Nyomtatott sajtótermékek és online megjelenéseik (2021 I. félév)
Az internetes fogyasztás térhódításának hatására a nyomtatott sajtó is arra kényszerül, hogy megjelenjen az online felületen. A következőkben ennek bemutatására teszünk kísérletet. Az elemzés egyik pillére a Matesz által nyilvánosságra hozott gyorsjelentések, a másik a Digitális Közönségmérési Tanácsnak a nyomtatott sajtótermékek hivatalos weboldalaira vonatkozó adatai.
A nyomtatott sajtópiac a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valutát” 1993-ban, nemzetközi mintára hozta létre. A kezdeményezést tizenöt szervezet: hirdetők, reklámügynökségek és kiadóvállalatok indították el. Megalapították a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (Matesz), amely így Közép- és Kelet-Európa első szakmai, nonprofit önszabályozó szervezetévé vált. A nemzetközi, jól bevált mintákat követő modell azóta biztosítja a hiteles terjesztési adatokat az iparág számára.
A Matesz együtt fejlődött a piaccal, szabályozási gyakorlata az évek során alkalmazkodott a helyi terjesztési módszerekhez. A szervezet a hirdetési piacon jelen lévő kiadványok 85 százalékát auditálja. Munkája eredményeként alakult ki az egységes ellenőrzési rendszer. A tagjai által kiadott sajtótermékek példányszámát hitelesíti (félévente illetve évente), az eredményeket negyedéves gyorsjelentésekben teszi közzé.
A DKT a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet, melynek fő célja, hogy a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérés eredményeit összefoglalja. Az elemzésben azon nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, melyek a Matesz adatbázisában megtalálhatók. Azokban az esetekben, amikor az újság megjelenik az online térben is és a DKT méri a közönségét, vizsgáljuk a weboldalak látogatottságát és a print-online felület különbségeit is.
Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
Összesen 66 sajtótermék szerepel a 2021. I. félév adatai között. Egyes lapok digitális kiadásairól is szerepel információ az elemzésben, de amint az később látható, annak mértéke eltörpül a nyomtatotthoz képest. A napilapok közül egyedül az Észak-Keleti Napló és a Blikk újságokból került terjesztésre átlagosan 50 ezer feletti példányszám január elsejétől június végéig.
Kiadvány címe | Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
24 Óra | 5499 |
Békés Megyei Hírlap | 9679 |
Blikk | 56185 |
Bors | 32196 |
Délmagyarország (digitális) | 11 |
Délmagyarország (nyomtatott) | 19125 |
Dunaújvárosi Hírlap | 2357 |
Észak-Keleti Napló | 62000 |
Észak-Magyarország (digitális) | 120 |
Észak-Magyarország (nyomtatott) | 19611 |
Fejér Megyei Hírlap | 15338 |
Hajdú-Bihari Napló (digitális) | 120 |
Hajdú-Bihari Napló (nyomtatott) | 19045 |
Heves Megyei Hírlap | 5464 |
Kelet-Magyarország (digitális) | 154 |
Kelet-Magyarország (nyomtatott) | 22949 |
Kisalföld (digitális) | 29 |
Kisalföld (nyomtatott) | 35299 |
Napló | 17170 |
Nemzeti Sport | 22083 |
Népszava | 16388 |
Petőfi Népe | 10203 |
Somogyi Hírlap | 9397 |
Tolnai Népújság | 6890 |
Új Dunántúli Napló | 12799 |
Új Néplap | 8743 |
Vas Népe | 25533 |
Zalai Hírlap | 23826 |
Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
A Nők Lapja rendelkezik a legnagyobb példányszámmal, rajta kívül a Kiskegyed, a Színes RTV és a Story terjeszt 120 ezernél többet.
