Page 111 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 111
II. A kiskorúak védelme az Egyesült Államokban 111 A kritikusok szerint a V-chip egyrészt önmagában nem elégséges, másrészt nem elég hatékony eszköz, hogy megvédje a kiskorúakat a káros médiatartalmaktól, ezért változtatásra, módosításra 444 szorul. Egyrészt a rendszert a műsorelőzetesekre és a reklámokra is ki kellene terjeszteni, mivel egyre több olyan reklám fordul elő, amelyek a gyermekek számára nemkívánatos jeleneteket is tartalmaznak. Másrészt fontos lenne, hogy a V-chip ne csak műsorok blokkolására legyen alkalmas, hanem a minősítő rendszer egészüljön ki a gyermekeknek kifejezetten ajánlott mű- sorszámok kategóriájával. Mások viszont ellenzik a változtatást arra hivatkozva, hogy a V-chipet csak kevesen használják, és amúgy is egyre inkább háttérbe szorul a földfelszíni műsorszórás. 445 6.4. Az erőszakos tartalmak megítélése Érdemes külön szólni az erőszakos tartalmakról, amelyeket az illetlen és az obszcén beszédnél kevésbé szigorúan ítélnek meg. A gyakorlat szerint az erőszakos tartalom az Első Kiegészítés védelmét élvezi, és annak szabályozásának, mint minden tartalmi alapú korlátozásnak meg kell felelnie az ún. szigorú vizsgálat (strict scrutiny) követelményeinek. Ennek ellenére a XIX. század végétől számtalan olyan állami törvény született, amelyek be akarták tiltani az olyan nyomtatott sajtótermékeket, amelyek bűnügyi híreket, rendőrségi jelentéseket, erőszakkal és kéjelgéssel kapcsolatos történeteket tartalmaztak, illetve korlátozni a kiskorúak körében történő árusításukat. A Legfelsőbb Bíróság a szórakoztató erőszakos tartalmak cenzúrázá- 446 447 sának kérdésével a Winters v. New York ügyben foglalkozott először. New York állam tör- vényben akarta megtiltani az olyan nyomtatott anyagok terjesztését és értékesítését, amelyek elsősorban „bűnügyi híreket, rendőrségi jelentéseket, bűnügyi iratokat vagy képeket, véron- tással járó tettekről, bujaságról vagy bűnözésről szóló történeteket” tartalmaztak. A Bíróság többek között azzal az indokkal semmisítette meg az előírást, hogy az olyan fogalmak, mint a „vérontás” (bloodshed) vagy a „kéjelgés” (lust) bizonytalanok, és a kiadók nem tudnák, mely anyagok minősülnének tiltottnak. 448 Az erőszakos műsorszórás, az erőszakos televíziós tartalmak korlátozására mindössze a Telecommunications Act of 1996 által bevezetett V-chip szolgál, amely technikai eszközt a többség az Első Kiegészítést legkevésbé korlátozó, megfelelő megoldásnak tekinti. Ennek ellenére rendszeresen felmerül az erőszakos tartalmak szigorúbb szabályozásának kérdése. Egy 1998-as tanulmány szerint három televíziós műsorból kettő tartalmazott erőszakot, 449 444 Janicke i. m. (74. lj.) 16. 445 Hazay i. m. (65. lj.) 5–12.; Jack M. Balkin: Media Filters, The V-Chip and the Foundations of Broadcast Regulation. Duke Law Journal, Vol. 45., 1996. 1131–1175. http://scholarship.law.duke.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=3312&context=dlj; Adam D. Thierer: Parental Controls & Online Child Protection: A Survey of Tools & Methods. The Progress & Freedom Foundation, George Mason University, Mercatus Center, 2009. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1268433 446 Kevin W. Saunders: Media Self-Regulation of Depictions of Violence: A Last Opportunity. Oklahoma Law Review, Vol. 47., 446–453. http://digitalcommons.law.msu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1434&context=facpubs 447 Winters v. New York, 333 U.S. 507 (1948). 448 Lásd még: Entertainment Software Association v. Granholm, 426 F. Supp. 2d 646 (E.D. Mich. 2006), II./8. fejezet. 449 National Television Violence Study, Executive Summary, Vol. 3. Sage, Th ousand Oaks, California, 1998. http://www.academia.edu/944389/National_Television_Violence_Study_Executive_Summary_Editor_Uni- versity_of_California_Santa_Barbara_