Page 157 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 157
III. A kiskorúak védelme az Európai Unióban és egyes tagállamokban 157 A német médiahatóságok nem tulajdonítanak túlzottan nagy jelentőséget a trágár nyelvhaszná- latnak. A beszélgetős műsorokban, valóságshow-kban és a sorozatokban gyakran hallhatók közön- séges vagy trágár kifejezések, akár délutánonként is, bár a durvább kifejezéseket ilyenkor rendszerint kisípolják. Az ilyen szavak még kevésbé problematikusak, ha váratlan, elszigetelt káromkodások for- májában jelennek meg: szinte egyáltalán nem kelt megütközést, és semmi esetre sem eredményez ha- tósági szankciókat, ha egy elvesztett meccs után valamelyik játékos azt mondja, „szarul játszottunk”, vagy ha ez a szó egy díjátadón hangzik el, jóllehet számos néző helytelenítené a szóhasználatot. Ugyanakkor a tartalom nem megfelelőnek minősülhet, ha antiszociálisnak és az emberi méltóságot sértőnek tekinthető magatartást ábrázol, amely különösen a gyermekekre lehet zavaró hatással. 2008-ban például 100 ezer euróra bírságolták az utóbbi idők egyik legnép- szerűbb német tehetségkutató műsorát, a „Deutschland sucht den Superstart”, mert a műsor- vezető kigúnyolta a versenyzőket, és a bemutatásuk módja is nevetségessé tette őket. A KJM egy későbbi évaddal kapcsolatban is hasonló következtetésre jutott, mivel azonban az RTL a műsorokat előzetesen bemutatta az önszabályozó testületnek, amely jóváhagyta a korábbi időpontokban történő sugárzást, a csatorna mentesült a szankciók alól. 599 Az ifj úságvédelmi szabályozással kapcsolatban több kutatást is végeztek, amelyek megállapí- tották, hogy a német szülők túlnyomó többsége támogatja a jelenlegi szabályozást, amely haté- kony védelmet nyújt a kiskorúak számára a káros médiatartalmaktól. A ZDF 2004-ben készí- tett felmérése szerint a megkérdezett szülők 80%-a támogatta a kiskorúak védelmére vonatkozó szabályozást, különös tekintettel az erőszakra (50%) és a pornográf ára (53%) korlátozást, 73%- uk egyetértett a médiatartalmak közzétételére vonatkozó időbeli korlátokkal. A megkérdezettek 58%-a leginkább problémás tartalomnak, műfajnak az amerikai bűnügyi drámákat és f lmeket tartották, amelyek nem megfelelőek a 12 éven aluli gyermekek számára. 600 6.2.4. A gyermekek védelmét szolgáló reklámkorlátok A kiskorúak védelmét szolgáló reklámkorlátokat ugyancsak a JMStV tartalmazza, amely az Audi- ovizuális médiaszolgáltatásokról szóló 2010/13 EU irányelv kiskorúakkal kapcsolatos reklámsza- bályait veszi át [JMStV 6. § (2) bek.]. Azt a reklámot, amelynek tartalma veszélyeztetheti a gyer- mekek és a f atalkorúak f zikai vagy szellemi fejlődését, valamint „felelős és közösségi együttélésre képes személyiséggé válását”, el kell különíteni a nekik szóló műsoroktól. Az a reklám, amely gyer- mek vagy f atalkorú felé irányul, vagy amely gyermeket vagy f atalkorút színészként szerepeltet, nem sértheti a gyermekek vagy a f atalkorúak érdekét, nem használhatja ki tapasztalatlanságukat. Az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek reklámjai nem irányulhatnak gyermekek és f atal- korúak felé, nem lehetnek vonzóak számukra, nem mutathatják őket alkoholfogyasztás közben [JMStV 6. § (3)–(5) bek.]. Az előírásokat a teleshoppingra és a szponzorálásra is alkalmazni kell. A gyermekeknek szóló reklámok tekintetében egy külön magatartási kódexet dolgoztak ki, amelynek betartása felett a német reklámtanács (Deutscher Werberat) őrködik. A kó- 601 599 Cole i. m. (232. lj.) 216–220. 600 Janicke i. m. (74. lj.) 23–25. 601 Verhaltensregeln des Deutschen Werberats für die Werbung mit und vor Kindern in Hörfunk und Fernsehen. Fassung von 1998. http://www.werberat.de/kinder-und-jugendliche