Internetes közönségmérési adatok (2022. III. negyedév)
Az online médiatér közönsége a Digitális Közönségmérési Tanács adatai alapján
Az online médiumok piaca - a többi platformhoz hasonlóan - igényli az auditálást, a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valuta” létrehozását. Az internet különbözik a televíziós és a rádiós piactól a tekintetben, hogy a tartalomszolgáltatók ismerik a saját podcast-juk, weblapjuk, streaming szolgáltatásuk látogatottsági adatait, mivel ezek a statisztikák a szerverekből kiolvashatók. A reklámértékesítés önbevallás alapján történő elszámolása azonban a vásárlók számára nem nyújt teljes biztonságot. Ennek köszönhetően viszonylag hamar kezdeményezték az internetes tartalmak auditálását, amelyet jelenleg a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) megbízásából a Gemius Hungary Kft. folytat. Ennek a mérésnek ugyanaz a funkciója, mint a televíziók esetében a Nielsen Közönségmérés Kft. vagy a rádióknál a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium által folytatott adatfelvételeknek.
A DKT felelős a magyar internetes tartalmak mindenki által elfogadott és használt médiafogyasztási mérőszámainak és adatainak előállításáért. Jelen riport a DKT mérések eredményeit igyekszik bemutatni, továbbá megpróbál képet adni a magyar piac trendjeiről és jellegzetességeiről.
Digitális Közönségmérési Tanács
A Digitális Közönségmérési Tanács a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet (Joint Industrial Council). Fő célja, hogy a DKT18 tender nyertesének szolgáltatását a felhasználók felé eljuttassa, az ő érdekeit képviselje a szolgáltató (Gemius) felé. A szolgáltatás a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze.
Az adatok három dimenzióban vizsgálhatók: médiatípus, tartalom és idő alapján.
- Médiatípus: PC, mobiltelefon, tablet – a médiafogyasztást mutatja különböző eszközökön
- Tartalom: website-ok, mobil applikációk és stream-ek (video- vagy audio stream-ek)
- Idő: 2020. október 1-jétől új módszertan lépett életbe, aminek köszönhetően – többek között – részletesebben vizsgálhatók a közönség demográfiai adatai és tetszőlegesen elemezhetők az időszakok
A forgalom- és közönségmérés során mérőkóddal figyelik az összes olyan hazai tartalmat, amelynek előállítója megrendeli a szolgáltatást. Körülbelül hétszáz magyar tartalomról rendelkeznek információkkal. Szerződés hiányában több népszerű hazai weboldal nem szerepel az elemzésben, mint például a gov.hu vagy az ncore.cc, míg a külföldi oldalak egyáltalán nem részei az analízisnek (pl. facebook.com, youtube.com).
Egy kb. 9000 fős PC-s panel mintán mérőkód nélkül, szoftveresen mérik az internetes fogyasztást. E körbe beletartoznak a nagy látogatottságú külföldi tartalmak, azon magyar oldalak, amelyek nem állnak szerződésben a kutató céggel, valamint a vállalati, kereskedelmi tartalmak is – ezek az adatok azonban a hazai piac védelme érdekében nem publikusak. Mobiltelefonon és tableten nincs panelkutatás, ezeken az eszközökön csak az auditált tartalmakat vizsgálják. Az internetes fogyasztás csak PC-re teljes.
Tematikus csoportosítások – tíz különböző csoportot határoz meg a DKT:
- magazin
- híroldal
- szórakozás
- közhasznú/információ/linkgyűjtemény
- közösségi média
- e-kereskedelem
- levelező
- keresők
- felnőtt tartalom
- egyéb
A tartalmak publikálása domain szinten történik. A tematikus csoportosításba minden tartalom besorolhatja önmagát, de ez nem kötelező.
Mérőszámok
Mivel az elemzés számos, az internetes közönségmérés során használt fogalmat tartalmaz, célszerű ezen kifejezéseket egyértelműsíteni. Az alábbiakban a tanulmányban alkalmazott mérőszámok kerülnek bemutatásra.