Kiadvány címe | Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
168 Óra | 4 907 |
AutóMotor* | 16 626 |
Best | 45 607 |
Blikk Nők | 45 568 |
Fanny | 56 318 |
Füles | 32 656 |
Hot! | 44 952 |
HVG | 26 897 |
Kétheti RTV műsormagazin* | 51 474 |
Kiskegyed | 149 419 |
Magyar Demokrata | 8 093 |
Meglepetés | 60 115 |
Nők Lapja | 171 693 |
Story | 100 919 |
Szabad Föld | 42 635 |
Színes RTV | 128 113 |
Telenovella | 23 766 |
Vasárnap Reggel | 15 789 |
Vasárnapi Blikk | 29 776 |
Vasárnapi Bors | 23 004 |
Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
A havilapok közül a Glamour a digitális kiadásaival együtt több mint 36 ezer példányt juttat el az olvasókhoz, őt követi a sorban a Nők Lapja Konyha és a National Geographic.
Kiadvány címe | Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
Agrárágazat | 15 137 |
Blikk Nők Otthon és Kert | 5 686 |
DUE Tallózó | 14 857 |
FORBES (digitális) | 7 320 |
FORBES (nyomtatott) | 15 459 |
Glamour (digitális) | 4 573 |
Glamour (nyomtatott) | 31 998 |
Képmás családmagazin (digitális) | 895 |
Képmás családmagazin (nyomtatott) | 11 052 |
Lakáskultúra | 17 863 |
Mezőhír | 15 139 |
National Geographic | 23 399 |
Nők Lapja Egészség | 9 778 |
Nők Lapja Konyha | 28 815 |
Otthon | 11 662 |
Praktika | 13 511 |
Techmonitor | 6 004 |
Vidék Íze | 12 634 |
Ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
A GépMax, a Joy és a Trade Magazin kéthavonta jelenik meg, az Instyle pedig évente négyszer.
Kiadvány címe | Ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
GépMax | 7 775 |
Instyle | 5 226 |
Joy (digitális) | 2 284 |
Joy (nyomtatott) | 25 228 |
Trade Magazin | 19 914 |
Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)
A Real users paraméter azt mutatja meg, hogy hány belföldi internetező látogatta meg az adott weboldalt – jelen esetben a nyomtatott sajtótermék hivatalos oldalát. Csak azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek a listában, amelyek weboldalának közönségmérési adatai elérhetőek a DKT-Gemius adatbázisában. A napilapoknál átlagos napi elérést vizsgáltunk. A blikk.hu közel 600 ezer embert ért el naponta.
Kiadvány címe | Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users) |
---|---|
24 Óra | 14 852 |
Békés Megyei Hírlap | 36 788 |
Blikk | 582 997 |
Bors | 213 733 |
Délmagyarország | 35 297 |
Dunaújvárosi Hírlap | 10 986 |
Észak-Magyarország | 24 866 |
Fejér Megyei Hírlap | 25 763 |
Hajdú-Bihari Napló | 33 726 |
Heves Megyei Hírlap | 15 475 |
Kelet-Magyarország | 68 297 |
Kisalföld | 61 486 |
Nemzeti Sport | 250 990 |
Népszava | 102 158 |
Petőfi Népe | 40 554 |
Somogyi Hírlap | 16 011 |
Tolnai Népújság | 14 570 |
Új Néplap | 19 425 |
Vas Népe | 35 907 |
Zalai Hírlap | 35 752 |
Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos heti real users)
Az AutóMotor kéthetente megjelenő újság, ennek ellenére módszertani okokból heti átlagokat számoltunk (a gemiusPrism és az e.gemius.com szoftverek napi, heti, vagy havi átlagok lekérésére alkalmas). A hvg.hu kiemelkedik a vizsgált weboldalak közül, hiszen ~1,8 millió ember keresi fel hetente.
Kiadvány címe | Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users) |
---|---|
168 Óra | 236 532 |
AutóMotor* | 43 369 |
HVG | 1 789 682 |
Meglepetés | 3 667 |
Nők Lapja | 108 893 |
Szabad Föld | 5 919 |
Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos havi real users)
Az Instyle évente négyszer, a Joy pedig kéthavonta jelenik meg, módszertani okokból mégis havi átlagokkal számoltunk (A gemiusPrism és az e.gemius.com szoftverek napi, heti, vagy havi átlagok lekérésére alkalmas). A glamour.hu több mint egymillió embert ér el havi szinten, a joy.hu és a forbes.hu több mint 700 ezret.
