Internetes közönségmérési adatok (2022. III. negyedév)

Közzétéve: 2022. október 26.

Az online médiatér közönsége a Digitális Közönségmérési Tanács adatai alapján

Az online médiumok piaca - a többi platformhoz hasonlóan - igényli az auditálást, a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valuta” létrehozását. Az internet különbözik a televíziós és a rádiós piactól a tekintetben, hogy a tartalomszolgáltatók ismerik a saját podcast-juk, weblapjuk, streaming szolgáltatásuk látogatottsági adatait, mivel ezek a statisztikák a szerverekből kiolvashatók. A reklámértékesítés önbevallás alapján történő elszámolása azonban a vásárlók számára nem nyújt teljes biztonságot. Ennek köszönhetően viszonylag hamar kezdeményezték az internetes tartalmak auditálását, amelyet jelenleg a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) megbízásából a Gemius Hungary Kft. folytat. Ennek a mérésnek ugyanaz a funkciója, mint a televíziók esetében a Nielsen Közönségmérés Kft. vagy a rádióknál a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium által folytatott adatfelvételeknek.

A DKT felelős a magyar internetes tartalmak mindenki által elfogadott és használt médiafogyasztási mérőszámainak és adatainak előállításáért. Jelen riport a DKT mérések eredményeit igyekszik bemutatni, továbbá megpróbál képet adni a magyar piac trendjeiről és jellegzetességeiről.

Digitális Közönségmérési Tanács

A Digitális Közönségmérési Tanács a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet (Joint Industrial Council). Fő célja, hogy a DKT18 tender nyertesének szolgáltatását a felhasználók felé eljuttassa, az ő érdekeit képviselje a szolgáltató (Gemius) felé. A szolgáltatás a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze.

Az adatok három dimenzióban vizsgálhatók: médiatípus, tartalom és idő alapján.

  • Médiatípus: PC, mobiltelefon, tablet – a médiafogyasztást mutatja különböző eszközökön
  • Tartalom: website-ok, mobil applikációk és stream-ek (video- vagy audio stream-ek)
  • Idő: 2020. október 1-jétől új módszertan lépett életbe, aminek köszönhetően – többek között – részletesebben vizsgálhatók a közönség demográfiai adatai és tetszőlegesen elemezhetők az időszakok

A forgalom- és közönségmérés során mérőkóddal figyelik az összes olyan hazai tartalmat, amelynek előállítója megrendeli a szolgáltatást. Körülbelül hétszáz magyar tartalomról rendelkeznek információkkal. Szerződés hiányában több népszerű hazai weboldal nem szerepel az elemzésben, mint például a gov.hu vagy az ncore.cc, míg a külföldi oldalak egyáltalán nem részei az analízisnek (pl. facebook.com, youtube.com).

Egy kb. 9000 fős PC-s panel mintán mérőkód nélkül, szoftveresen mérik az internetes fogyasztást. E körbe beletartoznak a nagy látogatottságú külföldi tartalmak, azon magyar oldalak, amelyek nem állnak szerződésben a kutató céggel, valamint a vállalati, kereskedelmi tartalmak is – ezek az adatok azonban a hazai piac védelme érdekében nem publikusak. Mobiltelefonon és tableten nincs panelkutatás, ezeken az eszközökön csak az auditált tartalmakat vizsgálják. Az internetes fogyasztás csak PC-re teljes.

Tematikus csoportosítások – tíz különböző csoportot határoz meg a DKT:

  1. magazin
  2. híroldal
  3. szórakozás
  4. közhasznú/információ/linkgyűjtemény
  5. közösségi média
  6. e-kereskedelem
  7. levelező
  8. keresők
  9. felnőtt tartalom
  10. egyéb

A tartalmak publikálása domain szinten történik. A tematikus csoportosításba minden tartalom besorolhatja önmagát, de ez nem kötelező.

Mérőszámok

Mivel az elemzés számos, az internetes közönségmérés során használt fogalmat tartalmaz, célszerű ezen kifejezéseket egyértelműsíteni. Az alábbiakban a tanulmányban alkalmazott mérőszámok kerülnek bemutatásra.

