Internetes közönségmérési adatok (2022. IV. negyedév)
Az online médiatér közönsége a Digitális Közönségmérési Tanács adatai alapján
Az online médiumok piaca – a többi platformhoz hasonlóan – igényli az auditálást, a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valuta” létrehozását. Az internet különbözik a televíziós és a rádiós piactól a tekintetben, hogy a tartalomszolgáltatók ismerik a saját podcast-juk, weblapjuk, streaming szolgáltatásuk látogatottsági adatait, mivel ezek a statisztikák a szerverekből kiolvashatók. A reklámértékesítés önbevallás alapján történő elszámolása azonban a vásárlók számára nem nyújt teljes biztonságot. Ennek köszönhetően viszonylag hamar kezdeményezték az internetes tartalmak auditálását, amelyet jelenleg a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) megbízásából a Gemius Hungary Kft. folytat. Ennek a mérésnek ugyanaz a funkciója, mint a televíziók esetében a Nielsen Közönségmérés Kft. vagy a rádióknál a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium által folytatott adatfelvételeknek.
A DKT felelős a magyar internetes tartalmak mindenki által elfogadott és használt médiafogyasztási mérőszámainak és adatainak előállításáért. Jelen riport a DKT mérések eredményeit igyekszik bemutatni, továbbá megpróbál képet adni a magyar piac trendjeiről és jellegzetességeiről.
Digitális Közönségmérési Tanács
A Digitális Közönségmérési Tanács a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet (Joint Industrial Council). Fő célja, hogy a DKT18 tender nyertesének szolgáltatását a felhasználók felé eljuttassa, az ő érdekeit képviselje a szolgáltató (Gemius) felé. A szolgáltatás a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze.
Az adatok három dimenzióban vizsgálhatók: médiatípus, tartalom és idő alapján.
- Médiatípus: PC (otthoni és munkahelyi), mobiltelefon, tablet – a médiafogyasztást mutatja különböző eszközökön
- Tartalom: website-ok, mobil applikációk és stream-ek (video- vagy audio stream-ek)
- Idő: 2020. október 1-jétől új módszertan lépett életbe, aminek köszönhetően – többek között – részletesebben vizsgálhatók a közönség demográfiai adatai és tetszőlegesen elemezhetők az időszakok.
A forgalom- és közönségmérés során mérőkóddal figyelik az összes olyan hazai tartalmat, amelynek előállítója megrendeli a szolgáltatást. Körülbelül hétszáz magyar tartalomról rendelkeznek információkkal. Szerződés hiányában több népszerű hazai weboldal nem szerepel az elemzésben, mint például a gov.hu vagy az ncore.cc, míg a külföldi oldalak egyáltalán nem részei az analízisnek (pl. facebook.com, youtube.com).
Egy kb. 9000 fős PC-s panel mintán mérőkód nélkül, szoftveresen mérik az internetes fogyasztást. E körbe beletartoznak a nagy látogatottságú külföldi tartalmak, azon magyar oldalak, amelyek nem állnak szerződésben a kutató céggel, valamint a vállalati, kereskedelmi tartalmak is – ezek az adatok azonban a hazai piac védelme érdekében nem publikusak. Mobiltelefonon és tableten nincs panelkutatás, ezeken az eszközökön csak az auditált tartalmakat vizsgálják. Az internetes fogyasztás csak PC-re teljes.
Tematikus csoportosítások – tíz különböző csoportot határoz meg a DKT:
- magazin
- híroldal
- szórakozás
- közhasznú/információ/linkgyűjtemény
- közösségi média
- e-kereskedelem
- levelező
- keresők
- felnőtt tartalom
- egyéb
A tartalmak publikálása domain szinten történik. A tematikus csoportosításba minden tartalom besorolhatja önmagát, de ez nem kötelező.
Mérőszámok
Mivel az elemzés számos, az internetes közönségmérés során használt fogalmat tartalmaz, célszerű ezen kifejezéseket egyértelműsíteni. Az alábbiakban a tanulmányban alkalmazott mérőszámok kerülnek bemutatásra.
