Page 143 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 143
III. A kiskorúak védelme az Európai Unióban és egyes tagállamokban 143 2) nem lehetnek láthatók vagy hallhatók gyermekek, és az ilyen reklámokban a 25 éven aluliak vagy 25 éven alulinak tűnő személyek nem játszhatnak jelentős szerepet. Senki nem viselkedhet kamaszosan vagy f atalkorúként; 3) ez alól kivételt képeznek azok a reklámok, amelyekben családok felelősségteljesen élnek társasági életet. Ilyen körülmények között gyermekek is megjelenhetnek, de ők – és mindenki, aki 25 év alatti vagy 25 év alattinak tűnik – csak véletlenszerű szerepet játsz- hatnak. Mindennek ellenére egyértelműnek kell lennie, hogy a megjelent 18 év alatti személyek egyike sem iszik alkoholt (Section 11.8.2 a) pont). 544 Említést érdemel a médiatudatosság, médiaműveltség körében a 2002 novemberében in- 545 dult Media Smart, amely az általános iskolás gyermekek számára kifejlesztett program, és kifejezetten a reklámozás helyes megértésének és értelmezésének elősegítésére jött létre. Emellett a televízióban médiatudatossági műsorokat is indítottak, hogy a gyermekeket arra ösztönözzék, hogy gondolkodjanak el a televízióban látottakról és azok valóságtartalmáról. A Communications Act 2003 pedig előírja az OFCOM-nak, hogy támogassa a médiaművelt- ség fejlesztését (Section 11.). 5.2. Filmek és videojátékok korhatár-besorolása Az angol f lm- és videó-klasszif kációs gyakorlat az egyik legszigorúbb Európában. A f lmek (mozif lmek, DVD-f lmek, számítógépes és videojátékok) tartalmának megítélését és kategori- zálását, korhatár-besorolását a Cinemas Act 1985 alapján a f lmeket osztályozó testület, a British 546 Board of Film Classif cation (BBFC) végzi, amely a brit f lmipar által alapított független testü- let. A BBFC 1998-ban alkotta meg a f lmek vizsgálatának szempontjait tartalmazó Classif cation Guidelines-t, amely a korábbi precedensekre épülő gyakorlatot váltotta fel. A testület ez alap- 547 ján végzi el a f lmek korhatár-besorolását, és határozza meg azt a korosztályt, amely megtekinthe- ti a f lmet. A BBFC jelenlegi klasszif kációs rendszerében 7 korhatár-kategória létezik: – Uc: A DVD-f lm kifejezetten gyermekek számára ajánlott; 2009-ig alkalmazták – U (Universal): Minden korosztály számára ajánlott; – PG (Parental Guidance): Szülői felügyelet ajánlott; – 12/12A: 12 éves és idősebb közönség számára alkalmas, 12 év alatt a f lm csak nagyko- rú/felnőtt felügyeletével tekinthető meg. A DVD-t 12 éven aluliak nem vásárolhatják meg vagy kölcsönözhetik; – 15: Csak 15 éven felülieknek; – 18: Csak 18 éven felülieknek; – R18: A hozzáférés csak 18 éven felülieknek, és kizárólag külön engedéllyel rendelkező f lmszínházakban, üzletekben engedélyezett. A Classif cation Guidelines részletesen meghatározza, hogy az egyes korhatár-kategóriákban milyen mértékben lehetnek jelen egyes tartalmi elemek (erőszak, szexualitás, meztelenség, trágár 544 A Code of Broadcast Advertising gyermekek védelmét célzó reklámszabályairól (Section 5): Bakos Eszter: A kiskorú fogyasztók védelme az audiovizuális kereskedelmi közleményekkel szemben. VMTDK, 2010. 8–9. http://vmtdk.edu.rs/A_kiskoru_fogyasztok_vedelme_az_audiovizualis_kereskedelmi 545 http://www.mediasmart.org.uk/ 546 http://www.bbfc.co.uk/ 547 http://www.bbfc.co.uk/sites/default/files/attachments/BBFC%20Classification%20Guidelines%202009_4.pdf
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148