Page 77 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 77
II. A kiskorúak védelme az Egyesült Államokban 77 alkalmazási köre túlságosan szűk, mivel az csak a Carlin monológjában elhangzott „hét bizonyos mocskos szót” tekintette illetlennek, holott a trágár nyelvezet – f gyelembe véve a kontextusát – ennél szélesebb körű tartalmat foglal magában. A Bizottság ezért az illetlen- ségnek egy általános, tágabb értelmű fogalmát határozta meg. Eszerint illetlen az a közlés vagy ábrázolás, amely a kortárs közösségi normák alapján nyilvánvalóan sértő módon ír le vagy ábrázol szexuális vagy kiválasztó szerveket vagy tevékenységeket a földi sugárzású médiumban. A Bizottság azt is kimondta, hogy az illetlen tartalmak akkor sem részesülnek automatikusan védelemben, ha azok este 10 óra után kerülnek adásba, hanem minden mű- sorszolgáltatónak külön-külön kell bizonyítania, mikor nincs ésszerű kockázata (reasonable 278 risk) annak, hogy a közönség soraiban gyermekek is vannak. Az FCC azt is megerősítette, hogy az „elszigetelt vagy alkalmi, eseti” (isolated or fl eeting) megnyilatkozások nem támad- hatók, az illetlenség megállapításához „szándékos és ismétlődő, nyilvánvalóan sértő módon történő használat” (deliberate and repetitive use in a patently off ensive manner) szükséges. 279 A Bizottság később enyhített felfogásán és kimondta, hogy éjféltől reggel 6 óráig terjedő időszak az az időtartam, amikor az illetlen műsorszámok annak ésszerű kockázata nélkül sugározhatók, hogy azt gyermekek is f gyelemmel kísérjék. Éjfél az az időpont, amivel az egymással versengő érdekek között egyensúly teremthető, így 1. a kormány, amelynek kény- szerítő érdeke fűződik a gyermekek illetlen tartalmakkal szembeni védelméhez, 2. a szülők, akiknek joguk van eldönteni, hogy gyermekeiknek engedik-e az ilyen tartalmak megtekin- tését, ha azok adásba kerülnek, 3. a műsorszolgáltatók, akiknek az Első Kiegészítés biztosítja az ilyen anyagok sugárzásának jogát, amikor nincs reális veszélye annak, hogy a közönség soraiban gyermekek is lehetnek, és 4. a felnőtt hallgatók érdeke között, akiknek joguk van látni és hallani a gyermekek számára nem megfelelő, de nem obszcén tartalmakat. Azt, hogy az anyag nyilvánvalóan sértő-e vagy sem, esetről-esetre kell elbírálni. 280 A bíróság az FCC illetlenséggel kapcsolatos új politikájának felülvizsgálata során megál- lapította, hogy az anyag komoly irodalmi, művészi, politikai vagy tudományos értéke ön- magában még nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a műsorszám illetlennek minősüljön. A tartalom társadalmi értékessége ugyanis nem feltétlenül változtatja meg bizonyos szavak vagy kifejezések gyermekekre gyakorolt hatását, a kormányzatnak pedig kényszerítő érdeke fűződik ahhoz, hogy a gyermekeket megvédje az illetlen tartalmaktól. Az indokolást író Ginsburg bíró szerint az FCC általános meghatározásának legfőbb célja, „hogy lehetővé te- gye az illetlen tartalmak időbeli korlátozását annak érdekében, hogy menedéket nyújtson a gyermekeknek azoktól a szavaktól és kifejezésektől, amelyeket szüleik nem tekintenek szá- 281 mukra megfelelőnek”. A bíróság ugyanakkor felhívta az FCC-t, hogy határozza meg azt a megfelelő időtartamot, amikor az illetlen beszéd legálisan közvetíthető. 282 278 New Indecency Enforcement Standards to be Applied to all Broadcast and Amateur Radio Licensees, Pub- lic Notice, 2 FCC Rcd 2726 (1987). 279 Robert Corn-Revere: FCC v. Fox Television Stations, Inc.: Awaiting the Next Act. Cato Supreme Court Review, 2009. 307. http://www.cato.org/sites/cato.org/files/serials/files/supreme-court-review/2009/9/fccvfox-cornrevere_0.pdf 280 Inf nity Broadcasting Corp. of Pennsylvania (Indecency Policy Reconsideration), 3 FCC Rcd 930, 64 R.R.2d 211 (1987). 281 Action for Children’s Television v. FCC, 852 F.2d 1332, 1340 (D.C. Cir. 1988), idézi: Corn-Revere i. m. (279. lj.) 307. 282 Action for Children’s Television v. FCC, 852 F.2d 1332 (D.C. Cir. 1988) („ACT I”).
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82