- Real users: belföldi internetezők - azon internetezők száma, akik meglátogatták az adott tartalmat a vizsgált időszakban
- Átlagos napi Real users: a vizsgált időszakban a napi belföldi internetezők átlaga
- Reach: az adott tartalom elérése a vizsgált célcsoporton belül - százalékos értékben kifejezve
- Átlagos napi Reach: a vizsgált időszakban a napi Reach-ek átlaga
- ATS (average time spent): átlagosan eltöltött idő, a vizsgált tartalom közönségének a tartalmon eltöltött átlagos ideje a vizsgált időszakban
- Views: kontaktusok száma a vizsgált tartalomnál (weboldalnál: oldal megnyitása)
- Views/Real user: a Real user átlagos Views száma
- Eltöltött idő/View: egy View során a vizsgált tartalmon eltöltött átlagos idő
- Visits: látogatások - a vizsgált tartalmon a folytonos látogatások teljes száma - 30 percnél hosszabb idő után újra kezdődik
- Visit/Real user: a Real user Visit-jeinek átlagos száma
- Eltöltött idő/Visit: egy Visit átlagos hossza a vizsgált tartalmon
- Views composition: a vizsgált tartalom közönségének megoszlása demográfiai (vagy más) jellemzők szerint a Views tükrében
Internethasználat a 15 év feletti lakosok körében
A Real user olyan belföldi internetező, aki meglátogatott Magyarországról bármilyen, a DKT által mért internetes tartalmat. Összesen 6.368.472 Real user-t ért el az internet Magyarországon 2022 negyedik negyedévében, vagyis a 15 évnél idősebbek több mint háromnegyedét.
Internetező/nem internetező | Arány |
---|---|
Internetező | 76,92% |
Nem internetező | 23,08% |
Tematikus tartalmak látogatottsága
Mind a Real users, mind az oldalakon eltöltött átlagos idő (ATS – órában, percben és másodpercben) a negyedév havi átlagát mutatja. A legtöbb felhasználót a magazinok érték el október eleje és december vége között, de a legtöbb időt a híroldalakon töltötték az emberek. A legrövidebb ideig a kereső, a közhasznú/információ/linkgyűjtemény és a felnőtt tartalmak kategóriába sorolt weboldalakat nézték a felhasználók. A kevésbé népszerű csoportok színes nemzetközi tartalommal bírnak, amelyek nincsenek benne a statisztikában, csak a DKT-val szerződésben álló weboldalak.
Tematika | Egyedi felhasználók (real users) | ATS [óra:perc] |
---|---|---|
Magazin | 5 625 753 | 2:09:14 |
Híroldal | 5 591 889 | 3:48:50 |
Közhasznú / információ / linkgyűjtemény | 4 059 351 | 0:26:12 |
E-kereskedelem | 3 921 560 | 0:54:09 |
Szórakozás | 3 512 177 | 1:39:56 |
Közösségi média | 3 305 593 | 2:25:18 |
Egyéb | 2 037 892 | 0:10:36 |
Levelező | 1 096 749 | 0:54:47 |
Felnőtt tartalom | 348 160 | 0:41:47 |
Keresők | 122 649 | 0:04:02 |
Tematikus tartalmak látogatottsága otthon és a munkahelyen
Összesen 5.215.464 ember használt mobil eszközt (telefont vagy tabletet), 4.496.364 PC-t otthonról és 1.929.704 -en munkahelyről a három hónap során. A százalékos értékek (Reach) azt mutatják be, hogy a különböző eszközök felhasználóinak mekkora része érte el az egyes tematikus kategóriákat. Megállapíthatjuk, hogy elsősorban mobilon keresztül fogyasztanak tartalmakat az internetezők. Az otthoni és a munkahelyi böngészés között jelentős különbségek rajzolódnak ki a híroldal, az e-kereskedelem, a szórakozás, a közösségi média és a felnőtt tartalmak esetében.
