A panaszok nagy többsége méltányos megoldással zárul a média- és hírközlési biztosnál

Közzétéve: 2021. augusztus 4.

Akár a hírközlési szolgáltatók méltánytalan magatartásával, akár az aggályos médiatartalmakkal gyűlik meg a bajunk, a biztosi hivatal weboldalán segítséget és hasznos háttérinformációt is találunk fogyasztói érdekeink védelméhez.

Volt már, amikor úgy érezte, hogy bár a jog betűjét betartotta a net-, a telefon- vagy a kábeltévé-szolgáltatója, a tévé- vagy rádiócsatorna, mégis igazságtalanul járt el és nem reagált az Ön panaszára sem érdemben? Nem jogsértések, de méltánytalan helyzetek: indokolatlanul kikapcsolt szolgáltatások, számlázási visszaélések, jóvá nem írt kedvezmények és hasonló panaszok ezreit kezelte már sikerrel az NMHH mellett működő média- és hírközlési biztos hivatala.

Érdemes tehát végigböngészni a biztos honlapjának informatív összefoglalóit arról, milyen ügyekben számíthatunk rá. A hivatal több dologban segíthet, mint gondolnánk: akár a telefon- vagy internetszolgáltatónkkal merültek föl jogszerű, de érdeksérelmet okozó helyzetek, akár olyan aggályos, a jog határait feszegető médiatartalommal találkozunk, amely a fogyasztók jelentős részét érintheti, a média- és hírközlési biztos hivatalához bátran fordulhatunk. Az eljárások túlnyomó többsége méltányos megoldással zárul.

Egyszerű online panaszt tenni, de előtte tájékozódjunk

A hírközlés területén a legjellemzőbb esetek a váratlan élethelyzet miatt jelentkező méltányos intézkedésekkel, a díjak jóváírásával, visszatérítésével, a számlacsomagok kedvezményeinek igénybevételével kapcsolatos ügyek. Gyakran fordulnak a biztoshoz a szolgáltatások indokolatlan korlátozása, kikapcsolása miatt, de tipikusnak mondhatók az áthelyezéssel és a számhordozással kapcsolatos nehézségek is.

Médiatartalommal kapcsolatban akkor kereshetjük meg a hivatalt, ha úgy gondoljuk, hogy egy többször vagy több helyen megjelenő médiatartalom számos fogyasztót hátrányosan érinthet. Csak írásban (online űrlapon vagy postai úton) nyújthatunk be panaszt, amiből akkor indulhat eljárás, ha az érdeksérelem a fogyasztók jelentős részét érinti.

A hivatal megkeresése előtt ilyen esetben is érdemes elolvasni a honlap kisokosát, ami tömören és gyakorlatiasan foglalja össze azokat az ügytípusokat, problémaköröket, amelyekben a hivatal illetékes. Az online felületen egyszerű a kapcsolatfelvétel és az online panaszbenyújtás. A honlap a https://nmhh.hu/media-es-hirkozlesi-biztoslinken elérhető. Ha az adott ügy nem érdeksérelem, hanem már vélhetően jogsértés, a biztos abban már nem járhat el, ilyenkor tájékoztatja a panaszost a lehetséges jogorvoslatról.

Csak az idei év második negyedévében 92 hírközlési tárgyú panasz érkezett a biztosi hivatalhoz. A lezárt ügyek közel háromnegyede zárult a panaszosok számára kedvezően: a szolgáltatók összesen több mint egymillió forintnyi kompenzációt ajánlottak fel. Ezen túl más méltányos döntéseket is meghoztak: volt, amikor a szolgáltató lehetővé tette, hogy a fogyasztó korábbi díjcsomagra váltson, máskor biztosította a szerződés kötbérmentes megszüntetését és olyan eset is előfordult, amikor a szolgáltató díjmentes hívószámcserét ajánlott fel a panaszosnak.