiatartalom-szolgáltatók az alábbiak szerint számoltak be a 2021. évben hozzájuk címzett fogyasztói jelzésekről, panaszokról, javaslatokról.

A televíziós szolgáltatás (lineáris audiovizuális médiaszolgáltatás) műsorfolyamára, a műsorok tartalmára, aktuális témájára számos – mind pozitív, mind negatív – észrevétel érkezett.

Az új programstruktúrát, új műsorokat sokan üdvözölték.

Általános és konkrét témajavaslatok, témafelvetések érkeztek a szórakoztató műsorszámokkal, leginkább a magazinműsorokkal és reality típusú műsorszámokkal kapcsolatosan, valamint az aktuális hír-, és politikai tájékoztató, illetve a közéleti műsorokkal kapcsolatban is.

Általánosságban elmondható, hogy növekedett a megkeresések száma, ebben egyértelműen szerepet játszott a világjárvány is. A vírus terjedésével és ennek kommunikációjával kapcsolatban is sok érdeklődés érkezett, többen kifejtették a témával kapcsolatos személyes véleményüket is.

Számos esetben kértek részletesebb tájékoztatást a koronavírusról és javasolták reménykeltő riportok bemutatását a fertőzésen átesettekről és a gyógyultakról.

A nézők bevonásával készülő produkciók körében gyakran érkezett kérdés a műsorban történő részvételről, az arra való jelentkezés feltételeiről, az élő műsorokra való jegyvásárlásról és arról is, hogy egyes tehetségkutató műsorokban miért az adott versenyző nyerte a fődíjat, illetve miért pont ő esett ki a versenyből.

A nézők gyakran nyilvánítottak véleményt az interaktív műsorok körében. A közéleti magazinokhoz rendszeresen érkeztek személyes élettörténetek, az aktuális riporttémához kapcsolódóan sokan vetettek fel személyes problémát, sok esetben segítséget is kértek, míg mások éppen segítségnyújtás felajánlásával fordultak a szolgáltatóhoz. Igen nagy volt az érdeklődés adománygyűjtéssel, illetve azok eljuttatásával kapcsolatosan.  

Számtalan megkeresés érkezett a sorozatok tárgyában, az aktuálisan vetített napi sorozatok esetében örömüket, izgatottságukat fogalmazták meg a nézők. Érdeklődtek a sorozat részeinek száma, a sugárzás és az újravetítés időpontja felől. Sokan köszönetet mondtak egy lezárult sorozatért, gyakran érdeklődtek afelől, hogy egy-egy telenovella folytatása mikor várható illetve, hogy  miért nincs folytatás, miért nem ismétlik meg a korábbi évadokat.

A televíziós szolgáltatások arculatát számos elismerő vagy kritikai megjegyzés illette. Az egyes műsorokban a szereplőkkel, karakterekkel kapcsolatos észrevételek is gyakoriak voltak. A műsorvezetőket, megjelenésüket, öltözködésüket sokan kifogásolták vagy éppen dicsérték. Élénk figyelem kísérte a kedvelt műsorvezetők képernyőről történő távozását, illetve visszatérését is. Sokan kéretek tájékoztatást a szolgáltatótól a szerkesztőségek, műsorvezetők elérhetősége felől. Gyakori volt az érdeklődés a műsorokban szereplő vendégekkel kapcsolatban.

Visszatérően kérték a műsortartalmak részletesebb közlését, a műsorelőzetesek és a sugárzási időpontok részletesebb megjelenítését, archív műsorok elérhetővé tételét.

Rendszeresen érkezett reklamáció régi, megszokott műsorok kivezetése, műsorváltozások, illetve műsorkezdési időpontok megváltoztatása miatt. Többen sérelmezték a műsorokat nagyon szétszabdaló reklámok és műsorajánlók mennyiségét, ugyanakkor sokan érdeklődtek a reklámokban megjelenő termékek, szolgáltatások és azok elérhetősége után.

Egyes műsorok vételének műszaki kérdéseivel kapcsolatosan is megkeresték a szolgáltatókat. Problémát okozott a műsorok nem megfelelő visszanézhetősége, az, hogy műsorokat online formában csak késleltetve tudták elérni, vagy egy-egy tartalom nem került fel a korábban megszokott időben a honlapra. Sérelmezték teletext oldalak hiányosságát, lassú frissítését.

A médiaszolgáltatások terjesztésével kapcsolatos hibajelenségek körében panaszolták, hogy a lineáris médiaszolgáltatás, illetve annak egyes csatornái nem voltak elérhetők, nem volt hang, rossz volt a kép- és hangminőség, zavaró hangcsúszást tapasztaltak, akadozott az adás; a lekérhető médiaszolgáltatás nem töltődött be, a videólejátszás nem indult, a műsorszám automatikus feliratozása zavaró volt.

A média- és hírközlési biztoshoz 2021-ben 22 db média témájú beadvány érkezett.

Az egyes műsorszámokat érintő megkeresések többek között a kiegyensúlyozott tájékoztatás hiányát, a helytelen korhatárbesorolást, illetve a zavaró reklámhangerőt kifogásolták.

Ezekben az ügyekben biztosi eljárás nem indult, tekintettel arra, hogy ezek a kérdések hatósági hatáskörbe tartoznak.