Page 151 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 151
III. A kiskorúak védelme az Európai Unióban és egyes tagállamokban 151 580 méltóság és a gyermekek védelméről szóló tartományközi szerződés, JMStV) tartalmazza, amely 2003. április 1-jén lépett hatályba. A tartományközi szerződés, a Rundfunkstaatsvertrag (RStV) a gyermekek védelmének területén irányelvek (Richtlinie) kibocsátására is feljogosítja a tartományi médiahatóságokat. Ennek nyomán a tartományi médiahatóságok a műsorszol- gáltatás területén elfogadták a Jugendschutzrichtlinien (A tartományi médiahatóságok közös iránymutatása az emberi méltóság és a f atalkorúak védelmének biztosítása érdekében – Ifj ú- 581 ságpolitika, JuSchRiL) nevű irányelvet, amely 2005. június 2-án lépett hatályba. Az irány- elv útmutatást nyújt a törvény értelmezéséhez, illetve a technikai fejlődés révén bekövetkezett változások kezeléséhez. Külön irányelvet fogadtak el a f atalkorúaknak a digitális televíziós műsorokkal és tartalmakkal kapcsolatos védelméről is (Jugendschutzsatzung, JSS). Az if- 582 júság védelmében a tartományi médiatörvények is tartalmaznak szabályokat. A tartományközi szerződés egységes követelményeket állít fel valamennyi audiovizuális tartalomra, hatálya az elektronikus információs és kommunikációs médiára (Informations- und Kommunikationsmedien), azaz a műsorszolgáltatásra (Rundfunk) és a telemédiára (Telemedien) – a lineáris és a lekérhető médiaszolgáltatásokra – egyaránt kiterjed [JMStV 2. § (1) bek.]. Ennek indoka, hogy a szabályozás valamennyi tartalom tekintetében azonos – a médium típusától független – védelmet biztosítson a kiskorúak számára, így az azonos tar- talmakra azonos követelmények vonatkoznak, és egységes felügyelet alá tartoznak. A JMStV meghatározása szerint a gyermek a 14. életévét be nem töltött személy, míg a f atalkorú a 14. életévét betöltött, de 18 éven aluli személy [JMStV 3. § (1) bek.]. A törvény kétféle tartalmat különböztet meg egymástól: a megengedhetetlen (illegális) tartalmakat (JMStV 4. §) és a kiskorúak fejlődésére káros tartalmakat (JMStV 5. §): A) Megengedhetetlen tartalmak (unzulässige Angebote): Az ilyen tartalmak abszolút tiltot- tak, és két részre oszthatók.” helyett „Az ilyen tartalmak abszolút tiltottak, és két részre oszt- hatók. Egyrészt ide tartoznak az StGB-be vagy más törvénybe ütköző tartalmak: 1) az StGB 86. §-a által meghatározott propagandaeszköz, amely a szabad, demokratikus rend vagy a népek közötti egyetértés ellen irányul; 2) alkotmányellenes szervezetek jelképeinek StGB 86. §-ában meghatározott használata; 3) gyűlöletkeltés a lakosság nemzeti, faji, vallási vagy állampolgárság alapján meghatáro- zott csoportja ellen, erőszakos vagy önkényes cselekményekre való felhívás, vagy a la- kosság valamely csoportjának vagy a már említett csoport gyalázásával, becsmérlésével vagy rágalmazásával mások emberi méltóságának sértése; 4) a náci uralom alatt elkövetett, a nemzetközi büntető törvénykönyv 6. § és 7. §-ában meghatározott bűncselekmények köznyugalom megzavarására alkalmas módon törté- nő tagadása, lebecsülése; 580 Staatsvertrag über den Schutz der Menschenwürde und den Jugendschutz in Rundfunk und Telemedien (Jugendmedienschutz-Staatsvertrag – JMStV) http://www.kjm-online.de/fileadmin/Download_KJM/Recht/JMStV_Stand_13_RStV_mit_Titel_deutsch3.pdf 581 Gemeinsame Richtlinien der Landesmedienanstalten zur Gewährleistung des Schutzes der Menschenwürde und des Jugendschutzes (Jugendschutzrichtlinien, JuSchRiL) http://www.kjm-online.de/fileadmin/Download_KJM/Recht/JuSchRiL.pdf 582 Satzung zur Gewährleistung des Jugendschutzes in digital verbreiteten Programmen des privaten Fernsehens (Jugendschutzsatzung – JSS) http://w w w.die-medienanstalten.de/f ileadmin/Download/Rechtsgrundlagen/Satzungen/ Jugendschutzsatzung_2003.pdf
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156