Page 154 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 154
154 Gyermekvédelem a médiajogban mérsékelhető (JMStV 23. §). A 24. §-ban meghatározott szabálysértések, közigazgatási vét- ségek elkövetése miatt a szolgáltató 500.000 euróig terjedő pénzbírsággal sújtható. A JMStV értelmében minden országos, kereskedelmi és közszolgálati műsorszolgáltatónak egyaránt, va- lamint a telemédia-szolgáltatóknak egy, a gyermek- és ifj úságvédelem terén megfelelő szakér- telemmel rendelkező személyt kell alkalmaznia (JMStV 7. §). Az ún. ifj úságvédelmi képviselő (Jugendschutzbeauftragte) kapcsolatot tart a felhasználókkal, továbbá tanácsokat ad a szol- gáltatóknak az ifj úságvédelem kérdéseiben, illetve segíti a szolgáltatók munkáját, elsősorban a műsorszámok vásárlásánál, gyártásánál, valamint a műsorszerkezet, kínálat összeállításánál. A műsorszolgáltatók felügyeletét az ifj úságvédelmi szabályok esetében is a székhelyük sze- rint illetékes tartományi médiahatóságok látják el, de a feladatok ellátására a JMStV létre- hozott egy szövetségi szintű szervet, a Tartományi Médiahatóságok Média-Ifj úságvédelmi 585 Bizottságát (Kommission für Jugendmedienschutz der Landesmedienanstalten, KJM) [JMStV 14. § (1)–(2) bek.]. A Bizottság 12 szakértőből áll (6 fő tartományi médiaható- ság, 4 fő legfőbb tartományi ifj úságvédelmi hatóság, 2 fő legfőbb szövetségi ifj úságvédelmi hatóság), a tagok feladataik ellátása során nem utasíthatók [JMStV 14. § (3)–(6) bek.]. A Bizottság az elektronikus média területén – a közszolgálati televíziózás területét kivéve – az ifj úságvédelem egységes felügyeletét látja el a tartományokon átnyúló tartalmak tekinteté- ben. Hatásköre többek között a JMStV rendelkezéseinek betartatására, az önkéntes önszabá- lyozó testületek elismerésére és a JMStV-ben meghatározott szabálysértések megállapítására terjed ki (JMStV 16. §). A Bizottság hivatalból, a tartományi médiahatóság vagy a legfőbb tartományi ifj úságvédelmi hatóságok kezdeményezésére indít eljárást. A hatáskörébe tartozó ügyekben határozatot hozhat, amely köti a tartományi médiahatóságot, és amelynek a hatá- rozatot végre kell hajtania [JMStV 17. § (1) bek.]. A KJM külön iránymutatásokat is ad arról, hogy hogyan kell értékelni a káros tartalmi ele- meket, és annak megfelelően közzétéve a médiatartalmat. Az erőszak értékelése során például a következő szempontokat kell f gyelembe venni: mennyire valóságos; a műsorszám alapvető han- gulata, atmoszférája; az erőszakos jelenetek terjedelme; a műsorszám lehetséges feszültsége, bi- zonytalansága; a kontextus, amelyben az erőszak megjelenik; a nézők potenciálisan azonosulhat- nak-e azzal a karakterrel, amely elköveti az erőszakos cselekményt; a f lm alapvető koncepciója. 586 6.2.2. Társszabályozás a német médiaszabályozásban A JMStV lehetővé teszi a társszabályozást is, amely az ún. elismert önkéntes önszabályozó szer- vezeteken (Anerkannte Einrichtungen der Freiwilligen Selbstkontrolle) keresztül valósul meg, ezek a műsorszolgáltatás és a telemédia területén egyaránt létrejöhetnek [JMStV 19. § (1) bek.]. Az önkéntes önszabályozó szervezetek elismerése az illetékes tartományi médiahatóság hatás- körébe tartozik, amit a KJM-en keresztül gyakorol. A JMStV az elismerés feltételeként eljárási garanciák meglétét írja elő. Az elismerés határozott időre, 4 évre szól, amely meghosszabbítható, 585 http://www.kjm-online.de/ 586 Kommission für Jugendmedienschutz der Landesmedienanstalten Kriterien für die Aufsicht im Rundfunk und in den Telemedien. KJM, 9–14. http://www.kjm-online.de/fileadmin/Download_KJM/Service/Pr%C3%BCfkriterien/Kriterien_KJM_ Fassung_Dezember_2013.pdf