Médiatartalommal kapcsolatos fogyasztói jelzések 2018-ban
A Média- és hírközlési biztos hivatalához évente néhány tucat panasz, jelzés érkezik médiatartalom tárgykörében. Az elmúlt évben is kiemelkedő számban érkeztek a televíziós tartalommal kapcsolatos, jórészt egyes műsorok tartalmát, korhatár-besorolását vagy a tényszerűség és tárgyilagosság hiányát érő kifogások. Több észrevétel illette a műsorokban megszólalók beszédstílusát – ez a rádióműsorok esetében is előfordult, ahol elsősorban a reklámok hangerejét érte kifogás. A sajtótermékek tekintetében a valótlan, megtévesztő tartalmú hirdetéseket, egyes cikkek agresszív, személyeskedő stílusát, hangvételét érte kritika.
A hivatal idén is megkereste a nagyobb médiatartalom-szolgáltatókat, hogy tájékozódjon a hozzájuk érkező fogyasztói kifogásokról, panaszokról, valamint jelzésekről, észrevételekről, javaslatokról.
A megkeresések egy része médiaszolgáltatók, műsorok szerkesztőségének, illetve konkrét műsorszámokban szerepelt, illetve reklámozott termék elérhetőségével kapcsolatos információra irányult. Sok megkeresés érkezett riportok témáival és riportalanyokkal kapcsolatban, visszatérő téma a műsorok online visszanézhetősége is.
Új kereskedelmi csatornák indulásakor sok a kérdés az érintett szolgáltatóval kapcsolatban.
Sokan kérnek információt tévésorozatokról, jellemzően a részek, epizódok számára, tartalmára, folytatására vagy ismétlésére, mindezek vetítésének időpontjára vonatkozóan.
Sokan kérnek segítséget, legtöbbször a kábelszolgáltatás hibájának elhárításában, olykor személyes problémák megoldásában, és nem ritka a segítségnyújtás felajánlása sem egy-egy riportban látott témához kapcsolódóan.
Számos észrevétel érintette a műsorok arculatát, tartalmát, aktuális témáját, vetítésének napját, időpontját. Nem ritka a műsorvezetők megjelenését, a szereplőket érintő kritika, gyakori a tehetségkutató műsorok eredményét vagy a sorozatok történetének alakulását érintő vélemény. Előfordul, hogy egy adott műsorba be nem jutó nézők írásban nyilvánítanak véleményt a műsor aktuális témáival kapcsolatban.
Akadtak technikai, műszaki jellegű észrevételek is. Szinte sosem maradt reklamáció nélkül a műsorváltozás vagy a műsorkezdés időpontjának változása a műsorújsághoz képest, és érkeztek a teletext tartalmakkal kapcsolatos megkeresések is. A nézők jelezték, ha egy-egy tartalom nem került fel a megszokott időben a szolgáltató honlapjára.
Sok javaslat érkezett műsorok – döntően hír- és politikai tájékoztató- illetve szórakoztató műsorok – tartalmára, riportok témájára, kisebb számban magazin- és reality típusú műsorok készítésére. Többen kérték, hogy a műsorokat online is tegyék elérhetővé, visszanézhetővé.
Pozitív visszajelzések jellemzően a családi, történelmi és gasztronómiai témájú műsorokat és zenei vetélkedőket illették.
A biztosi hivatalhoz érkező nézői – hallgatói – olvasói jelzések nem minden esetben a klasszikus médiatartalmakkal kapcsolatosak, egyre gyakoribb az „új média” tartalmát, illetve az internetes tartalmat érintő kifogás. A biztostól is mind többen kérik az interneten, közösségi oldalakon található tartalom eltávolítását, helyesbítését, erre azonban a biztosnak nincs lehetősége, hatásköre.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2011 óta működteti az Internet Hotline jogsegélyszolgálatot (internethotline@internethotline.hu), ahol bárki bejelentheti az interneten talált jogellenes tartalmakat (hozzájárulás nélkül hozzáférhetővé tett személyes adatok, fényképek; vírusokkal, kémprogramokkal fertőzött tartalmak, erőszakos, illetve bűncselekményt megvalósító vagy erre buzdító tartalom) és a kiskorúakra káros tartalmakat.
A hatóság felszólíthatja az érintett weboldal szerkesztőjét, az érintett tartalmat tároló szerver üzemeltetőjét a jogellenes tartalom eltávolítására, de annak törlésére nem kötelezhet – az erről értesített szolgáltató viszont felelőssé tehető a jogellenes tartalomért.
A közelmúltban változott audiovizuális médiaszabályozás a hatálya alá vonja a videómegosztó-platformokat is; a tagállamoknak 2020. szeptember 19-ig kell kialakítaniuk az új szabályozást.