Tájékoztató az országos digitális átállás során választható digitális szolgáltatók kiutalási igényei benyújtásának feltételeiről
nullA közszolgálati médiaszolgáltatások digitális vételének biztosítása érdekében adható állami támogatás és az azzal összefüggő adatszolgáltatás, adatkezelés rendjéről szóló 4/2013 (I.18.) NMHH rendelet (továbbiakban: Rendelet) 7. § (1) bekezdés b) pontjában leírtak szerint a választott digitális szolgáltató (továbbiakban: szolgáltató) kiutalási igény benyújtásával élhet. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (továbbiakban: NMHH vagy Hatóság) ennek formai és tartalmi követelményeit az alábbiakban teszi közzé.
A kiutalási igény benyújtásának, elbírálásának valamint teljesítésének feltételeit és körülményeit a Rendelet 7. § határozza meg. Eszerint a kiutalási igénynek az alábbiakat kell tartalmaznia:
- a támogatott jogosult felhasználók száma,
- a támogatott jogosult felhasználók neve és lakcíme,
- a támogatott jogosult felhasználók számára kiállított számla száma, kibocsátásának dátuma,
- a Rendelet 6. § (3) bekezdésében meghatározott átvételi jegyzőkönyv,
- a szolgáltató megnevezése, címe (székhelye), adószáma, a választható műsorterjesztői nyilvántartásban szereplő bankszámla száma, cégszerű aláírása.
E kiutalási igényt a gyakorlatban az alábbi dokumentumok képezik:
- nyilatkozat a kiutalási igény benyújtásáról,
- a támogatott jogosult felhasználók adatait tartalmazó adatátadó tábla,
- a támogatott jogosult felhasználók aláírásaival igazolt átvételi jegyzőkönyvek (üzembe helyezési munkalapok) másolatai
A csatolt dokumentumok között mintaként megtekinthető a nyilatkozat formanyomtatványa, valamint egy adatátadó tábla is.
A támogatott jogosult felhasználók adatait tartalmazó adatátadó tábla
A Hatóság által létrehozott adatátadó táblában a szolgáltatónak azon támogatásra jogosult felhasználók adatait kell feltüntetnie, akik részére a választott digitális műsorterjesztési szolgáltatás vételét biztosító digitális vevődekóder, szükség esetén az ehhez kapcsolódó antenna, illetve egyéb eszközök beszerelése, üzembe helyezése sikeresen megvalósult, és rájuk vonatkozóan a szolgáltató még nem nyújtott be kiutalási igényt. Ezt a táblázatot elektronikus úton kell eljuttatni az NMHH részére.
A táblában kékkel jelölve láthatók azok a mezők (a támogatásra jogosultak személyes adataira vonatkozó részek, valamint a „választott csomag”, „megjegyzés a szerelőnek” és a „szerelési körzet” mezők), melyeket a Hatóság tölt ki. A Szolgáltató által kitöltendő mezők pedig sárga jelölést kaptak. Ezek a következők:
- Sikeres szerelés? I/N
- Kiállított számla száma
- Számla kiállításának dátuma
- Műszaki okból sikertelen szerelés? I/N
- A szerelés meghiúsulásának indoka / egyéb megjegyzés
- A szerelési kísérlet dátuma
A csatolt adatátadó táblázatban szemléltetés céljából feltüntettünk egy példát. Sikeres szerelés és üzembe helyezés esetén elegendő az első három mező kitöltése.
FONTOS, hogy ugyanezen adatátadó tábla szolgál a sikertelen szerelések jelzésére is. Ezeket azonban a sikeres szerelésektől elválasztva, külön fájlba rögzítve kell visszaküldeni a Hatóság részére – a szerelési kísérlettől számított 5 napon belül. Kiutalási igényt csak a sikeres szerelések után lehet benyújtani.
A támogatott jogosult felhasználók aláírásaival igazolt átvételi jegyzőkönyvek (üzembe helyezési munkalapok) másolatai
A Rendelet 6. § (3) bekezdésében meghatározott átvételi jegyzőkönyvek (üzembe helyezési munkalapok) másolatainak a kiutalási igény benyújtásáról szóló nyilatkozattal egy időben, annak mellékleteként, postai úton kell beérkezniük a Hatósághoz.
Az üzembe helyezési munkalapnak nincs a Hatóság által meghatározott formai követelménye, tartalmában azonban mindenképpen szerepelnie kell az alábbi adatoknak:
- a támogatott jogosult felhasználó adatátadó táblában megjelölt azonosítója
- személyes adatai (neve, születési helye, ideje, lakcíme, személyigazolvány száma)
- személyes aláírása
- Egy tájékoztatás arról, hogy a választott szolgáltató által beszerelt és üzembe helyezett digitális vevődekóder, szükség esetén antenna, illetve egyéb eszközök a támogatásra jogosult felhasználó tulajdonába kerülnek.
A Hatóság felhívja a szolgáltatók figyelmét arra, hogy az üzembe helyezési munkalapon kizárólag a támogatásra jogosult felhasználó aláírása szerepelhet. A vele egy háztartásban élő személy(ek) aláírása csak a jogosult által aláírt teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással fogadható el. Ez utóbbi esetben a meghatalmazást is csatolni kell a kiutalási igényhez.
A fent említett dokumentumok a kiutalási igény elengedhetetlen részét képezik, együttes és hiánytalan meglétük nélkül a kiutalási igény nem teljesíthető.
Az NMHH a kiutalási igényeket nem hatósági eljárásban vizsgálja, ellenőrzi. Amennyiben egy kiutalási igény megalapozott és megfelel a Rendeletben foglalt követelményeknek, az NMHH a kiutalási igény kézhezvételét követő 60 napon belül a szolgáltató részére kiutalja az állami támogatásnak megfelelő összeget. Amennyiben egy kiutalási igény nem vagy nem teljes körűen teljesíthető, a Hivatal hivatalból hatósági eljárást indít a kiutalási igény tárgyában. Amennyiben a Hivatal hatósági eljárásában megállapítja, hogy valamely felhasználó vagy szolgáltató jogosulatlanul részesült a Rendelet szerinti állami támogatásban, a támogatás visszafizetésére kötelezi a felhasználót, illetve a szolgáltatót, valamint alkalmazhatja az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvényben meghatározott jogkövetkezményeket.