Tematika | Mobil | Otthoni PC | Munkahelyi PC |
---|---|---|---|
Magazin | 99,08% | 84,05% | 82,37% |
Híroldal | 98,95% | 77,07% | 88,14% |
Közhasznú / információ / linkgyűjtemény | 81,68% | 58,84% | 57,13% |
E-kereskedelem | 78,86% | 59,18% | 50,87% |
Szórakozás | 77,73% | 42,70% | 21,64% |
Közösségi média | 74,45% | 48,62% | 27,89% |
Egyéb | 53,35% | 24,79% | 28,97% |
Levelező | 15,94% | 18,46% | 13,40% |
Felnőtt tartalom | 7,73% | 6,51% | 1,23% |
Keresők | 1,85% | 3,95% | 3,96% |
Tematikus tartalmak látogatottsága hétköznap és hétvégén
A forgalmi adatok alapján egy átlagos hétköznap többen látogatnak híroldalakat és e-kereskedelemi weboldalakat, mint hétvégén. Ezzel ellentétben a közösségi média és a magazinok látogatása a hétvégéken népszerűbb.
Tematika | Hétköznap | Hétvége |
---|---|---|
Híroldal | 2 981 960 | 2 768 698 |
Magazin | 2 563 668 | 2 629 069 |
Közhasznú / információ / linkgyűjtemény | 1 039 514 | 852 226 |
E-kereskedelem | 768 165 | 659 814 |
Szórakozás | 697 689 | 565 780 |
Közösségi média | 432 269 | 492 345 |
Levelező | 377 739 | 303 849 |
Egyéb | 174 519 | 126 863 |
Felnőtt tartalom | 41 847 | 40 374 |
Keresők | 8 035 | 3 050 |
A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal
A negyedév aggregált adatai alapján felállított sorrend szerint a legnépszerűbb oldal több mint 4,7 millió belföldi internetezőt ért el, ami a hazai netezők 72,3 százalékának felel meg. A weboldalak neve után szereplő nyíl és szám a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett eltérést jeleníti meg. Abban az esetben, ha a nyíl felfelé mutat, a weboldal előrébb került a ranglistán három hónap alatt. A mindmegette.hu és a nosalty.hu annyi látogatót vonzott az oldalára december végén, hogy mindkét oldal négy helyezéssel jobban teljesített az előző negyedévhez képest, ami a karácsonyi sütés-főzésnek köszönhető.
A magyarországi Top10 weboldal elérése a negyedév során
Oldal neve | Real users | Reach |
---|---|---|
24.hu | 4 711 856 | 72,3% |
blikk.hu (↑1) | 4 564 296 | 70,0% |
origo.hu (↑1) | 4 512 888 | 69,2% |
femina.hu (↑1) | 4 475 080 | 68,7% |
index.hu (↓3) | 4 466 172 | 68,5% |
mindmegette.hu (↑4) | 4 037 092 | 61,9% |
nlc.hu (↓1) | 3 934 276 | 60,4% |
nosalty.hu (↑4) | 3 861 380 | 59,3% |
ripost.hu | 3 798 548 | 58,3% |
portfolio.hu (↓2) | 3 697 568 | 56,7% |
Vannak olyan oldalak, amelyeknél az átlagos napi elérés viszonylag alacsony (pl.: mindmegette.hu), mégis bekerültek a toplistába. A hírportálokat, magazinokat napi rendszerességgel többen nézik, mint a blogokat, receptoldalakat, online piactereket, azonban ha hosszabb időtávot vizsgálunk, akkor az utóbbiak is sok egyedi felhasználót képesek vonzani.
A magyarországi tíz leglátogatottabb weboldal az átlagos napi Reach tükrében
Oldal neve | Átlagos napi real users | Átlagos napi reach |
---|---|---|
24.hu | 806 198 | 12,5% |
blikk.hu (↑1) | 909 409 | 14,1% |
origo.hu (↑1) | 922 333 | 14,3% |
femina.hu (↑1) | 516 901 | 8,0% |
index.hu (↓3) | 887 116 | 13,7% |
mindmegette.hu (↑4) | 292 461 | 4,5% |
nlc.hu (↓1) | 480 716 | 7,4% |
nosalty.hu (↑4) | 301 458 | 4,7% |
ripost.hu | 384 947 | 6,0% |
portfolio.hu (↓2) | 491 483 | 7,6% |
Az átlagosan eltöltött idő (ATS) a havi átlagot jeleníti meg: ebbe beleszámít az is, aki egész hónap alatt csak egyszer kattintott rá véletlenül egy hírre, de az is, aki napi rendszerességgel látogatta a különböző portálokat. Érdekesség, hogy az index.hu közönsége sokkal több időt töltött el az oldalon, mint bármely más, akár több internetezőt elérő weboldal.