  • Real users: belföldi internetezők - azon internetezők száma, akik meglátogatták az adott tartalmat a vizsgált időszakban
  • Átlagos napi Real users: a vizsgált időszakban a napi belföldi internetezők átlaga
  • Reach: az adott tartalom elérése a vizsgált célcsoporton belül - százalékos értékben kifejezve
  • Átlagos napi Reach: a vizsgált időszakban a napi Reach-ek átlaga
  • ATS (average time spent): átlagosan eltöltött idő, a vizsgált tartalom közönségének a tartalmon eltöltött átlagos ideje a vizsgált időszakban
  • Views: kontaktusok száma a vizsgált tartalomnál (weboldalnál: oldal megnyitása)
  • Views/Real user: a Real user átlagos Views száma
  • Eltöltött idő/View: egy View során a vizsgált tartalmon eltöltött átlagos idő
  • Visits: látogatások - a vizsgált tartalmon a folytonos látogatások teljes száma - 30 percnél hosszabb idő után újra kezdődik
  • Visit/Real user: a Real user Visit-jeinek átlagos száma
  • Eltöltött idő/Visit: egy Visit átlagos hossza a vizsgált tartalmon
  • Views composition: a vizsgált tartalom közönségének megoszlása demográfiai (vagy más) jellemzők szerint a Views tükrében

Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében

A Real user olyan belföldi internetező, aki meglátogatott Magyarországról bármilyen, a DKT által mért internetes tartalmat. Összesen 6.411.992 Real user-t ért el az internet Magyarországon 2022 harmadik negyedévében, vagyis a 15 évnél idősebbek több mint háromnegyedét.

Kördiagram. Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Internetező/nem internetezőArány
Internetező 77,13%
Nem internetező 22,87%

Tematikus oldalak látogatottsága

Mind a Real users, mind az oldalakon eltöltött átlagos idő (ATS – órában, percben és másodpercben) a negyedév havi átlagát mutatja. A legtöbb felhasználót a híroldalak érték el július eleje és szeptember vége között, továbbá a legtöbb időt is itt töltötték az emberek. A legrövidebb ideig a kereső, a felnőtt tartalom és a közhasznú/információ/linkgyűjtemény kategóriába sorolt weboldalakat nézték a felhasználók. A kevésbé népszerű csoportok színes nemzetközi tartalommal bírnak, amelyek nincsenek benne a statisztikában, csak a DKT-val szerződésben álló weboldalak.

Oszlopdiagram. A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Tematika Egyedi felhasználók (real users) ATS [óra:perc]
Híroldal 5 455 799 4:09:02
Magazin 5 437 031 1:57:39
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény 4 331 532 0:31:57
E-kereskedelem 4 013 496 0:52:51
Szórakozás 3 766 928 1:31:32
Közösségi média 2 983 885 2:43:58
Egyéb 1 943 463 0:10:37
Levelező 1 061 979 0:52:39
Felnőtt tartalom 389 096 0:38:00
Keresők 173 173 0:04:06

Tematikus tartalmak látogatottsága otthonról és munkahelyről

Összesen 5.269.184 ember használt mobil eszközt (telefont vagy tabletet), 4.527.304 PC-t otthonról és 1.905.632-en munkahelyről a három hónap során. A százalékos értékek (Reach) azt mutatják be, hogy a különböző eszközök felhasználóinak mekkora része érte el az egyes tematikus kategóriákat. Megállapíthatjuk, hogy elsősorban mobilon keresztül fogyasztanak tartalmakat az internetezők. Az otthoni és a munkahelyi böngészés között jelentős különbségek rajzolódnak ki a híroldal, a magazin, a szórakozás, a közösségi média és a felnőtt tartalmak esetében.

Oszlopdiagram. Különböző tematikájú weboldalak látogatottsága a befogadás helyszíne szerint. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Különböző tematikájú weboldalak látogatottsága a befogadás helyszíne szerint (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Tematika Mobil Otthoni PC Munkahelyi PC
Híroldal 98,58% 75,71% 82,79%
Magazin 98,30% 82,04% 72,79%
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény 84,21% 61,06% 65,93%
E-kereskedelem 80,94% 57,87% 53,87%
Szórakozás 81,88% 42,56% 25,21%
Közösségi média 68,18% 44,32% 26,79%
Egyéb 50,10% 23,77% 29,93%
Levelező 16,44% 17,99% 14,52%
Felnőtt tartalom 9,33% 6,98% 1,56%
Keresők 3,09% 4,30% 6,51%

Tematikus tartalmak látogatottsága hétköznap és hétvégén

A forgalmi adatok alapján egy átlagos hétköznap többen látogatnak híroldalakat és e-kereskedelemi weboldalakat, mint hétvégén. Ezzel ellentétben a közösségi média és a szórakozás a hétvégék sajátsága.

