Page 155 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 155
III. A kiskorúak védelme az Európai Unióban és egyes tagállamokban 155 de törvényben meghatározott esetekben a felhatalmazás vissza is vonható [JMStV 19. § (3)–(5) bek.]. Az elismert önkéntes önszabályozó szervezetek alapszabályaik alapján vizsgálják a JMStV rendelkezéseinek betartását, amivel kapcsolatban rendelkezéseket (Satzungen) és irányelveket (Richtlinien) is kiadhatnak tagjaik számára [JMStV 19. § (2) bek.]. Ha a KJM eljárása során fel- merül, hogy a műsorszolgáltató vagy a telemédia szolgáltató a JMStV rendelkezéseit megsértet- te, és a szolgáltató bizonyítja, hogy a tartalmat bemutatta az önkéntes önszabályozó szervezet- nek, továbbá betartotta az önkéntes önszabályozó szervezet jogszerűen kiadott rendelkezéseit és irányelveit, úgy – a JMStV 4. § (1) bekezdésének megsértését kivéve – mentesülhetnek a JMStV megszegésének következményei alól [JMStV 20. § (3) bek.]. Ha tehát a médiaszolgáltató tagja valamely elismert önszabályozó szervezetnek, a KJM nem járhat el vele szemben, amennyiben a közzétételre szánt műsorszámot előzetesen bemutatta az önszabályozó szervezetnek korha- tár-besorolás céljából, illetve a médiaszolgáltató által elvégzett minősítés összhangban van az önszabályozó szervezet irányelveivel. Habár az önszabályozó testületek elé terjesztett tartalmak értékelése időnként eltérhet a KJM álláspontjától, a legtöbb eset elbírálása azonos módon tör- ténik. Azokkal a szolgáltatókkal szemben viszont, amelyek nem tagjai ilyen szervezeteknek, a kiskorúak védelmére vonatkozó szabályok megsértése esetén a KJM eljárást indíthat. 587 Az egyes audiovizuális tartalmakat külön önszabályozó szervezetek felügyelik a kiskorúak védelme szempontjából. Jelenleg négy területen létezik társszabályozás. A televíziós műsorok tartalmának vizsgálatát, a mozikban nem vetített, korhatárral nem ellátott f lmek, soroza- tok klasszif kációját a kereskedelmi műsorszolgáltatók által 1993-ban alapított önszabályozó testület, a televíziós önkéntes önszabályozó szervezet (Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen, 588 FSF) végzi. Az FSF 1994 óta ellenőrzi a kereskedelmi műsorszolgáltatók programjait, il- letve értékeli a f lmeket a megfelelő korhatár-besorolás végett, amennyiben erre a műsorszol- gáltatónak a JMStV által előírt ifj úságvédelmi képviselője igényt tart. A testület a tartalmak 589 korhatár-besorolása során az FSK mozif lmekre vonatkozó besorolási rendszerére támasz- kodik, illetve az értékelő és a leíró jellegű minősítési rendszert [félelem, erőszak, veszélyes 590 591 magatartás (Desorientierung), szex, durva nyelvezet] egyaránt alkalmazza. 2012 óta a tele- víziós műsorszolgáltatáshoz hasonló internetes műsorok, interneten elérhető tartalmak, azaz a lineáris mellett a lekérhető médiaszolgáltatások felett is felügyeletet gyakorol. A testület további célja a gyermek- és ifj úságvédelmi szempontok hatékonyabb érvényesítése a televíziós műsorszolgáltatásban, valamint a társadalmi diskurzus elősegítése a gyermek- és ifj úságvéde- lem terén, valamint a médiával kapcsolatos felvilágosítást is végez. Külön önszabályozó szervezet működik az online szolgáltatások területén. A multimé- dia-szolgáltatók önkéntes önszabályozó szervezetét (Freiwillige Selbstkontrolle Multimedia- 592 Diensteanbieter, FSM) online szolgáltatók alapították 1997-ben a f atalkorúak online védelme érdekében. A szervezet célja a jogsértő és a f atalkorúakra káros médiatartalmak online terjesz- tésének megakadályozása. A szervezetet a KJM 2004-ben ismerte el az online szolgáltatás terén működő hivatalos önszabályozó testületnek. Az FSM feladata, hogy az internetes tartalmak te- 587 Jessica Ehrlichmann: Die Verfassungsmäßigkeit der Kommission für Jugendmedienschutz (KJM) und ihrer Tätigkeit. Berlin, LIT Verlag, 2007. 588 http://www.fsf.de/ 589 http://www.fsk.de/index.asp?SeitID=508&TID=72 590 http://fsf.de/programmpruefung/entscheidungen/alterskennzeichen/ 591 http://fsf.de/programmpruefung/entscheidungen/kriterien/ 592 http://www.fsm.de/