Page 106 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 106
106 Gyermekvédelem a médiajogban valószínűleg gyermekek is vannak. Ezzel szemben a CDA kategorikus tiltást fogalmazott meg. Másrészt a Bizottság határozata nem volt büntető jellegű, a Bíróság kifejezetten elutasította an- nak eldöntését, hogy az illetlen műsorszám sugárzása szolgálhatna-e büntetőeljárás alapjául, míg a CDA büntetőjogi szankciót állapított meg. Harmadrészt az FCC határozata egy olyan médi- umra vonatkozott, amely „a legkorlátozottabb mértékben élvezte az Első Kiegészítés védelmét”, mert a hallgatót nem lehetett f gyelmeztetéssel megvédeni a váratlan tartalomtól. Ezzel szemben az interneten igen csekély annak a kockázata, hogy valaki véletlenül ütközik illetlen tartalomba, mivel valamely meghatározott anyag eléréséhez tevőleges lépések sorozata szükséges. 424 6. A kiskorúak védelme az elektronikus médiában 6.1. A televíziós műsorszámok tartalmi minősítése A kiskorúak védelme érdekében – az illetlenség korlátozásán túl is – léteznek korlátok az elektronikus médiában közzétett, kiskorúak számára nem megfelelő, káros tartalmakkal szemben. A Telecommunications Act of 1996 új szabályokat határozott meg a káros tartal- mak bemutatásának korlátozására (Section 551 Parental Choice in Television Programming 425 – Törvény a szülői választás lehetőségéről a televíziós műsorok területén). A törvény az FCC-t olyan rendelet kibocsátására kötelezte, amely alapján 2000 óta a televíziókészülékeket az erőszakos tartalmak kiszűrésére alkalmas technikai eszközzel, az ún. V-chippel kell ellátni. A törvény arra is felhatalmazta az FCC-t, hogy alkosson irányelvet a programok értékelésére és minősítésére, valamint arra, hogy a minősítést alkalmazó szolgáltatókat a chip által értel- mezhető jelek sugárzására kötelezze. A felhatalmazás hatályba lépését a törvény egy évvel el- halasztotta, időt adva a műsorszolgáltatóknak és a terjesztőknek egy önkéntes értékelési rend- szer és eljárás kidolgozására. Ennek a műsor- és kábelszolgáltatók (National Association of Broadcasters, National Cable Television Association), valamint a f lmipar képviselői (Motion Picture Association of America, MPAA) eleget is tettek, és elkészítették a televíziós tartalmak 426 minősítésére vonatkozó „Televíziós szülői iránymutatás”-t (TV Parental Guidelines), amely minősítési rendszert az FCC 1998-ban hagyta jóvá. 427 Az irányelv bevezette a televíziós műsorszámok tartalmi minősítését, melynek alapját az ké- pezte, hogy az egyes műsorszámok tartalmaznak-e a kiskorúak testi, szellemi és erkölcsi fejlő- désére káros hatással bíró tartalmi elemeket. A minősítés a mozif lmeknél alkalmazott, a gyer- mekek életkora alapján történő korhatár-besorolási rendszeren alapul, de az életkor mellett a műsorszám gyermekekre nézve vitatható tartalmi jellemzőire is utal. A rendszer így az ajánlott korhatár mellett arról is tájékoztatja a szülőt, hogy a műsorszám milyen tartalmi jegyek alapján kapta az adott korhatári besorolást. Az életkor alapján a következő korhatár-kategóriák léteznek: 424 521 U.S. 844, 867 (1997); Jóri i. m. (269. lj.); Győrfi Tamás: Szólásszabadság az Interneten: jegyzetek a Reno v. Aclu-ügy margójára. Jogtudományi Közlöny, 1998/7–8. 239–249.; Jóri András: Ítélet a Reno kontra ACLU-ügyben. Fundamentum, 1999/1. 129–143.; Lessig i. m. (206. lj.) 5–34. 425 http://transition.fcc.gov/vchip/legislation.html 426 http://www.tvguidelines.org/index.htm 427 Implementation of Section 551 of the Telecommunications Act of 1996, Video Programming Ratings, 13 FCC Rcd 8232 (1998).
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111