Az egyházi kommunikáció jelene és jövője
„Isten a világhálón”
Nyolc egyházmegyében tartottak szakmai napot a Magyar Katolikus Újságíró Szövetség (MAKÚSZ) szakemberei, valamint az NMHH Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság szakértői a két szervezet között létrejött együttműködési megállapodásnak köszönhetően. Az egyházmegyék püspökei, sajtósai, újságírói, diákjai, valamint papnövendékei a többi között a médiatudatos újságírásról, kríziskommunikációról, valamint az NMHH számukra is hasznos tartalmairól is hallhattak.
Összesen nyolc helyszínen, mintegy négyszáz fő jelenlétében rendezett szakmai napot a MAKÚSZ. A rendezvények középpontjában a közös gondolkodás állt a digitális térben való egyházi kommunikáció aktuális kihívásairól, lehetőségeiről és jövőjéről. 2024-ben Győrben, Vácott, Debrecenben, 2025-ben pedig Egerben, Veszprémben, Pécsett, Nyíregyházán és Szombathelyen vehettek részt az érdeklődők az egész napos programon.
Szabó László Zsolt, a Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság vezetője az együttműködés első állomásán hangsúlyozta: „A keresztény egyházak üzenete kétezer éve ugyanaz. A szakmai napon elhangzó előadások abban segítenek, hogy eszközöket, kereteket kínálnak az üzenet mai átadásához, befogadásához.”
A szervezők részéről Szikora József minden alkalommal köszöntötte az egybegyűlteket. A MAKÚSZ elnöke a nyíregyházi eseményen például evangéliumi gondolatokkal világította meg a média feladatát: „Ti adjatok nekik enni” – idézte Jézus szavait. A keresztény média célja, hogy szellemi és lelki táplálékot adjon az embereknek, hitelesen képviselve a közjót és választ adva a kor kihívásaira. Kiemelte: a mai szekularizált világban különösen fontos, „hogy a keresztény hang ne szoruljon be a sekrestyébe, hanem bátran jelen legyen a társadalmi nyilvánosságban is”.
Az NMHH részéről a Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság igazgatóhelyettese, Galambos István volt a szakmai program állandó résztvevője, akinek a köszöntőjét az igazgatóság képviseletében Bodolay-Papp Zsófia egészítette ki. A kutatási szakértő „Online útikalauz stopposoknak – Nem minden az, aminek látszik?!” címmel tartott előadást, amelyben az NMHH szerepéről, feladatairól, valamint az egyre inkább teret hódító mesterséges intelligencia kapcsán szükséges tudnivalókról beszélt.
Az NMHH által felkért szakértők szakmai kérdésekben nyújtottak támogatást: Gianone Péter a kríziskommunikációról, Toót-Holló Tamás pedig az online újságírásban fellelhető mesterséges intelligencia kínálta lehetőségekről és veszélyekről tartott előadást. A MAKÚSZ szakértői – a többi között Martí Zoltán és Dorgay Zsófia – pozitív példákkal támasztották alá a sikeres egyházi online jelenlétet, Kenyeres Attila adjunktus pedig az álhírek és trollok világába kalauzolta el az érdeklődőket.
Az interaktív képzés minden helyszínen kerekasztal-beszélgetéssel és azzal a megállapítással zárult, hogy továbbra is a hagyományos egyházi kommunikáció értékei képezik a szakmai alapot, de az online térben is szükséges az egyházak jelenléte, hiszen a rengeteg magányos emberen túl meg kell tudni szólítani mind a hívő, mind a nem hívő embereket a 21. század sok tekintetben erkölcsvesztett valóságában.