A Biztos médiatartalom-szolgáltatásokkal összefüggő tevékenységéről szóló 2024. évi beszámolója

Közzétéve: 2025. január 13.

A Biztos az Mttv. értelmében a hozzá intézett panaszok alapján a jogszabályi előfeltételek fennállta esetében egyeztetési eljárást folytat le a médiaszolgáltatók szakmai szervezeteivel.

Eljárásra akkor kerülhet sor, ha egy adott szolgáltatóval szemben többször, illetve egy időben több szolgáltatóval szemben merül fel ugyanaz a kifogás, és alappal feltehető, hogy a sérelmezett magatartás a médiaszolgáltatást igénybe vevők jelentős részének méltányos érdekeit sérti vagy veszélyezteti.

2024-ben 7 db média tárgyú panasz érkezett a biztosi hivatalhoz, ezek az alábbi kifogásokat tartalmazták.

  • egy szórakoztatási célú weboldalon trágár és obszcén tartalmak jelentek meg, köztük egy hozzájárulás nélkül közzétett és kérés ellenére sem törölt kép;
  • a mesékben és idegennyelvű szövegek magyar nyelvű fordításában gyakran szerepel az „imádás” szó, ami sérti a hívő embereket és káros a gyermekekre nézve;
  • egy kereskedelmi televízió párkapcsolati reality műsorában testképzavart erősítő üzenetet közvetített;
  • egy közszolgálati csatorna híradása megsértette a kiegyensúlyozott tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó szabályokat;
  • egyes televíziós csatornáknál megszűnt vagy értelmezhetetlen a feliratozás;
  • az egyik streamingszolgáltató felületén zavaró promóciós tartalmak jelennek meg;
  • egy baromfihúsfeldolgozó vállalkozás karácsonyi reklámja a jóízlésbe ütközik, mivel az állatok életét kioltó, azok húsát értékesítő cég termékét népszerűsíti.

Egyeztetési eljárásra nem került sor, a beadványok jogsértésre utaltak és így nem tartoztak a Biztos hatáskörébe, illetve a vonatkozó feltételek nem álltak fent.

A Biztos a médiatartalom-fogyasztókat érő, fenyegető érdeksérelmekről egyéb módon is tájékozódik. A honlapján külön felületen fogadja a panasznak nem minősülő jelzéseket, észrevételeket és figyelemmel kíséri mind a lineáris, mind a lekérhető médiatartalom-szolgáltatók internetes felületeit, hivatalos Facebook profiljait.

Együttműködik a médiatartalom-szolgáltatókkal és azok szakmai – önszabályozó szervezeteivel, az NMHH társosztályaival.

Éves konzultáció a médiatartalom szolgáltatókkal és azok szakmai szervezeteivel

A szervezetekhez és szolgáltatókhoz érkezett megkeresések általánosságban a médiaszolgáltatások műsorstruktúrájával, a műsorfolyammal, egyes műsorok tartalmával, aktuális témájával voltak kapcsolatosak. Érkeztek javaslatok és témafelvetések a hír- és politikai műsorok, az infotainment, illetve szórakoztató műsorszámok vonatkozásában.

Panaszok leggyakrabban a műsorváltozásokkal, a feliratozás olvashatóságával, továbbá a reklámok zavaró mennyiségével és hangerejével kapcsolatban érkeztek.

A médiatartalom szolgáltatók az öngyilkossággal kapcsolatos tudósítások körében a legtöbb esetben a korábbi biztosi ajánlásnak megfelelően adtak tájékoztatást a lelki elsősegély telefonszolgálatok, egészségügyi szakemberek és más segítő helyek elérhetőségéről.

A szolgáltatókhoz érkezett panaszok közül egy sem érintette az ún. fekete hírek és egyéb érzékeny témák környezetében történő reklámelhelyezést.

A 2023. évi tapasztalatcsere összefoglalója 2024. április 2-án jelent meg a biztosi honlapon.

A biztosi honlapra érkező jelzések, észrevételek

Az üzenetek között több téves tájékoztatásra vonatkozott. Egy fogyasztó jelezte, hogy egy kereskedelmi televíziós csatornán a műsorszámok alatt a kép és a hang nincs szinkronban egymással. Két üzenet kereskedelmi rádiós médiaszolgáltatók szankcionálását kérte, mivel néhány lineáris audiovizuális médiaszolgáltató reklámjában, illetve élő műsorszámaiban akarata ellenére beolvassák a nevét.

A lineáris, illetve a lekérhető médiatartalom-szolgáltatók internetes felületein, hivatalos Facebook profiljain megjelenő bejegyzések

A nagyobb kereskedelmi médiaszolgáltatók többszázezres követői táborral rendelkeznek, a közszolgálati médiaszolgáltatók profiljait többtízezren követik. A műsorok tartalmával, illetve a szolgáltatók magatartásával kapcsolatban jelentős számú kifogás nem volt tapasztalható.

Az egyik legnépszerűbb lekérhető médiaszolgáltató közösségi oldalára a szinkronizálással, illetve annak hiányával kapcsolatban érkeztek hozzászólások.

Többen sérelmezték a nyáron bejelentett, ősztől esedékes díjemelést. 

Több bejegyzés sérelmezte adott műsorszámok elérhetetlenségét, a csökkent hangerőt.

Sok hozzászólás érkezett egy élőben közvetített boksz mérkőzés nézhetetlensége miatt.

Sérelmezték, hogy egy közszolgálati rádió egy éve kizárólag magyar zenét sugároz.

A profilokon a bejegyzések jellemzően a szolgáltatók saját honlapjainak tartalmát és műsorszámaikat népszerűsítik.

A lekérhető tartalmat kínáló szolgáltatók műsorában leginkább a sorozatokkal kapcsolatosan érkeztek kifogások, pl.: túl hosszú idő, akár évek telnek el egyes sorozatok évadai között. Nehezményezték, hogy egy sorozat epizódjában a kép és a hang „elcsúszott egymástól”.

Sérelmezték a műsorszámon belüli „tekerhetőség” gyenge minőségét, a szolgáltatói applikáció nem megfelelő működését, továbbá azt, hogy a reklámmentes csomagban a műsor elindítása helyett megállás nélkül kéretlen promóciós előzetest játszik le a rendszer.

Volt, aki kifogásolta, hogy a magyar előfizetésével külföldről nem éri a tartalmakat.

A jelzésekre az érintett szolgáltatók némelyike egyedileg reagált.

Az NMHH ügyfélszolgálatához érkező bejelentések

A tartalomfogyasztók e körben sérelmezték az indokolatlan szóismétléseket, a töltelékszavak használatát, a közvetítések során hallható háttérzajokat.

Kifogásolták a megtévesztő, a szenzációhajhász, illetve etikátlan főcímeket, valamint logók, műsorajánlók, hírek tartós megjelenítését a képernyő alján. Kifogásolták, hogy a műalkotások televíziós változata eltér az eredetitől, azokból fontos részek kerülnek kivágásra a reklámblokk mielőbbi kezdése miatt.

Többen fejezték ki nemtetszésüket a gyakori és hosszú, a műsorszámok jelentős csúszását okozó reklámblokkok, a megtévesztő, illetve primitív, undorító, idegesítő reklámok, az egymást érő gyógyszerhirdetések miatt.

Számos jelzés sérelmezte a hivatalos panaszkezelési csatornák nem megfelelő működését és azt, hogy a szerkesztőségek nem válaszolnak a megkeresésekre.