Page 49 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 49
I. A kiskorúak védelmének általános kérdései: indokai és eszközei 49 válnak a tudatos médiafogyasztásra, ezáltal meg tudják magukat védeni a káros médiaha- 166 tásoktól. Fontos, hogy minden gyermek megtanulja, mit, mikor és miért nézzen, vagy ne 167 nézzen meg, hogy képesek legyenek a média sajátos nyelvezetének megértésére. Támogatni kell a gyermekek internetes védelmét szolgáló felvilágosító és tudatosságnövelő kampányokat 168 is, valamint az internetes védelem és médiaműveltség iskolai oktatását. Tudatosítani kell az internet és az új online audiovizuális és információs szolgáltatások, technológiák használatá- val járó lehetőségeket és veszélyeket, ezért szükséges, hogy oktatás és felvilágosítás révén meg- tanítsák a felhasználóknak – a gyermekeknek, a szülőknek és a tanároknak – a média és az online technológiák felelősségteljes és „ártalommentes”, biztonságos használatát, és felhívják a f gyelmet az online média kockázataira. Annak érdekében, hogy a gyermekek biztonságo- san használhassák az internetet, egyrészt foglalkozni kell a biztonságos internetezést lehetővé tevő technikai eszközök kérdésével, másrészt a gyermekeket fel kell vértezni az ahhoz szüksé- ges ismeretekkel, készségekkel és kompetenciákkal, hogy az online környezetben hatékonyan és felelősségteljesen mozoghassanak. Tájékoztatást kell nyújtani azokról a lehetőségekről és 169 technikai eszközökről, amelyek a káros online tartalom kezelésére alkalmasak, illetve bizton- ságossá tehetik a szolgáltatásokat a kiskorúak számára. A médiaműveltség és tudatosságnövelés révén jelentős mértékben fejleszthető a gyerme- kek, a szülők és a tanárok digitális jártassága, a gyermekek azon képessége, hogy megbir- kózzanak azokkal a potenciális kockázatokkal, amelyekkel a digitális világban találkoznak. Ennek révén a gyermekek biztonságos módon tudnak alkalmazkodni a folyamatosan változó új online technológiákhoz, illetve felelősségteljesebben használhatják azokat, növelhető az audiovizuális és online tartalommal szembeni kritikus szemléletük, képessé válnak a tuda- tos médiafogyasztásra, a káros tartalmak megfelelő kezelésére, ami végső soron a kiskorúak jobb védelmét eredményezi. A médiaműveltség fejlesztésében az állam mellett kiemelt sze- repet kell játszaniuk az internetszolgáltatóknak és a társadalmi, civil szervezeteknek is. Fon- tos megjegyezni, hogy bár a médiatudatossági programok elsősorban az online biztonságra koncentrálnak, a médiatudatosság előmozdításának a média teljes világára ki kell terjednie, azaz a televíziós tartalmak megértését, az internetes veszélyek megismerését és a mobiltelefon felelős használatát egyaránt elő kell mozdítania. 170 A médiaműveltség javítása mellett érvel a Miniszteri Bizottság Rec(2006) 12. számú aján- lása a gyermekek felelős részvételéről az információ és a kommunikáció modern világában 171 is, amely hangsúlyozza, hogy az információs és kommunikációs szolgáltatások, illetve techno- lógiák használatához felelősségtudat és készség szükséges. Az ajánlás ezért javasolja a tagálla- 166 Buckingham i. m. (45. lj.) 13. 167 Kocsis Anita Dominika: A média tevékenysége, működése, jogi szabályozásának és az egyes médiumok etikai normáinak elemzése a gyermeki jogok tükrében. Hiányos, vagy hiányzó jogintézmények, eljárások a média műkö- désének szabályozási gyakorlatában a gyermeki jogok védelme, érvényesítése érdekében. Gyermekjogi Műhely civil együttműködési projekt belső pályázata, Budapest, 2010. 12. http://www.gyermek.joghaz.hu/dokumentumok/Gyermeki_jogok_es_a_media.pdf 168 A Tanács következtetései a gyermekek védelméről a digitális világban (2011/C 372/04) 2. 169 A Tanács következtetései (2012. november 26.) a gyermekbarát internet európai stratégiájáról. (2012/C 393/04) 3. 170 Bakos i. m. (3. lj.) 110–111.; Mlinarics József – Horváth Noémi: A XXI. század írástudása. Médiamű- veltség – Media Literacy. Felnőttképzés, 2010/2. 1–4. 171 Recommendation Rec(2006)12 of the Committee of Ministers to member states on empowering children in the new information and communications environment.