Kiadvány címe | Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users) |
---|---|
Diéta és Fitnesz | 108 347 |
FORBES | 702 327 |
Glamour | 1 074 751 |
Instyle* | 259 658 |
Joy* | 787 825 |
Lakáskultúra | 143 117 |
Marie Claire | 506 351 |
Vidék Íze | 43 407 |
A napilapok print és online felülete közti különbség
A következőkben azt mutatjuk be, hogy az online felületet mennyivel többen keresik fel, mint ahány példány a fogyasztókhoz eljut az újságokból. Azokban az esetekben, ahol digitális és nyomtatott kiadás is szerepel a MATESZ adatbázisában, ott a lap digitális kiadását és a nyomtatott verziót egyben számítjuk.
A sajtótermékek terjesztése és az online felület látogatottsága közti különbségek szemléltetéséhez egy arányszámot, egy szorzót használunk, melynek a számítása a következőképpen történik: a weboldal Real usereinek számát elosztjuk a terjesztett példányszámmal. Abban az esetben, amikor napilapot veszünk szemügyre, a vizsgált időszak napi-, hetilapnál heti-, havilapnál pedig havi átlagos Real user számmal kalkulálunk.
A napilapok weboldalai közül több mint tízszer annyian kattintanak a Nemzeti Sport és a Blikk weboldalára, mint ahány példányt a boltokban és előfizetés útján terjesztenek. Az elemzésben szereplő összes újság weboldalát többen látogatják, mint ahány lap az olvasók kezébe kerül.
Kiadvány címe | Online real user/terjesztett példányszám |
---|---|
24 Óra | 2,7 |
Békés Megyei Hírlap | 3,8 |
Blikk | 10,4 |
Bors | 6,6 |
Délmagyarország | 1,8 |
Dunaújvárosi Hírlap | 4,7 |
Észak-Magyarország | 1,3 |
Fejér Megyei Hírlap | 1,7 |
Hajdú-Bihari Napló | 1,8 |
Heves Megyei Hírlap | 2,8 |
Kelet-Magyarország | 3,0 |
Kisalföld | 1,7 |
Nemzeti Sport | 11,4 |
Népszava | 6,2 |
Petőfi Népe | 4,0 |
Somogyi Hírlap | 1,7 |
Tolnai Népújság | 2,1 |
Új Néplap | 2,2 |
Vas Népe | 1,4 |
Zalai Hírlap | 1,5 |
A hetilapok print és online felülete közti különbség
A hetilapoknál más tendenciák figyelhetők meg. A Meglepetésre, a Nők Lapjára és a Szabad Földre az online elérés nem jellemző, inkább a nyomtatott termékre helyeződik a hangsúly. Az AutóMotor már több mint két és félszer annyi embert ér el a neten, mint hagyományosan. A 168 Óra és a HVG pedig nagy hangsúlyt fektet az online médiára, a folyamatosan frissülő tartalmakkal nagy látogatósereget vonz magához.
Kiadvány címe | Online real user/terjesztett példányszám |
---|---|
168 Óra | 48,2 |
AutóMotor* | 2,6 |
HVG | 66,5 |
Meglepetés | 0,1 |
Nők Lapja | 0,6 |
Szabad Föld | 0,1 |
A havilapok print és online felülete közti különbség
A havilapoknál az Instyle közel ötvenszer annyi embert ér el online egy hónap alatt, mint ahány példányt hagyományosan terjeszt.
Kiadvány címe | Online real user/terjesztett példányszám |
---|---|
Forbes | 30,8 |
Glamour | 29,4 |
Instyle | 49,7 |
Joy | 28,6 |
Lakáskultúra | 8,0 |
Vidék Íze | 3,4 |