A magyarországi Top10 weboldal az oldalon átlagosan eltöltött idő tükrében (ATS)
Oldal neve | ATS (óra:perc:másodperc) |
---|---|
24.hu | 0:26:22 |
blikk.hu (↑1) | 0:23:54 |
origo.hu (↑1) | 0:32:11 |
femina.hu (↑1) | 0:10:25 |
index.hu (↓3) | 1:05:16 |
mindmegette.hu (↑4) | 0:10:54 |
nlc.hu (↓1) | 0:11:59 |
nosalty.hu (↑4) | 0:12:12 |
ripost.hu | 0:06:38 |
portfolio.hu (↓2) | 0:26:59 |
A tíz legtöbb internetezőt elérő weboldal demográfiai profilja
Különbségek figyelhetők meg a legtöbb internetezőt elérő weboldalak közti sorrendben a demográfiai jellemzők alapján. A top tíz weboldal más népszerűségnek örvend a két nem, a korosztályok és a különböző iskolai végzettségűek körében. A sorrend felállításának alapja a három hónap során elért látogatók száma.
Férfi | Nő | |
---|---|---|
1 | 24.hu | femina.hu (↑1) |
2 | index.hu | blikk.hu (↓1) |
3 | origo.hu | 24.hu |
4 | blikk.hu | mindmegette.hu (↑3) |
5 | femina.hu (↑1) | origo.hu |
6 | portfolio.hu (↓1) | nosalty.hu (↑2) |
7 | telex.hu | index.hu (↓3) |
8 | penzcentrum.hu (↑2) | nlc.hu (↓2) |
9 | promotions.hu (↑2) | ripost.hu |
10 | jofogas.hu (↓2) | hazipatika.com (↑1) |
Helyezés | 15-17 | 18-29 | 30-39 | 40-49 | 50-59 | 60-90 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 24.hu | 24.hu | 24.hu | 24.hu | 24.hu (↑1) | 24.hu (↑2) |
2 | blikk.hu | index.hu | femina.hu (↑3) | femina.hu (↑2) | blikk.hu (↓1) | blikk.hu (↓1) |
3 | index.hu | blikk.hu | blikk.hu (↑1) | origo.hu (↑2) | origo.hu | femina.hu (↓1) |
4 | origo.hu (↑1) | origo.hu | index.hu (↓2) | blikk.hu (↓2) | femina.hu (↑1) | origo.hu |
5 | femina.hu (↓1) | femina.hu | origo.hu (↓2) | index.hu (↓2) | index.hu (↓1) | index.hu |
6 | nlc.hu | nlc.hu | mindmegette.hu (↑4) | mindmegette.hu (↑5) | penzcentrum.hu (↑3) | penzcentrum.hu |
7 | mindmegette.hu | mindmegette.hu (↑4) | nosalty.hu (↑5) | nlc.hu (↓1) | ripost.hu (↓1) | mindmegette.hu (↑3) |
8 | nosalty.hu (↑6) | telex.hu (↓1) | nlc.hu (↓2) | nosalty.hu (↑4) | mindmegette.hu (↑3) | ripost.hu |
9 | videa.hu (↑1) | nosalty.hu (↑6) | telex.hu (↓1) | ripost.hu | borsonline.hu (↑1) | hazipatika.com (↓2) |
10 | ripost.hu (↓2) | ripost.hu (↓1) | portfolio.hu (↓3) | penzcentrum.hu | nlc.hu (↓2) | nlc.hu (↑1) |
Helyezés | Max. 8 általános | Szakközépiskola | Gimnázium | Felsőfok |
---|---|---|---|---|
1 | 24.hu | 24.hu | 24.hu | 24.hu |
2 | blikk.hu | blikk.hu | blikk.hu (↑1) | index.hu |
3 | origo.hu (↑1) | origo.hu | origo.hu (↑1) | femina.hu |
4 | index.hu (↓1) | femina.hu (↑1) | femina.hu (↑1) | origo.hu (↑1) |
5 | femina.hu | index.hu (↓1) | index.hu (↓3) | blikk.hu (↓1) |
6 | mindmegette.hu (↑3) | mindmegette.hu (↑6) | mindmegette.hu (↑4) | telex.hu |
7 | nlc.hu (↓1) | penzcentrum.hu (↑3) | nlc.hu (↓1) | mindmegette.hu (↑4) |
