Page 48 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 48
48 Gyermekvédelem a médiajogban kell tartaniuk a kiskorúakkal az online audiovizuális szolgáltatások megismerésében és keze- lésében, másrészt el kell sajátítaniuk azokat a technikákat, azon technikai eszközök hatékony használatát, amelyekkel biztosíthatják gyermekeik védelmét. A kiskorúak védelmét célzó sza- bályok csak úgy érvényesülhetnek hatékonyan, ha a szülő kellő ismeretekkel rendelkezik a médiatartalmakról és azok hatásairól, tisztában van a szabályozási eszközökkel és tudatosan felügyeli gyermeke médiafogyasztását. 159 A szülőknek saját maguknak kell értékelniük, hogy gyermekük alkalmas-e a médiatarta- 160 lom befogadására, és arra is képesnek kell lenniük, hogy gyermekeiket megtanítsák, ho- gyan tudnak védekezni a rájuk leselkedő veszélyek ellen, ahelyett hogy megpróbálják eltiltani gyermeküket az internet használatától. Fontos, hogy a gyermek az internet használatával is fejlődni tudjon, amelynek megfelelő szintű használata ma már elengedhetetlen ahhoz, hogy későbbi életében boldogulni tudjon. A biztonságos használathoz azt is meg kell tanulniuk, hogyan kezeljék a potenciálisan káros tartalmakat. A gyermekeket is fel kell készíteni arra, hogy léteznek kellemetlen, provokatív tartalmak, amelyekkel szembesülhetnek, és meg kell tanulniuk megfelelően kezelni azokat, amivel védekezhetnek vagy minimalizálhatják a már 161 bekövetkezett károkat. Ez elsősorban a szülők, de másodsorban az állam felelőssége is. Ennek érdekében kiemelt f gyelmet kell fordítani a képzésre és a tájékoztatásra, felhívni a felhasználók, a szülők f gyelmét, hogy van lehetőségük gyermekeik tartalomfogyasztását el- lenőrizni. Az új szolgáltatások felelősségteljes használatához elkerülhetetlenek a tájékoztató, oktató és tudatosságnövelő intézkedések a felhasználók, a gyermekek, a szülők és tanárok részére egyaránt. Nagy hangsúlyt kell fektetni különösen a médiaismeretek oktatására és a 162 televíziós tartalmak fogyasztásának kritikai megközelítésére a szülők és a gyermekek számára 163 egyaránt. A tagállamoknak, a szabályozó hatóságoknak és az oktatási szférának meg kell tennie azokat a lépéseket, amelyek – a médiaipar szereplőit is bevonva – előmozdítják a társa- dalom médiaműveltségét a formális és informális oktatáson keresztül egyaránt. 164 A médiaágazat is döntő szerepet játszik a tudatosság növelésében. Az állam mellett a médiaszolgáltatóknak is részt kell vállalniuk a médiatudatosság előmozdításában: egyrészt a gyermekek médiaértését előmozdító műsorokat kell készíteniük, másrészt a gyermekek audiovizuális gyártási képességeit is javítaniuk kell a f lm- és egyéb tartalmak készítésének megismertetésével. Továbbá célul kell tűzniük a szülők audiovizuális médiával kapcsolatos ismereteinek bővítését, különösen a klasszif kációval és a hatékony műszaki megoldásokkal kapcsolatban. 165 Emellett a gyermekek oktatásának részévé kell tenni a médiaoktatást, a médiával kapcso- latos ismeretek és az internetes védelem tanítását is, hogy kialakuljon a gyermekek média- műveltsége, illetve a média tartalmaival szembeni kritikus gondolkodásmódjuk, és képessé 159 Nyakas i. m. (29. lj.) 305. 160 Uo., 312. 161 Sipos Anett: A Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének értékelése a 2011. év során a kiskorúak védel- méhez kapcsolódóan megtett intézkedésekről; a témához kapcsolódó 2012. évi intézkedési lehetőségek. 2012. 3., 27. http://mediatorveny.hu/dokumentum/516/MTE_gyermekvedelem_2011.pdf 162 SEC(97) 1203, Brussels, 13.06.1997. 6. 163 COM(1999) 371 f nal, Brussels, 19/07/99. 4. 164 Bakos i. m. (3. lj.) 92. 165 Uo., 245.
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53