Page 95 - Kóczián Sándor: Gyermekvédelem a médiajogban (elektronikus változat)
P. 95
II. A kiskorúak védelme az Egyesült Államokban 95 383 alkotáshoz szükséges információkkal, és ki vannak téve mások manipulációinak.” Ebben az esetben a kormányzatnak joga van megvédeni a gyermekeket az illetlen tartalomtól, mert „fogoly közönségként” nincs ésszerű lehetőségük annak elkerülésére. 384 E. A szülők jogainak korlátozása Egyes szerzők szerint az FCC politikája elleni legmeggyőzőbb érv a szülők alapvető joga, hogy meghozzák a szükséges döntéseket gyermekeik ellátása, felügyelete és ellenőrzése te- 385 rén, amit a Legfelsőbb Bíróság is elismert. A kormányzat által hivatkozott kényszerítő érdek, a szülői felügyelet támogatása, valamint a szülők segítése gyermekeik megfelelő ne- velésében azáltal, hogy cenzúrázzák a védett beszédet, nem meggyőző. Valójában a károm- kodás, az illetlen beszéd tiltása az, ami veszélyezteti a gyermekeket és a társadalmat, mert megfosztják a szülők lehetőségét arra, hogy saját döntésük alapján neveljék gyermekeiket. A kormányzat a „gyermekek védelmére” hivatkozva a beszéd rádióban és televízióban tör- ténő cenzúrájával megnehezíti, hogy a szülők saját értékeik szerint, az általuk megfelelőnek tartott módon neveljék gyermekeiket. Az FCC jelenlegi „elnémító” gyakorlata „nem tesz 386 semmit, hogy megkönnyítse a szülők gyermekeik feletti felügyeletét, kivéve, ha azt felté- telezzük, […] hogy minden szülő felfogása nemcsak megegyezik egymáséval, de ugyanaz mint a kormányzaté”. Vannak olyan szülők, akik jobbnak tartják, ha gyermekeik ilyen 387 anyagoknak vannak kitéve, míg más szülők nem értenek ezzel egyet. A kormányzatnak 388 viszont nem kellene állást foglalnia ebben a vitában, és az alkotmányosan védett beszéd cenzúrázásával „segítséget” nyújtania. Ha az állam a gyermekek védelme érdekében szabá- lyozza az állítólag ártalmat okozó kommunikációt, csak egy lépés kell ahhoz, hogy megbé- lyegezzék azokat a szülőket, akik nem értenek egyet a többségi véleménnyel, és nem tartják megfelelőnek a kormányzat tartalomválasztását. Így az illetlenség szabályozása nemhogy 389 nem segíti, de valójában megnehezíti a szülők dolgát. Hacsak nincs lényeges bizonyíték arra, hogy a nem obszcén, alkotmányosan védett beszéd ártalmas a gyermekekre, a döntést arról, hogy a gyermekek milyen beszédet hallhatnak, és hogyan kell őket nevelni, nem az államnak kell meghoznia. 390 4. Lehetőségek az illetlen beszéd szűrésére 391 Ahogyan a szövetségi fellebbviteli bíróság 2010-es ítélete is kimondta, a technológiai fejlődés következtében ma már rendelkezésre állnak olyan hatékony eszközök, különféle 383 Amitai Etzioni: On Protecting Children from Speech. Chicago-Kent Law Review, Vol. 79., 2004. 45. http://www.gwu.edu/~ccps/etzioni/A315.pdf, idézi: Collins i. m. (316. lj.) 1260. 384 Collins i. m. (316. lj.) 1258–1261. 385 Troxel v. Granville, 530 U.S. 57, 65–66 (2000). 386 Segall i. m. (361. lj.) 718., idézi: Smith i. m. (273. lj.) 196. 387 Alliance for Community Media v. FCC, 56 F.3d 105, 147 (D.C. Cir. 1995) (Edwards bíró különvélemé- nye), idézi: Smith i. m. (273. lj.) 198. 388 Uo., 195. 389 Ross i. m. (373. lj.) 482., idézi: Segall i. m. (361. lj.) 27. 390 Segall i. m. (361. lj.) 28. 391 Fox Television Stations, Inc. v. FCC, 613 F.3d 317 (2nd Cir. 2010).
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100