8 | nosalty.hu (↑3) | nlc.hu | nosalty.hu (↑4) | portfolio.hu (↓1) |
9 | ripost.hu (↓2) | ripost.hu (↓2) | ripost.hu (↓2) | nlc.hu (↓1) |
10 | borsonline.hu (↓2) | borsonline.hu (↓4) | telex.hu (↑1) | nosalty.hu |
Az öt legtöbb internetezőt elérő oldalak keresztfogyasztása
Az alábbiakban a teljes internetező népesség körében öt legtöbb internetezőt elérő weboldal keresztfogyasztását mutatjuk be. A százalékos értékek arra utalnak, hogy az adott oldal látogatóinak hány százaléka kereste fel a negyedév során a többi oldalt.
24.hu
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
blikk.hu | 87,9% |
origo.hu | 86,4% |
femina.hu | 84,9% |
index.hu | 85,0% |
Blikk.hu
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 90,8% |
origo.hu | 88,0% |
femina.hu | 87,5% |
index.hu | 85,3% |
Origo.hu
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 90,2% |
blikk.hu | 89,0% |
femina.hu | 85,9% |
index.hu | 85,9% |
Femina.hu
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 89,4% |
blikk.hu | 89,3% |
origo.hu | 86,6% |
index.hu | 83,9% |
Index.hu
Oldal neve | Keresztolvasottság |
---|---|
24.hu | 89,7% |
blikk.hu | 87,2% |
origo.hu | 86,8% |
femina.hu | 84,0% |
A tíz leglátogatottabb oldal
A Visits mutató a látogatások számára utal, vagyis arra, hogy a negyedév során hányszor léptek fel az adott oldalra és böngésztek rajta 30 percnél rövidebb ideig. Ha valaki 30 percnél több időt töltött egyhuzamban az adott oldalon, akkor az két látogatásnak számít. A Visits/Real user azt mutatja meg, hogy egy olyan felhasználó, aki a három hónap során legalább egyszer meglátogatta a weboldalt, átlagosan hányszor tette ezt meg. Egyes tartalmak a gyakran visszatérő internetezők révén érik el a magas látogatószámot (pl.: index.hu, origo.hu). A weboldalak után feltüntetett érték a megelőző negyedévhez képest bekövetkezett sorrendiségi változást jelzi.
Helyezés | Oldal neve | Látogatások (Visits) | Látogatások (visits)/real user |
---|---|---|---|
1 | index.hu | 168 207 234 | 37,7 |
2 | origo.hu (↑1) | 131 003 222 | 29,0 |
3 | blikk.hu (↓1) | 120 088 972 | 26,3 |
4 | 24.hu | 110 559 727 | 23,5 |
5 | telex.hu | 88 966 089 | 24,2 |
6 | portfolio.hu (↑1) | 69 183 747 | 18,7 |
7 | startlap.hu (↑1) | 65 841 387 | 24,4 |
8 | femina.hu (↑3) | 57 400 092 | 12,8 |
9 | nlc.hu | 57 027 643 | 14,5 |
10 | idokep.hu (↓4) | 53 655 561 | 24,8 |
Bizonyos oldalaknál (pl.: index.hu, startlap.hu, telex.hu) egy átlagos Visit hosszúnak számít, ami az oldalon történő tartós böngészéssel magyarázható. Máshol ellenben rövidnek (pl.: femina.hu, nlc.hu), ami azt jelenti, hogy ezekre az oldalakra jellemzően csupán egy hír, egy cikk elolvasására érkeznek a látogatók.