- Real users: belföldi internetezők - azon internetezők száma, akik meglátogatták az adott tartalmat a vizsgált időszakban
- Átlagos napi Real users: a vizsgált időszakban a napi belföldi internetezők átlaga
- Reach: az adott tartalom elérése a vizsgált célcsoporton belül - százalékos értékben kifejezve
- Átlagos napi Reach: a vizsgált időszakban a napi Reach-ek átlaga
- ATS (average time spent): átlagosan eltöltött idő, a vizsgált tartalom közönségének a tartalmon eltöltött átlagos ideje a vizsgált időszakban
- Views: kontaktusok száma a vizsgált tartalomnál (weboldalnál: oldal megnyitása)
- Views/Real user: a Real user átlagos Views száma
- Eltöltött idő/View: egy View során a vizsgált tartalmon eltöltött átlagos idő
- Visits: látogatások - a vizsgált tartalmon a folytonos látogatások teljes száma - 30 percnél hosszabb idő után újra kezdődik
- Visit/Real user: a Real user Visit-jeinek átlagos száma
- Eltöltött idő/Visit: egy Visit átlagos hossza a vizsgált tartalmon
- Views composition: a vizsgált tartalom közönségének megoszlása demográfiai (vagy más) jellemzők szerint a Views tükrében
Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében
A Real user olyan belföldi internetező, aki meglátogatott Magyarországról bármilyen, a DKT által mért internetes tartalmat. Összesen 6.411.992 Real user-t ért el az internet Magyarországon 2022 harmadik negyedévében, vagyis a 15 évnél idősebbek több mint háromnegyedét.
Internetező/nem internetező | Arány |
---|---|
Internetező | 77,13% |
Nem internetező | 22,87% |
Tematikus oldalak látogatottsága
Mind a Real users, mind az oldalakon eltöltött átlagos idő (ATS – órában, percben és másodpercben) a negyedév havi átlagát mutatja. A legtöbb felhasználót a híroldalak érték el július eleje és szeptember vége között, továbbá a legtöbb időt is itt töltötték az emberek. A legrövidebb ideig a kereső, a felnőtt tartalom és a közhasznú/információ/linkgyűjtemény kategóriába sorolt weboldalakat nézték a felhasználók. A kevésbé népszerű csoportok színes nemzetközi tartalommal bírnak, amelyek nincsenek benne a statisztikában, csak a DKT-val szerződésben álló weboldalak.
Tematika | Egyedi felhasználók (real users) | ATS [óra:perc] |
---|---|---|
Híroldal | 5 455 799 | 4:09:02 |
Magazin | 5 437 031 | 1:57:39 |
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény | 4 331 532 | 0:31:57 |
E-kereskedelem | 4 013 496 | 0:52:51 |
Szórakozás | 3 766 928 | 1:31:32 |
Közösségi média | 2 983 885 | 2:43:58 |
Egyéb | 1 943 463 | 0:10:37 |
Levelező | 1 061 979 | 0:52:39 |
Felnőtt tartalom | 389 096 | 0:38:00 |
Keresők | 173 173 | 0:04:06 |
Tematikus tartalmak látogatottsága otthonról és munkahelyről
Összesen 5.269.184 ember használt mobil eszközt (telefont vagy tabletet), 4.527.304 PC-t otthonról és 1.905.632-en munkahelyről a három hónap során. A százalékos értékek (Reach) azt mutatják be, hogy a különböző eszközök felhasználóinak mekkora része érte el az egyes tematikus kategóriákat. Megállapíthatjuk, hogy elsősorban mobilon keresztül fogyasztanak tartalmakat az internetezők. Az otthoni és a munkahelyi böngészés között jelentős különbségek rajzolódnak ki a híroldal, a magazin, a szórakozás, a közösségi média és a felnőtt tartalmak esetében.
Tematika | Mobil | Otthoni PC | Munkahelyi PC |
---|---|---|---|
Híroldal | 98,58% | 75,71% | 82,79% |
Magazin | 98,30% | 82,04% | 72,79% |
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény | 84,21% | 61,06% | 65,93% |
E-kereskedelem | 80,94% | 57,87% | 53,87% |
Szórakozás | 81,88% | 42,56% | 25,21% |
Közösségi média | 68,18% | 44,32% | 26,79% |
Egyéb | 50,10% | 23,77% | 29,93% |
Levelező | 16,44% | 17,99% | 14,52% |
Felnőtt tartalom | 9,33% | 6,98% | 1,56% |
Keresők | 3,09% | 4,30% | 6,51% |
Tematikus tartalmak látogatottsága hétköznap és hétvégén
A forgalmi adatok alapján egy átlagos hétköznap többen látogatnak híroldalakat és e-kereskedelemi weboldalakat, mint hétvégén. Ezzel ellentétben a közösségi média és a szórakozás a hétvégék sajátsága.