Oszlopdiagram. A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága hétvégén és hétköznap. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A különböző tematikával rendelkező weboldalak látogatottsága hétvégén és hétköznap (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Tematika Hétköznap Hétvége
Híroldal 2 981 960 2 849 271
Magazin 2 563 668 2 526 480
Közhasznú/információ/linkgyűjtemény 1 039 514 1 066 957
E-kereskedelem 768 165 677 199
Közösségi média 432 269 443 305
Szórakozás 697 689 740 159
Levelező 377 739 276 043
Egyéb 174 519 140 527
Felnőtt tartalom 41 847 43 316
Keresők 8 035 3 123

A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal

A negyedév aggregált adatai alapján felállított sorrend szerint a legnépszerűbb oldal több mint 4,5 millió belföldi internetezőt ért el, ami a hazai netezők 69,5 százalékának felel meg. A weboldalak neve után szereplő nyíl és szám a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett eltérést jeleníti meg. Abban az esetben, ha a nyíl felfelé mutat, a weboldal előrébb került a ranglistán a három hónap alatt.

Diagram. A magyarországi Top 10 weboldal elérése 2022. III. negyedévében. Az ábrázolt adatokat a kép alatti táblázat tartalmazza.

A magyarországi Top10 weboldal elérése 2022. III. negyedévében (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Real users Reach
24.hu  4 556 476 69,5%
index.hu (↑2) 4 398 784 67,1%
blikk.hu  4 396 404 67,0%
origo.hu (↓2) 4 319 156 65,8%
femina.hu  4 248 096 64,8%
nlc.hu  3 879 536 59,1%
borsonline.hu (↑3) 3 715 044 56,6%
portfolio.hu (↓1) 3 708 788 56,5%
ripost.hu (↓1) 3 708 244 56,5%
mindmegette.hu (↑1) 3 631 336 55,4%

Vannak olyan oldalak, amelyeknél az átlagos napi elérés viszonylag alacsony (pl.: mindmegette.hu), mégis bekerülnek a toplistába. A hírportálokat, magazinokat napi rendszerességgel többen nézik, mint a blogokat, receptoldalakat, online piactereket, azonban ha hosszabb időtávot vizsgálunk, akkor az utóbbiak is sok egyedi felhasználót képesek vonzani.

Oszlopdiagram. A magyarországi Top10 weboldal 2022. III. negyedévében az átlagos napi Reach alapján. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A magyarországi Top10 weboldal 2022. III. negyedévében az átlagos napi Reach alapján (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Átlagos napi real users Átlagos napi reach
24.hu  842 060 13,0%
index.hu (↑2) 915 092 14,2%
blikk.hu  1 012 781 15,7%
origo.hu (↓2) 878 686 13,6%
femina.hu  523 931 8,1%
nlc.hu  521 144 8,1%
borsonline.hu (↑3) 489 545 7,6%
portfolio.hu (↓1) 547 933 8,5%
ripost.hu (↓1) 476 275 7,4%
mindmegette.hu (↑1) 225 992 3,5%

Az átlagosan eltöltött idő (ATS) a havi átlagot jeleníti meg: ebbe beleszámít az is, aki egész hónap alatt csak egyszer kattintott rá véletlenül egy hírre, de az is, aki napi rendszerességgel látogatta a különböző portálokat. Érdekesség, hogy az index.hu közönsége sokkal több időt töltött el az oldalon, mint bármely más, akár több internetezőt elérő weboldal.

Oszlopdiagram. A magyarországi Top10 weboldal 2022. III. negyedévében az oldalon átlagosan eltöltött idő tükrében (ATS). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A magyarországi Top10 weboldal 2022. III. negyedévében az oldalon átlagosan eltöltött idő (ATS) alapján (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve ATS (óra:perc)
24.hu  0:28:12
index.hu (↑2) 1:06:39
blikk.hu  0:27:03
origo.hu (↓2) 0:35:23
femina.hu  0:11:23
nlc.hu  0:13:17
borsonline.hu (↑3) 0:10:04
portfolio.hu (↓1) 0:28:40
ripost.hu (↓1) 0:07:42
mindmegette.hu (↑1) 0:08:38

A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal demográfiai profilja

Különbségek figyelhetők meg a legtöbb internetezőt elérő weboldalak közti sorrendben a demográfiai jellemzők alapján. A top tíz weboldal más népszerűségnek örvend a két nem, a korosztályok és a különböző iskolai végzettségűek körében. A sorrend felállításának alapja a három hónap során elért látogatók száma.

