Internetes közönségmérési adatok (2022. II. negyedév)

Közzétéve: 2022. július 27.

Az online médiatér közönsége a Digitális Közönségmérési Tanács adatai alapján

Az online médiumok piaca - a többi platformhoz hasonlóan - igényli az auditálást, a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valuta” létrehozását. Az internet különbözik a televíziós és a rádiós piactól a tekintetben, hogy a tartalomszolgáltatók ismerik a saját podcast-juk, weblapjuk, streaming szolgáltatásuk látogatottsági adatait, mivel ezek a statisztikák a szerverekből kiolvashatók. A reklámértékesítés önbevallás alapján történő elszámolása azonban a vásárlók számára nem nyújt teljes biztonságot. Ennek köszönhetően viszonylag hamar kezdeményezték az internetes tartalmak auditálását, amelyet jelenleg a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) megbízásából a Gemius Hungary Kft. folytat. Ennek a mérésnek ugyanaz a funkciója, mint a televíziók esetében a Nielsen Közönségmérés Kft. vagy a rádióknál a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium által folytatott adatfelvételeknek. A DKT felelős a magyar internetes tartalmak mindenki által elfogadott és használt médiafogyasztási mérőszámainak és adatainak előállításáért. Jelen riport a DKT mérések eredményeit igyekszik bemutatni, továbbá megpróbál képet adni a magyar piac trendjeiről és jellegzetességeiről.

Digitális Közönségmérési Tanács

A Digitális Közönségmérési Tanács a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet (Joint Industrial Council). Fő célja, hogy a DKT18 tender nyertesének szolgáltatását a felhasználók felé eljuttassa, az ő érdekeit képviselje a szolgáltató (Gemius) felé. A szolgáltatás a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze.

Az adatok három dimenzióban vizsgálhatók: médiatípus, tartalom és idő alapján.

  • Médiatípus: PC, mobiltelefon, tablet – a médiafogyasztást mutatja különböző eszközökön
  • Tartalom: website-ok, mobil applikációk és stream-ek (video- vagy audio stream-ek)
  • Idő: 2020. október 1-jétől új módszertan lépett életbe, aminek köszönhetően – többek között – részletesebben vizsgálhatók a közönség demográfiai adatai és tetszőlegesen elemezhetők az időszakok

A forgalom- és közönségmérés során mérőkóddal figyelik az összes olyan hazai tartalmat, amelynek előállítója megrendeli a szolgáltatást. Körülbelül hétszáz magyar tartalomról rendelkeznek információkkal. Szerződés hiányában több népszerű hazai weboldal nem szerepel az elemzésben, mint például a gov.hu vagy az ncore.cc, míg a külföldi oldalak egyáltalán nem részei az analízisnek (pl. facebook.com, youtube.com).

Egy kb. 9000 fős PC-s panel mintán mérőkód nélkül, szoftveresen mérik az internetes fogyasztást. E körbe beletartoznak a nagy látogatottságú külföldi tartalmak, azon magyar oldalak, amelyek nem állnak szerződésben a kutató céggel, valamint a vállalati, kereskedelmi tartalmak is – ezek az adatok azonban a hazai piac védelme érdekében nem publikusak. Mobiltelefonon és tableten nincs panelkutatás, ezeken az eszközökön csak az auditált tartalmakat vizsgálják. Az internetes fogyasztás csak PC-re teljes.

Tematikus csoportosítások – tíz különböző csoportot határoz meg a DKT:

  1. magazin
  2. híroldal
  3. szórakozás
  4. közhasznú/információ/linkgyűjtemény
  5. közösségi média
  6. e-kereskedelem
  7. levelező
  8. keresők
  9. felnőtt tartalom
  10. egyéb

A tartalmak publikálása domain szinten történik. A tematikus csoportosításba minden tartalom besorolhatja önmagát, de ez nem kötelező.

Mérőszámok

Mivel az elemzés számos, az internetes közönségmérés során használt fogalmat tartalmaz, célszerű ezen kifejezéseket egyértelműsíteni. Az alábbiakban a tanulmányban alkalmazott mérőszámok kerülnek bemutatásra.