Tematika | Hétköznap | Hétvége |
---|---|---|
Híroldal | 2 981 960 | 2 849 271 |
Magazin | 2 563 668 | 2 526 480 |
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény | 1 039 514 | 1 066 957 |
E-kereskedelem | 768 165 | 677 199 |
Közösségi média | 432 269 | 443 305 |
Szórakozás | 697 689 | 740 159 |
Levelező | 377 739 | 276 043 |
Egyéb | 174 519 | 140 527 |
Felnőtt tartalom | 41 847 | 43 316 |
Keresők | 8 035 | 3 123 |
A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal
A negyedév aggregált adatai alapján felállított sorrend szerint a legnépszerűbb oldal több mint 4,5 millió belföldi internetezőt ért el, ami a hazai netezők 69,5 százalékának felel meg. A weboldalak neve után szereplő nyíl és szám a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett eltérést jeleníti meg. Abban az esetben, ha a nyíl felfelé mutat, a weboldal előrébb került a ranglistán a három hónap alatt.
Oldal neve | Real users | Reach |
---|---|---|
24.hu | 4 556 476 | 69,5% |
index.hu (↑2) | 4 398 784 | 67,1% |
blikk.hu | 4 396 404 | 67,0% |
origo.hu (↓2) | 4 319 156 | 65,8% |
femina.hu | 4 248 096 | 64,8% |
nlc.hu | 3 879 536 | 59,1% |
borsonline.hu (↑3) | 3 715 044 | 56,6% |
portfolio.hu (↓1) | 3 708 788 | 56,5% |
ripost.hu (↓1) | 3 708 244 | 56,5% |
mindmegette.hu (↑1) | 3 631 336 | 55,4% |
Vannak olyan oldalak, amelyeknél az átlagos napi elérés viszonylag alacsony (pl.: mindmegette.hu), mégis bekerülnek a toplistába. A hírportálokat, magazinokat napi rendszerességgel többen nézik, mint a blogokat, receptoldalakat, online piactereket, azonban ha hosszabb időtávot vizsgálunk, akkor az utóbbiak is sok egyedi felhasználót képesek vonzani.
Oldal neve | Átlagos napi real users | Átlagos napi reach |
---|---|---|
24.hu | 842 060 | 13,0% |
index.hu (↑2) | 915 092 | 14,2% |
blikk.hu | 1 012 781 | 15,7% |
origo.hu (↓2) | 878 686 | 13,6% |
femina.hu | 523 931 | 8,1% |
nlc.hu | 521 144 | 8,1% |
borsonline.hu (↑3) | 489 545 | 7,6% |
portfolio.hu (↓1) | 547 933 | 8,5% |
ripost.hu (↓1) | 476 275 | 7,4% |
mindmegette.hu (↑1) | 225 992 | 3,5% |
Az átlagosan eltöltött idő (ATS) a havi átlagot jeleníti meg: ebbe beleszámít az is, aki egész hónap alatt csak egyszer kattintott rá véletlenül egy hírre, de az is, aki napi rendszerességgel látogatta a különböző portálokat. Érdekesség, hogy az index.hu közönsége sokkal több időt töltött el az oldalon, mint bármely más, akár több internetezőt elérő weboldal.
Oldal neve | ATS (óra:perc) |
---|---|
24.hu | 0:28:12 |
index.hu (↑2) | 1:06:39 |
blikk.hu | 0:27:03 |
origo.hu (↓2) | 0:35:23 |
femina.hu | 0:11:23 |
nlc.hu | 0:13:17 |
borsonline.hu (↑3) | 0:10:04 |
portfolio.hu (↓1) | 0:28:40 |
ripost.hu (↓1) | 0:07:42 |
mindmegette.hu (↑1) | 0:08:38 |
A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal demográfiai profilja
Különbségek figyelhetők meg a legtöbb internetezőt elérő weboldalak közti sorrendben a demográfiai jellemzők alapján. A top tíz weboldal más népszerűségnek örvend a két nem, a korosztályok és a különböző iskolai végzettségűek körében. A sorrend felállításának alapja a három hónap során elért látogatók száma.
