Az egyházi kommunikáció jelene és jövője

„Isten a világhálón”

Közzétéve: 2025. június 18.

Nyolc egyházmegyében tartottak szakmai napot a Magyar Katolikus Újságíró Szövetség (MAKÚSZ) szakemberei, valamint az NMHH Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság szakértői a két szervezet között létrejött együttműködési megállapodásnak köszönhetően. Az egyházmegyék püspökei, sajtósai, újságírói, diákjai, valamint papnövendékei a többi között a médiatudatos újságírásról, kríziskommunikációról, valamint az NMHH számukra is hasznos tartalmairól is hallhattak.

Összesen nyolc helyszínen, mintegy négyszáz fő jelenlétében rendezett szakmai napot a MAKÚSZ. A rendezvények középpontjában a közös gondolkodás állt a digitális térben való egyházi kommunikáció aktuális kihívásairól, lehetőségeiről és jövőjéről. 2024-ben Győrben, Vácott, Debrecenben, 2025-ben pedig Egerben, Veszprémben, Pécsett, Nyíregyházán és Szombathelyen vehettek részt az érdeklődők az egész napos programon.

Szabó László Zsolt, a Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság vezetője

Szabó László Zsolt, a Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság vezetője az együttműködés első állomásán hangsúlyozta: „A keresztény egyházak üzenete kétezer éve ugyanaz. A szakmai napon elhangzó előadások abban segítenek, hogy eszközöket, kereteket kínálnak az üzenet mai átadásához, befogadásához.”

A szervezők részéről Szikora József minden alkalommal köszöntötte az egybegyűlteket. A MAKÚSZ elnöke a nyíregyházi eseményen például evangéliumi gondolatokkal világította meg a média feladatát: „Ti adjatok nekik enni” – idézte Jézus szavait. A keresztény média célja, hogy szellemi és lelki táplálékot adjon az embereknek, hitelesen képviselve a közjót és választ adva a kor kihívásaira. Kiemelte: a mai szekularizált világban különösen fontos, „hogy a keresztény hang ne szoruljon be a sekrestyébe, hanem bátran jelen legyen a társadalmi nyilvánosságban is”.

Bodolay-Papp Zsófia, kutatási szakértő

Az NMHH részéről a Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság igazgatóhelyettese, Galambos István volt a szakmai program állandó résztvevője, akinek a köszöntőjét az igazgatóság képviseletében Bodolay-Papp Zsófia egészítette ki. A kutatási szakértő „Online útikalauz stopposoknak – Nem minden az, aminek látszik?!” címmel tartott előadást, amelyben az NMHH szerepéről, feladatairól, valamint az egyre inkább teret hódító mesterséges intelligencia kapcsán szükséges tudnivalókról beszélt.

Toót-Holló Tamás az online újságírásban fellelhető mesterséges intelligencia kínálta lehetőségekről és veszélyekről tartott előadás

Az NMHH által felkért szakértők szakmai kérdésekben nyújtottak támogatást: Gianone Péter a kríziskommunikációról, Toót-Holló Tamás pedig az online újságírásban fellelhető mesterséges intelligencia kínálta lehetőségekről és veszélyekről tartott előadást. A MAKÚSZ szakértői – a többi között Martí Zoltán és Dorgay Zsófia – pozitív példákkal támasztották alá a sikeres egyházi online jelenlétet, Kenyeres Attila adjunktus pedig az álhírek és trollok világába kalauzolta el az érdeklődőket.

Az interaktív képzés minden helyszínen kerekasztal-beszélgetéssel és azzal a megállapítással zárult, hogy továbbra is a hagyományos egyházi kommunikáció értékei képezik a szakmai alapot, de az online térben is szükséges az egyházak jelenléte, hiszen a rengeteg magányos emberen túl meg kell tudni szólítani mind a hívő, mind a nem hívő embereket a 21. század sok tekintetben erkölcsvesztett valóságában.