  • Real users: belföldi internetezők - azon internetezők száma, akik meglátogatták az adott tartalmat a vizsgált időszakban
  • Átlagos napi Real users: a vizsgált időszakban a napi belföldi internetezők átlaga
  • Reach: az adott tartalom elérése a vizsgált célcsoporton belül - százalékos értékben kifejezve
  • Átlagos napi Reach: a vizsgált időszakban a napi Reach-ek átlaga
  • ATS (average time spent): átlagosan eltöltött idő, a vizsgált tartalom közönségének a tartalmon eltöltött átlagos ideje a vizsgált időszakban
  • Views: kontaktusok száma a vizsgált tartalomnál (weboldalnál: oldal megnyitása)
  • Views/Real user: a Real user átlagos Views száma
  • Eltöltött idő/View: egy View során a vizsgált tartalmon eltöltött átlagos idő
  • Visits: látogatások - a vizsgált tartalmon a folytonos látogatások teljes száma - 30 percnél hosszabb idő után újra kezdődik
  • Visit/Real user: a Real user Visit-jeinek átlagos száma
  • Eltöltött idő/Visit: egy Visit átlagos hossza a vizsgált tartalmon
  • Views composition: a vizsgált tartalom közönségének megoszlása demográfiai (vagy más) jellemzők szerint a Views tükrében

Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében

A Real user olyan belföldi internetező, aki meglátogatott Magyarországról bármilyen, a DKT által mért internetes tartalmat. Összesen 6.429.672 Real user-t ért el az internet Magyarországon 2022 második negyedévében, vagyis a 15 évnél idősebbek több mint háromnegyedét.

Kördiagram. Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Internetező/nem internetezőArány
Internetező 77,34%
Nem internetező 22,66%

Tematikus oldalak látogatottsága

Mind a Real users, mind az oldalakon eltöltött átlagos idő (ATS – órában és percben) a negyedév havi átlagát mutatja. A legtöbb felhasználót a magazinok érték el az év második három hónapjában, mégis a legtöbb időt a híroldalakon töltötték az emberek. A legrövidebb ideig a kereső, felnőtt tartalom és levelező kategóriába sorolt weboldalakat nézték a felhasználók. A kevésbé népszerű csoportok színes nemzetközi tartalommal bírnak, amelyek nincsenek benne a statisztikában, csak a DKT-val szerződésben álló weboldalak.

Oszlopdiagram. A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Tematika Egyedi felhasználók (real users) ATS [óra:perc]
Magazin 5 403 325 1:52
Híroldal 5 372 997 4:04
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény 4 191 951 0:32
E-kereskedelem 3 743 649 0:57
Szórakozás 3 562 860 1:35
Közösségi média 2 993 383 2:41
Egyéb 1 981 543 0:10
Levelező 1 093 417 0:46
Felnőtt tartalom 365 228 0:33
Keresők 163 857 0:04

Tematikus tartalmak látogatottsága otthonról és munkahelyről

Összesen 5.326.984 ember használt mobil eszközt (telefont vagy tabletet), 4.503.436 PC-t otthonról és 1.920.048–an munkahelyről a három hónap során. A százalékos értékek (Reach) azt mutatják be, hogy a különböző eszközök felhasználóinak mekkora része érte el az egyes tematikus kategóriákat. Megállapíthatjuk, hogy elsősorban mobilon keresztül fogyasztanak tartalmakat az internetezők. Az otthoni és a munkahelyi böngészés között jelentős különbségek rajzolódnak ki a híroldal, a magazin, a szórakozás, a közösségi média, az e-kereskedelem és a felnőtt tartalmak esetében.

Oszlopdiagram. Különböző tematikájú weboldalak látogatottsága a befogadás helyszíne szerint. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Különböző tematikájú weboldalak látogatottsága a befogadás helyszíne szerint (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Tematika Mobil Otthoni PC Munkahelyi PC
Híroldal 98,03% 75,12% 79,14%
Magazin 97,67% 81,91% 72,16%
Közhasznú / információ / linkgyűjtemény 83,17% 59,34% 57,61%
Szórakozás 79,78% 40,24% 24,28%
E-kereskedelem 79,67% 54,18% 46,72%
Közösségi média 67,88% 45,49% 29,64%
Egyéb 51,72% 25,10% 27,82%
Levelező 17,62% 18,92% 15,26%
Felnőtt tartalom 10,02% 6,15% 1,82%
Keresők 3,21% 4,26% 5,83%

Tematikus tartalmak látogatottsága hétköznap és hétvégén

A forgalmi adatok alapján egy átlagos hétköznap többen látogatnak híroldalakat és e-kereskedelemi weboldalakat, mint hétvégén. Ezzel ellentétben a közösségi média a hétvégék sajátsága.