Férfi | Nő | |
---|---|---|
1 | 24.hu | blikk.hu |
2 | index.hu (↑1) | femina.hu (↑1) |
3 | origo.hu (↓1) | 24.hu (↓1) |
4 | blikk.hu | index.hu (↑2) |
5 | portfolio.hu | origo.hu (↓1) |
6 | femina.hu | nlc.hu (↓1) |
7 | telex.hu (↑3) | mindmegette.hu (↑1) |
8 | jofogas.hu (↓1) | nosalty.hu (↓1) |
9 | hvg.hu (↓1) | ripost.hu |
10 | penzcentrum.hu (↑3) | borsonline.hu |
Helyezés | 15-17 | 18-29 | 30-39 | 40-49 | 50-59 | 60+ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 24.hu | 24.hu | 24.hu | 24.hu | blikk.hu | blikk.hu |
2 | blikk.hu | index.hu (↑1) | index.hu (↑1) | blikk.hu (↑1) | 24.hu | femina.hu (↑3) |
3 | index.hu (↑1) | blikk.hu (↑1) | origo.hu (↓1) | index.hu (↑2) | origo.hu | 24.hu |
4 | femina.hu (↑1) | origo.hu (↓2) | blikk.hu (↑1) | femina.hu | index.hu | origo.hu (↓2) |
5 | origo.hu (↓2) | femina.hu | femina.hu (↓1) | origo.hu (↓3) | femina.hu | index.hu (↓1) |
6 | nlc.hu | nlc.hu | nlc.hu (↑1) | nlc.hu | ripost.hu | penzcentrum.hu (↑4) |
7 | mindmegette.hu (↑8) | telex.hu (↑5) | portfolio.hu (↓1) | portfolio.hu | portfolio.hu (↑3) | hazipatika.com (↑9) |
8 | ripost.hu (↓1) | borsonline.hu (↑3) | telex.hu (↑8) | borsonline.hu (↑2) | nlc.hu (↓1) | ripost.hu (↓2) |
9 | jofogas.hu (↑5) | ripost.hu | jofogas.hu | ripost.hu | penzcentrum.hu (↑2) | borsonline.hu (↓2) |
10 | videa.hu (↑12) | portfolio.hu (↓3) | mindmegette.hu (↑1) | penzcentrum.hu (↑3) | borsonline.hu (↓2) | mindmegette.hu (↓1) |
Helyezés | Max. 8 általános | Szakközépiskola | Gimnázium | Felsőfok |
---|---|---|---|---|
1 | 24.hu | 24.hu (↑1) | 24.hu | 24.hu |
2 | blikk.hu | blikk.hu (↑1) | index.hu (↑2) | index.hu |
3 | index.hu (↑1) | origo.hu (↓2) | blikk.hu | femina.hu (↑2) |
4 | origo.hu (↓1) | index.hu | origo.hu (↓2) | blikk.hu |
5 | femina.hu | femina.hu | femina.hu | origo.hu (↓2) |
6 | nlc.hu | borsonline.hu (↑2) | nlc.hu | telex.hu (↑4) |
7 | ripost.hu | ripost.hu (↓1) | ripost.hu (↑2) | portfolio.hu (↓1) |
8 | borsonline.hu | nlc.hu (↓1) | portfolio.hu (↓1) | nlc.hu |
9 | mindmegette.hu (↑5) | portfolio.hu | borsonline.hu (↑2) | hvg.hu |
10 | jofogas.hu (↑6) | penzcentrum.hu (↑1) | mindmegette.hu | nosalty.hu (↓3) |
Az öt legtöbb internetezőt elérő oldalak keresztfogyasztása
Az alábbiakban a teljes netező népesség körében öt legtöbb internetezőt elérő weboldal keresztfogyasztását mutatjuk be. A százalékos értékek arra utalnak, hogy az adott oldal látogatóinak hány százaléka kereste fel a negyedév során a többi oldalt.
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
index.hu | 87,0% |
blikk.hu | 88,4% |
origo.hu | 86,2% |
femina.hu | 84,7% |
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 90,1% |
blikk.hu | 87,3% |
origo.hu | 86,5% |
femina.hu | 83,7% |
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 91,6% |
index.hu | 87,4% |
origo.hu | 87,5% |
femina.hu | 87,1% |
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 91,0% |
index.hu | 88,1% |
blikk.hu | 89,0% |
femina.hu | 85,7% |
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 90,9% |
index.hu | 86,7% |
blikk.hu | 90,2% |
origo.hu | 87,1% |
A tíz leglátogatottabb oldal
A Visits mutató a látogatások számára utal, vagyis arra, hogy a negyedév során hányszor léptek fel az adott oldalra és böngésztek rajta 30 percnél rövidebb ideig. Ha valaki 30 percnél több időt töltött egyhuzamban az adott oldalon, akkor az két látogatásnak számít. A Visit/Real user azt mutatja meg, hogy egy olyan felhasználó, aki a három hónap során legalább egyszer meglátogatta a weboldalt, átlagosan hányszor tette ezt meg. Egyes tartalmak a gyakran visszatérő internetezők révén érik el a magas látogatószámot (pl.: index.hu, idokep.hu). A weboldalak után feltüntetett érték a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett sorrendiségi változást jelzi.