Page 150 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 150
150 Gyermekvédelem a médiajogban A törvény a BPjS utódaként létrehozta a Fiatalokra Veszélyes Médiumokat Vizsgáló Szövetsé- 576 gi Hivatalt (Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien, BPjM). A JuSchG 18. §-a alap- ján a BPjM vezeti a f atalkorúak fejlődésére káros művek, médiatartalmak listáját, amelyre azok a művek, tartalmak kerülnek fel, amelyek alkalmasak arra, hogy a gyermekek és f atalkorúak fej- lődését, „felelős és közösségi együttélésre képes személyiséggé válását” veszélyeztessék (indexelés, Indizierung). Ilyenek mindenekelőtt az erkölcstelen és durva, erőszakra, bűncselekményre vagy faji gyűlöletre uszító, vagy a háborút dicsőítő írások [JuSchG 18. § (1) bek.]. A lista „B” és „D” részében külön szerepelnek azok a művek, amelyek a BPjM megítélése szerint bűncselekményt [StGB § 86., alkotmányellenes szervezetek propagandaanyagainak terjesztése; § 130., gyűlöletre uszítás (Volksverhetzung); § 130a., bűncselekményre uszítás; § 131., erőszak ábrázolása; § 184a– c., pornográf a terjesztése] valósítanak meg, amelyek abszolút tiltottak. Az „A” és a „B” listán szereplő művek névsora nyilvános, míg a „C” és a „D” listán szereplőké nem [JuSchG 18. § (2) bek.]. A különbségtétel indoka, hogy egyes tartalmak a listára kerülésük után is hozzáférhetőek maradhatnak az interneten, így a kiskorúak a listát mintegy útmutatóként használhatnák a káros tartalmak keresésére. A nyilvános listára ezért azok a tartalmak kerülnek, amelyek az interneten nem elérhetők. A listán szereplő, gyermekek és f atalkorúak fejlődését veszélyeztető tartalmakat nem lehet sem reklámozni, sem a gyermekek és a f atalkorúak számára hozzáférhetővé tenni. 577 A listára nem kerülhetnek fel az olyan médiatartalmak, amelyek kizárólag politikai, tár- sadalmi, vallási vagy ideológiai tartalmúak, művészeti alkotások vagy a tudomány, kutatás vagy oktatás célját szolgálják, illetve ha közérdekű célt szolgálnak, kivéve, ha az ábrázolás módja kifogásolható [JuSchG 18. § (3) bek.]. A médiatartalmat vagy művet törölni kell a listáról, ha felvétel feltételei már nem állnak fenn, illetve ha a felvétel óta eltelt 25 év [JuSchG 18. § (7) bek.]. A BPjM emellett iránymutatásokat, kritériumokat is meghatároz, hogy mely tartalmakat kell a korlátozás alá tartozóknak tekinteni. A BPjM 2008 februárjában például betiltotta a „Motel 2.” (Hostel 2 – Extended Vers- ion) című 2007-es horrorf lm forgalmazását, mert úgy találta, hogy az sértené a StGB 131. §-át. Az indokolás szerint a f lm magában foglalta a „kegyetlen erőszak hosszabb ideig tartó ábrázolását, melynek során az embereket brutálisan meggyilkolják, illetve a fájdalomtól és a haláltusától való szenvedést”, és ez pontosan kimerítette a StGB 131. § által tiltott erőszak ábrázolását. A hivatal ezért a f lmet a tiltó lista „B” részére tette, mint bűncselekményt meg- 578 valósító médiatartalom. A döntéssel a müncheni kerületi bíróság is egyetértett. 579 6.2.1. A kiskorúak védelme az elektronikus médiában Az elektronikus média területén a kiskorúak védelmére vonatkozó legfontosabb szabályokat a Média-Ifj úságvédelmi Szövetségi Szerződés, a Jugendmedienschutz-Staatsvertag (Az emberi 576 http://www.bundespruefstelle.de/ 577 Marc Liesching – Christoph J.M. Safferling: Protection of Juveniles in Germany. A Report on the New Legislation. German Law Journal, Vol. 4., 2003/6. 550. http://www.germanlawjournal.com/pdfs/Vol04No06/PDF_Vol_04_No_06_541-557_Public_Lesiching_ Safferling.pdf 578 Janicke i. m. (74. lj.) 18.; Corinna Bochmann: Der Splatterf lm in der Spruchpraxis der Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien. BPjM-Aktuell, 2008/3. 11–17. 579 AG München, 10. Juni 2008, Az. 465 Js 306253/08.; AG München, 2. März 2009, Az. 853 Gs 30/09.
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155