Oszlopdiagram. A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága hétvégén és hétköznap. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága hétvégén és hétköznap (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Tematika Hétköznap Hétvége
Híroldal 2 883 678 2 724 276
Magazin 2 471 816 2 440 342
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény 1 010 439 978 447
E-kereskedelem 719 804 649 259
Szórakozás 637 752 635 586
Közösségi média 458 970 473 199
Levelező 379 708 276 143
Egyéb 193 779 129 618
Felnőtt tartalom 32 189 33 757
Keresők 7 104 3 295

A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal

A negyedév aggregált adatai alapján felállított sorrend szerint a legnépszerűbb oldal több mint 4,5 millió belföldi internetezőt ért el, ami a hazai netezők 68,7 százalékának felel meg. A weboldalak neve után szereplő nyíl és szám a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett eltérést ábrázolja. Abban az esetben, ha a nyíl felfelé mutat, a weboldal előrébb került a ranglistán három hónap alatt.

Diagram. A magyarországi Top 10 weboldal elérése 2022. II. negyedévében. Az ábrázolt adatokat a kép alatti táblázat tartalmazza.

A magyarországi Top10 weboldal elérése 2022. II. negyedévében (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Real users Reach
24.hu 4 545 460 69,2%
origo.hu 4 391 508 66,8%
blikk.hu 4 352 612 66,2%
index.hu 4 226 200 64,3%
femina.hu 4 147 184 63,1%
nlc.hu (↑1) 3 782 432 57,6%
portfolio.hu (↓1) 3 657 312 55,7%
ripost.hu 3 575 236 54,4%
nosalty.hu 3 562 996 54,2%
borsonline.hu 3 476 160 52,9%

Vannak olyan oldalak, amelyeknél az átlagos napi elérés viszonylag alacsony (pl.: nosalty.hu), mégis bekerülnek a toplistába. A hírportálokat, magazinokat napi rendszerességgel többen nézik, mint a blogokat, receptoldalakat, online piactereket, azonban ha hosszabb időtávot vizsgálunk, akkor az utóbbiak is sok egyedi felhasználót képesek vonzani.

Oszlopdiagram. A magyarországi Top10 weboldal 2022. II. negyedévében az átlagos napi Reach alapján. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A magyarországi Top10 weboldal 2022. II. negyedévében az átlagos napi Reach alapján (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Átlagos napi real users Átlagos napi reach
24.hu 793 425 12,2%
origo.hu 828 192 12,8%
blikk.hu 906 860 14,0%
index.hu 764 638 11,8%
femina.hu 486 059 7,5%
nlc.hu (↑1) 511 168 7,9%
portfolio.hu (↓1) 433 664 6,7%
ripost.hu 433 793 6,7%
nosalty.hu 282 885 4,4%
borsonline.hu 465 509 7,2%

Az átlagosan eltöltött idő (ATS) a havi átlagot jeleníti meg: ebbe beleszámít az is, aki egész hónap alatt csak egyszer kattintott rá véletlenül egy hírre, de az is, aki napi rendszerességgel látogatta a különböző portálokat. Érdekesség, hogy az index.hu közönsége sokkal több időt töltött el az oldalon, mint bármely más, akár több internetezőt elérő weboldal.

Oszlopdiagram. A magyarországi Top10 weboldal 2022. II. negyedévében az oldalon átlagosan eltöltött idő tükrében (ATS). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A magyarországi Top10 weboldal 2022. II. negyedévében az oldalon átlagosan eltöltött idő (ATS) alapján (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve ATS
24.hu 0:21
origo.hu 0:26
blikk.hu 0:18
index.hu 0:52
femina.hu 0:08
nlc.hu (↑1) 0:09
portfolio.hu (↓1) 0:19
ripost.hu 0:05
nosalty.hu 0:09
borsonline.hu 0:07

A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal demográfiai profilja

Különbségek figyelhetők meg a legtöbb internetezőt elérő weboldalak közti sorrendben a demográfiai jellemzők alapján. A top tíz weboldal más népszerűségnek örvend a két nem, a generációk és a különböző iskolai végzettségűek körében.

