Page 39 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 39
I. A kiskorúak védelmének általános kérdései: indokai és eszközei 39 között, úgy az összes ártalmas tartalom csak egy kategóriába tartozik. A szűrő a vélemény- nyilvánítási szabadságot korlátozó eszköz is, mivel tartalmi alapon tesz különbséget közlések között. Értékítéletet alkot, melynek során meghatározott értékek mentén egyes közléseket megfelelőnek, míg másokat nem megfelelőnek minősít, kizárva a felhasználót a döntésből. A szűrés az ellenőrzésről szól: egy bizonyos személy ellenőrzi és korlátozza egy másik személy információhoz való hozzáférését. A szűrés magában hordozza egy erős kontroll, cenzúra le- hetőségét is, épp ezért körültekintően kell megválasztani a tartalomszűrés szintjét (állam, tartalomszolgáltató, felhasználó), és tiszteletben kell tartani a felnőttek információhoz való jogát. Olyan tartalomszűrésre és blokkolási megoldásra van szükség, amely elzárja ugyan a kiskorúakat az ártalmas tartalmaktól, viszont a felnőttek számára továbbra is elérhetővé te- 124 szi azokat. Egyesek szerint semmilyen központosított tartalomszűrés nem elfogadható, az állam nem vállalhat szerepet benne, sőt még állami szerepvállalással vagy közpénzekből tá- mogatottá sem válhat a szűrőhasználat, mert sértené a tartalomszűrés önkéntességének elvét. Az állami részvétel ugyanis állami preferenciákat tükröző szűrőket eredményezne, amelyek kezdeti ajánlott alkalmazása előbb-utóbb kötelezővé válna. A kötelező tartalomszűrés pedig egyértelműen alkotmányos alapjogokat, a véleménynyilvánítás szabadságát, és az informáci- 125 óhoz való jogot, az információk megszerzésének szabadságát sértené. De aggályos lehet az is, ha a tartalmak szűrésének kritériumait a szűrőszoftvereket gyártók vagy a tartalomszol- gáltatók határozzák meg, mert nem lehet tudni pontosan, hogy milyen szempontok alapján döntenek, és a felhasználó sem tudhatja, hogy valójában mitől zárja el magát vagy gyermekét. Említést érdemel a Miniszteri Bizottság CM/Rec(2008) 6. számú ajánlása a vélemény- nyilvánítás és a tájékozódás szabadságának tiszteletben tartását előmozdító intézkedésekről 126 az internetes szűrők tekintetében, amely az internetes szűrők használatának lehetőségeiről szól, f gyelembe véve, hogy a tagállamok bármilyen beavatkozása, amely megtiltja bizonyos internetes tartalmakhoz való hozzáférést, a véleménynyilvánítás szabadságát és az informá- cióhoz való hozzáférést korlátozza az online környezetben. Ezért egyensúlyt kell teremteni a véleményszabadság és az információhoz való hozzáférés szabadsága, valamint a gyermekek káros tartalmakkal szembeni védelme között. Az ajánlás az internetes tartalomszűrésre rész- ben a tájékozódás és a véleményszabadság gyakorlását elősegítő eszközként, részben pedig a kiskorúak védelmét szolgáló eszközként tekint. Az ajánlás szerint ugyanis az internetes szűrők önkéntes és felelős használata növelheti a felhasználók internet iránti bizalmát és biz- tonságát, ezért a tagállamoknak intézkedéseket kell hozniuk annak előmozdítására, hogy a felhasználók megértsék (pl. milyen kritériumok alapján működik, milyen tartalmakat szűr) és képesek legyenek hatékonyan használni (pl. ki- és bekapcsolás, szűrés szintjének beállítása, adott típusú tartalom felülírása) azokat egyéni szükségleteiknek megfelelően. Ennek érdeké- ben az állam, a magánszektor és a civil társadalom közötti együttműködésre is szükség van. Az ajánlás a kiskorúak védelmét az „ártalmasság kockázatára/veszélyére” (risk of harm) ala- pozza, ezért azonosítani kell az ártalmasság veszélyét hordozó tartalmakat, amelyeket szűrni szükséges. Ugyanakkor el kell kerülni a gyermekek és f atalok túlzott védelmét is, ezért az 124 COM(96) 483 f nal, Brussels, 16.10.1996.; l.: III./1. fejezet. 125 Bayer i. m. (103. lj.) 112–113.; Bayer i. m. (111. lj.) 259–263.; Bodoky Tamás: Internetes tartalomkont- roll: Állam és szabályozás. Magyar Narancs, 2004. január 8. http://magyarnarancs.hu/tudomany/internetes_tartalomkontroll_allam_es_szabalyozas-57895 126 Recommendation CM/Rec(2008)6 of the Committee of Ministers to member states on measures to promote the respect for freedom of expression and information with regard to Internet f lters.