Bírság az RTL Klub szolgáltatójának, amiért ismét szabálytalanul népszerűsített egy vállalkozást

Közzétéve: 2020. július 1.

Az RTL Klub szolgáltatójára 1,1 milliós bírságot szabott ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén, mert egy műsorát támogató vállalkozást újból szabálytalanul népszerűsített. A grémium döntött továbbá három helyi frekvencia és egy kisközösségi rádiós pályázati eljárás nyerteséről.

Rádiós és médiafelügyeleti döntések

A Nagykanizsa 100,7 MHz és a Gyöngyös 88,9 MHz helyi frekvenciák közösségi jellegű használatára kiírt rádiós pályázati eljárások nyertese mindkét esetben a Karc FM Média Kft., amely utóbbi eljárásban egyedüli pályázóként nyújtott be ajánlatot.

Az ugyancsak helyi Heves 93,7 MHz frekvencia kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázati eljárás nyertese az M-Lite Kft. A kisközösségi lehetőségek elvi használatára kiírt pályázati eljárásban Szentendre telephelyen az egyedüli pályázót, a Budakalászi Média Kft.-t hirdette nyertesnek a Médiatanács.

A helyi Körmend 99,8 MHz frekvencia kereskedelmi jellegű használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata alapján a Médiatanács felvilágosítást kér az egyedüli pályázótól, a Rádió 8 Körmend Kft.-től.

Médiafelügyeleti döntések

A grémium az RTL Klub szolgáltatójára 1,1 millió forintos bírságot szabott ki, egyúttal megtiltotta a jogsértő magatartás tanúsítását, amiért az Édesítő magazin egy tavaly decemberi adásában a műsort támogató takarítócég szolgáltatásainak igénybevételére ösztönözte a nézőket azok részletes bemutatásával, ami a csatornánál korábban már többször előfordult. A műsorszámban kiemelték a támogató cég által nyújtott szolgáltatásokat és azok pozitív tulajdonságait. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

Az idősek a Hit Rádiót, a fiatalok a Mega Dance és a Mix rádiókat hallgatják

A Médiatanács elfogadta a klasszikus rádiózás helyszíneit 2018 és 2020 első negyedéve között és az online rádiók hallgatottságát 2018 és 2019 között vizsgáló NMHH-tanulmányt. Ebből kiderül, hogy 2018 első két negyedéve között mérték a legnagyobb változást, ekkor az autóban rádiózók aránya például 50 százalékról 40 százalékra, a munkahelyen rádiózóké pedig 20 százalékról 16 százalékra csökkent. 2020 első negyedévében a legtöbben – a válaszadók 72 százaléka – otthon hallgattak rádiót, amit az autózás alatti (48 százalék) és a munkahelyi (23 százalék) követett. A rádióhallgatás még ma is integráns része a mindennapoknak, az otthoni rádiózás független a nemtől, a kortól és a településtípustól. A 60 év felettiek körében a legmagasabb az otthoni rádiózás aránya, a rádióhallgató idősek 87 százaléka lakásában hangol kedvenc adóira. A kutatás egy másik adathalmazból készült statisztikája nemzetközi kontextusba helyezi a hazai eredményeket. A dán és a svéd hallgatók a magyarokkal ellentétben nem preferálják kiugróan az otthoni rádióhallgatást, náluk közel egyenlő arányban oszlik meg az otthoni és az autózás alatti fogyasztás ideje. Az online rádiók hallgatottságát vizsgáló szegmensből kiderült, hogy a Hit Rádió volt a leghallgatottabb, majd a Poptarisznya.hu és a Mix Rádió következett. Míg a Hit Rádió csaknem megkétszerezte hallgatóságát 2018-hoz képest (háromezerről közel hatezerre), addig a Class FM elbúcsúzott hallgatóinak kétharmadától, számuk kilencezerről háromezerre csökkent. A Hit Rádió a Kék Dunával együtt a nők körében volt a legnépszerűbb, míg a férfiak a Poptarisznya.hu-t és a Rádió Goldot hallgatták. A fiatalok inkább a Mega Dance Rádiót és a Mix Rádiót választották, az idősebbek pedig szintén a Hit Rádiót. A két témát feldolgozó dokumentum elérhető lesz az NMHH honlapján.

A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.