A top tíz weboldal népszerűsége a két nem tagjai körében (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Férfi
1 24.hu blikk.hu
2 origo.hu (↑1) 24.hu
3 index.hu (↓1) femina.hu
4 blikk.hu (↑1) origo.hu
5 portfolio.hu (↓1) nlc.hu
6 femina.hu index.hu
7 jofogas.hu (↑1) nosalty.hu
8 hvg.hu (↓1) mindmegette.hu (↑3)
9 nlc.hu (↑1) ripost.hu (↓1)
10 telex.hu (↓1) borsonline.hu
A top tíz weboldal az egyes generációs csoportokban (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Helyezés Z-generáció Y-generáció X-generáció Baby-boomer Háborús
1 24.hu 24.hu 24.hu blikk.hu origo.hu
2 origo.hu origo.hu blikk.hu (↑1) origo.hu (↑1) blikk.hu (↑2)
3 blikk.hu index.hu origo.hu (↓1) 24.hu (↓1) 24.hu
4 index.hu blikk.hu femina.hu (↑2) femina.hu (↑1) index.hu (↓2)
5 femina.hu femina.hu (↑1) index.hu (↓1) index.hu (↓1) portfolio.hu (↑3)
6 nlc.hu nlc.hu (↑1) nlc.hu (↑1) ripost.hu (↑1) femina.hu (↑1)
7 ripost.hu (↑2) portfolio.hu (↓2) portfolio.hu (↓2) borsonline.hu (↑2) ripost.hu (↓2)
8 portfolio.hu (↓1) nosalty.hu ripost.hu nosalty.hu (↑2) borsonline.hu (↑4)
9 hvg.hu (↓1) jofogas.hu (↑2) nosalty.hu (↑1) mindmegette.hu (↑5) penzcentrum.hu (↑4)
10 borsonline.hu (↑1) ripost.hu (↑2) borsonline.hu (↓1) penzcentrum.hu (↑1) mindmegette.hu (↑12)

A korosztályok definíciói a következők: Z-generáció: 24 éves vagy fiatalabb, Y-generáció: 25-40 éves, X-generáció: 41-56 éves, Baby-boomer: 57-75 éves, Háborús: 76 éves vagy idősebb.

A top tíz weboldal legmagasabb iskolai végzettség szerint (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Helyezés Max. 8 általános Szakközépiskola Gimnázium Felsőfok
1 24.hu origo.hu (↑1) 24.hu 24.hu
2 blikk.hu 24.hu (↓1) origo.hu index.hu
3 origo.hu blikk.hu blikk.hu (↑1) origo.hu
4 index.hu index.hu index.hu (↓1) blikk.hu (↑1)
5 femina.hu femina.hu (↑1) femina.hu femina.hu (↑1)
6 nlc.hu ripost.hu (↑2) nlc.hu (↑1) portfolio.hu (↓2)
7 ripost.hu (↑1) nlc.hu portfolio.hu (↓1) nosalty.hu (↑2)
8 borsonline.hu (↑1) borsonline.hu (↑1) nosalty.hu (↑1) nlc.hu
9 promotions.hu (↑3) portfolio.hu (↓4) ripost.hu (↓1) hvg.hu (↑1)
10 nosalty.hu (↑1) nosalty.hu mindmegette.hu (↑5) telex.hu (↓3)

Az öt legtöbb internetezőt elérő oldalak keresztfogyasztása

Az alábbiakban a teljes internetező népesség körében öt legtöbb internetezőt elérő weboldal keresztfogyasztását mutatjuk be. A százalékos értékek arra utalnak, hogy az adott oldal látogatóinak hány százaléka kereste fel a negyedév során a többi oldalt.

Sugárdiagram. A 24.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A 24.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
origo.hu 87,8%
blikk.hu 87,9%
index.hu 84,2%
femina.hu 83,3%

Sugárdiagram. Az origo.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Az origo.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 90,9%
blikk.hu 89,1%
index.hu 85,0%
femina.hu 84,1%

Sugárdiagram. A blikk.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A blikk.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 91,8%
origo.hu 89,9%
index.hu 84,9%
femina.hu 86,0%

Sugárdiagram. Az index.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Az index.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 90,6%
origo.hu 88,3%
blikk.hu 87,5%
femina.hu 82,8%

Sugárdiagram. A femina.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A femina.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. II. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 91,3%
origo.hu 89,0%
blikk.hu 90,3%
index.hu 84,3%

A tíz leglátogatottabb oldal

A Visits mutató a látogatások számára utal, vagyis arra, hogy a negyedév során hányszor léptek fel az adott oldalra és böngésztek rajta 30 percnél rövidebb ideig. Ha valaki 30 percnél több időt töltött egyhuzamban az adott oldalon, akkor az két látogatásnak számít. A Visit/Real user azt mutatja meg, hogy egy olyan felhasználó, aki a három hónap során legalább egyszer meglátogatta a weboldalt, átlagosan hányszor tette ezt meg. Egyes tartalmak a gyakran visszatérő internetezők révén érik el a magas látogatószámot (pl.: index.hu, idokep.hu, startlap.hu). A weboldalak után feltüntetett érték a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett sorrendiségi változást jelzi.