Helyezés | Oldal neve | Eltöltött idő/látogatás (óra:perc:mp) |
---|---|---|
1 | index.hu | 0:04:01 |
2 | origo.hu (↑1) | 0:02:39 |
3 | blikk.hu (↓1) | 0:02:13 |
4 | 24.hu | 0:02:42 |
5 | telex.hu | 0:03:43 |
6 | portfolio.hu (↑1) | 0:03:09 |
7 | startlap.hu (↑1) | 0:03:47 |
8 | femina.hu (↑3) | 0:01:54 |
9 | nlc.hu | 0:01:51 |
10 | idokep.hu (↓4) | 0:02:20 |
A tíz legtöbb interakciót elérő oldal
A Views érték a kontaktusok számát mutatja meg a vizsgált tartalomnál (weboldalnál: oldal megnyitása). A legtöbb weboldal a kontaktusok számát úgy éri el, hogy sok felhasználó kevés oldalletöltést hajt végre (pl.: 24.hu, blikk.hu, portfolio.hu).
Helyezés | Oldal neve | Views | Views/Real user |
---|---|---|---|
1 | index.hu | 525 499 070 | 118 |
2 | origo.hu | 456 176 422 | 101 |
3 | hasznaltauto.hu | 288 087 171 | 134 |
4 | jofogas.hu (↑1) | 244 995 659 | 76 |
5 | blikk.hu (↓1) | 225 310 791 | 49 |
6 | 24.hu (↑1) | 203 175 087 | 43 |
7 | telex.hu (↑1) | 194 042 209 | 53 |
8 | portfolio.hu (↑1) | 188 099 954 | 51 |
9 | ingatlan.com (↑1) | 129 142 977 | 69 |
10 | idokep.hu (↓4) | 124 900 013 | 58 |
Az ATS paraméter órában, percben és másodpercben fejezi ki, hogy egy átlagos látogató mennyi időt töltött el az adott oldalon a negyedév során, az Eltöltött idő/View pedig azt, hogy egy View (megnyitott oldalon tartózkodás) átlagosan mennyi ideig tartott (óra, perc és másodperc). Híroldalaknál például, ahol hosszabb cikkeket közölnek, egy átlagos View hosszabb, akár másfél perces is lehet.
Helyezés | Oldal neve | Átlagosan eltöltött idő (ATS, ó:p:mp) | Eltöltött idő/oldalletöltés (ó:p:mp) |
---|---|---|---|
1 | index.hu | 2:31:07 | 0:01:17 |
2 | origo.hu | 1:16:42 | 0:00:46 |
3 | hasznaltauto.hu | 1:34:24 | 0:00:42 |
4 | jofogas.hu (↑1) | 0:52:48 | 0:00:41 |
5 | blikk.hu (↓1) | 0:58:19 | 0:01:11 |
6 | 24.hu (↑1) | 1:03:24 | 0:01:28 |
7 | telex.hu (↑1) | 1:30:00 | 0:01:42 |
8 | portfolio.hu (↑1) | 0:58:47 | 0:01:09 |
9 | ingatlan.com (↑1) | 0:49:21 | 0:00:43 |
10 | idokep.hu (↓4) | 0:57:49 | 0:01:00 |
A három leglátogatottabb hírportál Real users száma
Az alábbi idősoros ábra a három legnézettebb hírportál látogatottságát mutatja be napi szinten a negyedév során. Visszatérő mélypontoknak nevezhetők a hétvégék, amikor kevesebbet interneteznek a felhasználók. A kicsúcsosodó értékek egy-egy nagyobb olvasóközönséget az oldalra csábító hírt jelenítenek meg. Kisebb, pár napos emelkedést mutatnak az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos fejlemények (például a lengyelországi rakétabecsapódás) vagy épp a pedagógus tüntetések, de jelentősebb eseményeknek számított a november 20-án kezdődő labdarúgó világbajnokság és a december 6-án bejelentett benzinársapka kivezetése is.