Késedelmes fizetések - felszólítások gyakorlata 2025-ben
A hírközlési szolgáltatók a telefon-, internet- illetve kábeltévé szolgáltatásokat igénybe vevő előfizetőiket levélben, SMS-ben vagy e-mailben értesítik, ha elmulasztják a fizetési határidőt és akár több alkalommal is felhívják őket a fizetés teljesítésére.
Ezért a felszólításért sok szolgáltató ún. „fizetési felszólítási díjat” számol fel. Más szolgáltatók ezt a tételt adminisztrációs díjként alkalmazzák. A díjat rendszerint a következő hónapban kiállításra kerülő számlában szerepeltetik.
Egyes szolgáltatók az első felszólításért nem, csak további késedelem esetében, az ismételten kiküldött felszólításokért számolnak fel díjat.
Van olyan szolgáltató, amelyik már a közelgő fizetési határidőről is előzetes értesítést küld, hogy arra kellő időben felhívja az ügyfél figyelmét – természetesen ingyen. Számos példa volt arra, hogy ezt az ügyfél a határidő lejártáról, fizetési késedelemről szóló értesítésnek vette, összetévesztette a fizetési felszólítással.
Az általános szerződési feltételekből, illetve a szolgáltatói honlapon elhelyezett tájékoztató tartalmából kitűnően nem minden esetben egyértelműek a vonatkozó részletes feltételek, tehát, hogy a szolgáltató milyen esetben, a késedelem hányadik napjától és milyen gyakorisággal küldhet felszólítást, hogy sor kerülhet-e méltányosságból fizetési póthatáridő biztosítására, a díj felszámításának mellőzésére, illetve utólagos jóváírására.
A felszólítás díjáról jogszabály nem rendelkezik, a hírközlési hatóság nem kötelezheti a szolgáltatókat gyakorlatuk megváltoztatásra. A Biztos azonban méltánytalan gyakorlat esetében, több fogyasztót érintő jelentős súlyú érdeksérelem esetében egyeztetést folytathat az érintett szolgáltatókkal.
Korábban, egy 2018-ban előterjesztett panasz alapján a biztos egyeztetést kezdeményezett, és javaslatokat fogalmazott meg az érintett szolgáltató számára.
Az eljárás eredményeként az érintett szolgáltató ingyenessé tette az első fizetési felszólítást, átláthatóbb, kiszámíthatóbb általános szerződési feltételeket vezetett be és mindezzel méltányosabb díjszámítási gyakorlatot alakított ki.
A Biztos a tárgyban 2022 októberében elvi ajánlást fogalmazott meg a szolgáltatók részére egy egységes, méltányos gyakorlat kialakítása céljából. Indítványozta, hogy a szolgáltatók a felszólításokban minden esetben hívják fel az előfizető figyelmét a fizetés késedelmének, elmaradásának lehetséges következményeire: a szolgáltatás korlátozására, az előfizetői szerződés felmondására, a követelés jogi úton történő érvényesítésére.
A kérdésben az utóbbi években lényegesen kevesebb panasz érkezett a biztosi hivatalba. A legtöbb esetben egyedi elbírálás alapján méltányosságból a díjat elengedték, vagy utólag kompenzációként jóváírták.
A Biztos folyamatosan figyelemmel kíséri a szolgáltatók gyakorlatát. A szolgáltatók egy része az első (nem postai úton, hanem SMS vagy e-mail útján megküldött) felszólításért nem számol fel díjat. A fizetési felszólítás díja jelenleg, 2025 nyarán 205 – 2400 Ft között mozog. Két szolgáltató az első és a további felszólítások díjait eltérő összegben állapítja meg, a második felszólítás díja gyakran az első kétszerese.
A díj felszámításától a szolgáltatók természetesen eltekinthetnek. Némelyikük rögzíti is, hogy erre egyedi mérlegelés alapján méltányosságból sor kerülhet.