Page 116 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 116
116 Gyermekvédelem a médiajogban arról, hogy a kiskorúak az ilyen játékok hatására valóban erőszakos cselekményeket követ- nek el. Ellenkező esetben a szabályozás alkotmányellenesen sérti a kiskorúak Első Kiegé- szítés által biztosított cenzúrázatlan közlésekhez való hozzáférési jogát. Márpedig nincs ele- gendő tudományos bizonyíték arra, hogy a játékautomatákon futtatott erőszakos tartalom közvetlenül káros a gyermekekre. Posner bíró szerint az a hit, miszerint az erőszakos videojátékok kárt okoznak a gyerme- keknek azáltal, hogy növelik az agresszív viselkedést és gondolkodásmódot, nem elegendő ahhoz, hogy az erőszakos ábrázolásokat úgy kezeljék, mint a nem védett obszcén beszédet. Szerinte az erőszak nem csupán a mai populáris kultúrában, hanem a klasszikus irodalomban és a művészetben is éppúgy előfordul, akár szóbeli, akár képi formában. Az erőszak betiltása ezért olyan lenne, mint ha klasszikus irodalmat tiltanák be, mert a mai rajzf lmek és televí- ziós tartalmak vagy a videojátékok is ugyanolyan témákkal foglalkoznak, mint a klasszikus irodalom. Hozzátette, hogy az emberek „nem valószínű, hogy jól működő, független gondol- 473 kodású felnőtté és felelős polgárokká válnak, ha szellemi buborékban nőnek fel”. A döntés elleni fellebbezést a Legfelsőbb Bíróság is elutasította. 474 2000 októberében St. Louis megyei tanácsa rendeletben tiltotta meg, hogy kiskorú- ak olyan játékokat szerezzenek be, béreljenek vagy azokkal játszanak, amelyek erőszakos tartalmuk miatt kiskorúakra káros videojátéknak minősülnek, kivéve, ha a játékhoz való hozzáféréshez a kiskorú szülője vagy gondviselője beleegyezett. Továbbá a kereskedőknek megtiltotta, hogy kiskorúaknak tudatosan ilyen tartalmú videojátékokat adjanak el, vagy bérbe a szülő jelenléte vagy hozzájárulása nélkül. A szabályozás „kiskorúakra káros” vide- ojátékként határozta meg az olyan játékokat, amelyekben olyan „szemléletes erőszak” vagy erős szexuális tartalom található, amely alkalmas arra, hogy felkeltse a kiskorúak „morbid érdeklődését az erőszak vagy a szexuális vágy, érdeklődés” iránt, és a közösségi normák szerint sértő a kiskorúak számára. A „szemléletes erőszak” vagy „virtuális erőszak” pedig nem más, mint komoly sérülésokozás valósághű ábrázolása egy emberen, vagy egy em- berszerű lényen”. A rendelet szintén előírta az ilyen videojátékokat futtató játékautomaták többitől való elkülönítését és felcímkézését. A szabályozást az Interactive Digital Software Association (Interaktív Digitális Szoftver Szövetség, IDSA) megtámadta. A St. Louis-i szö- vetségi kerületi bíróság azonban úgy foglalt állást, hogy a videojáték mint kifejezési formát nem védi az Első Kiegészítés, mivel a videojáték sokkal inkább hasonlítható egy társasjá- tékhoz, semmint egy mozgóképhez. De még ha jogosult is lenne az Első Kiegészítés vé- delmére, az erőszakos videojátékok kiskorúak számára való tilalma akkor is megengedett, 475 mert az a kiskorúak f zikai és erkölcsi védelme érdekében szükséges. A döntést ellen az IDSA fellebbezést nyújtott be. A fellebbviteli bíróság ezzel szemben kimondta, hogy a vide- ojátékok jogosultak a véleménynyilvánítás szabadságának védelmére. A rendelet a „virtuális erőszakot” tartalmazó a videojátékokat szabályozta a tartalmuk alapján. Ezért a korlátozás csak akkor alkotmányos, ha nyomós közérdeket, azaz kényszerítő állami érdek (compelling interest) védelmét szolgálja, kellően szűkre szabott, és nincsen enyhébb, kevésbé korláto- zó eszköz, amely hatékonyan érné el ezt a célt. A bíróság megállapítása szerint azon érv, miszerint az erőszakos videojátékokkal való játszás károsan befolyásolja a kiskorúak lelki 473 244 F. 3d 575–577 (7th Cir. 2001). 474 Lásd még: Calvert i. m. (78. lj.) 1–30.; Janicke i. m. (74. lj.) 12. 475 Interactive Digital Software Association v. St. Louis County, 200 F. Supp. 2d 1126 (E.D. Mo. 2002).
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121