A top tíz weboldal népszerűsége a két nem tagjai körében (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Férfi
1 24.hu  blikk.hu 
2 index.hu (↑1) femina.hu (↑1)
3 origo.hu (↓1) 24.hu (↓1)
4 blikk.hu  index.hu (↑2)
5 portfolio.hu  origo.hu (↓1)
6 femina.hu  nlc.hu (↓1)
7 telex.hu (↑3) mindmegette.hu (↑1)
8 jofogas.hu (↓1) nosalty.hu (↓1)
9 hvg.hu (↓1) ripost.hu 
10 penzcentrum.hu (↑3) borsonline.hu 
A top tíz weboldal az egyes generációs csoportokban (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Helyezés 15-17 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
1 24.hu  24.hu  24.hu  24.hu  blikk.hu  blikk.hu 
2 blikk.hu  index.hu (↑1) index.hu (↑1) blikk.hu (↑1) 24.hu  femina.hu (↑3)
3 index.hu (↑1) blikk.hu (↑1) origo.hu (↓1) index.hu (↑2) origo.hu  24.hu 
4 femina.hu (↑1) origo.hu (↓2) blikk.hu (↑1) femina.hu  index.hu  origo.hu (↓2)
5 origo.hu (↓2) femina.hu  femina.hu (↓1) origo.hu (↓3) femina.hu  index.hu (↓1)
6 nlc.hu  nlc.hu  nlc.hu (↑1) nlc.hu  ripost.hu  penzcentrum.hu (↑4)
7 mindmegette.hu (↑8) telex.hu (↑5) portfolio.hu (↓1) portfolio.hu  portfolio.hu (↑3) hazipatika.com (↑9)
8 ripost.hu (↓1) borsonline.hu (↑3) telex.hu (↑8) borsonline.hu (↑2) nlc.hu (↓1) ripost.hu (↓2)
9 jofogas.hu (↑5) ripost.hu  jofogas.hu  ripost.hu  penzcentrum.hu (↑2) borsonline.hu (↓2)
10 videa.hu (↑12) portfolio.hu (↓3) mindmegette.hu (↑1) penzcentrum.hu (↑3) borsonline.hu (↓2) mindmegette.hu (↓1)
A top tíz weboldal legmagasabb iskolai végzettség szerint (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Helyezés Max. 8 általános Szakközépiskola Gimnázium Felsőfok
1 24.hu  24.hu (↑1) 24.hu  24.hu 
2 blikk.hu  blikk.hu (↑1) index.hu (↑2) index.hu 
3 index.hu (↑1) origo.hu (↓2) blikk.hu  femina.hu (↑2)
4 origo.hu (↓1) index.hu  origo.hu (↓2) blikk.hu 
5 femina.hu  femina.hu  femina.hu  origo.hu (↓2)
6 nlc.hu  borsonline.hu (↑2) nlc.hu  telex.hu (↑4)
7 ripost.hu  ripost.hu (↓1) ripost.hu (↑2) portfolio.hu (↓1)
8 borsonline.hu  nlc.hu (↓1) portfolio.hu (↓1) nlc.hu 
9 mindmegette.hu (↑5) portfolio.hu  borsonline.hu (↑2) hvg.hu 
10 jofogas.hu (↑6) penzcentrum.hu (↑1) mindmegette.hu  nosalty.hu (↓3)

Az öt legtöbb internetezőt elérő oldalak keresztfogyasztása

Az alábbiakban a teljes netező népesség körében öt legtöbb internetezőt elérő weboldal keresztfogyasztását mutatjuk be. A százalékos értékek arra utalnak, hogy az adott oldal látogatóinak hány százaléka kereste fel a negyedév során a többi oldalt.

Sugárdiagram. A 24.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A 24.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
index.hu 87,0%
blikk.hu 88,4%
origo.hu 86,2%
femina.hu 84,7%

Sugárdiagram. Az index.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Az index.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 90,1%
blikk.hu 87,3%
origo.hu 86,5%
femina.hu 83,7%

Sugárdiagram. A blikk.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A blikk.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 91,6%
index.hu 87,4%
origo.hu 87,5%
femina.hu 87,1%

Sugárdiagram. Az origo.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Az origo.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 91,0%
index.hu 88,1%
blikk.hu 89,0%
femina.hu 85,7%

Sugárdiagram. A femina.hu webhely keresztfogyasztása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

A femina.hu webhely keresztfogyasztása (DKT-Gemius 15+ belföld – 2022. III. negyedév)
Oldal neve Keresztolvasottság
24.hu 90,9%
index.hu 86,7%
blikk.hu 90,2%
origo.hu 87,1%

A tíz leglátogatottabb oldal

A Visits mutató a látogatások számára utal, vagyis arra, hogy a negyedév során hányszor léptek fel az adott oldalra és böngésztek rajta 30 percnél rövidebb ideig. Ha valaki 30 percnél több időt töltött egyhuzamban az adott oldalon, akkor az két látogatásnak számít. A Visit/Real