A hazai felnőtt lakosság médiatudatosságára irányuló kutatás (2024)

Közzétéve: 2025. június 30.

A kutatás célja

A digitális média térhódításával és az információs társadalom fejlődésével a médiatudatosság kérdése minden korábbinál fontosabbá vált. Az emberek napi szinten szembesülnek a különböző médiaplatformokról érkező információáradattal, melynek megszűrése, értékelése és kritikus feldolgozása egyre nagyobb kihívást jelent. Napjainkban a médiatudatosság nem csupán praktikus képesség, hanem a társadalom működéséhez szükséges kulcskompetencia, amely segít eligazodni a komplex információs környezetben és védelmet nyújt a dezinformációval szemben. A közösségi média demokratizálódásával szerepet kaptak a tartalom-előállítási készségek és ezek etikus gyakorlata is.

Fentiekre tekintettel az  NMHH 2025-ben nagymintás kutatást indított a hazai felnőtt lakosság médiatudatosságának önbevallásos alapon történő vizsgálatára. (A digitális tudatosság vizsgálatához szorosan hozzátartozik a tartalomértés és -értelmezés képessége, illetve egy sor további szociális készség, de ezeket nem önbevallásos közvéleménykutatás, hanem kompetenciamérés keretében célszerű vizsgálni.)

A cél a médiatudatosság különböző aspektusainak mélyebb megértése volt, különösen azoké, amelyeket az online platformok hoztak magukkal.

A kutatás módszertana

A kutatók kvantitatív vizsgálatot végeztek, ahol az adatgyűjtés módja telefonos adatfelvétel volt (CATI). A kutatás célcsoportját a 18-75 éves népesség jelentette. A minta nagysága 1000 fő volt. A minta a legfontosabb demográfiai szempontok (nem, korcsoport, település típusa, megye és iskolai végzettség) reprezentálja hazánk 18-75 éves populációját.
A teljes mintában felvett adatok legfeljebb ± 3,5%-os hibahatárral vetíthetőek ki a célcsoportra. A mintavételből fakadó és óhatatlanul is előforduló torzulásokat többszempontú súlyozással korrigálták.

Közösségimédia-használat és tudatosság

Tízből hét felhasználó – saját állítása szerint – magabiztosan használja a közösségi média oldalakat, tudja és kontrollálja a fiókbeállításokat, illetve azt is, hogy ki nézheti meg a tartalmait.  A használat magabiztossága egyértelmű összefüggést mutat az életkorral: minél fiatalabb volt a kérdezett, annál magabiztosabban használja a közösségi médiát.

Közösségi médiával kapcsolatos állítások értékelése

Közösségi médiával kapcsolatos állítások értékelése – a válaszok %-os megoszlása
Állítás 1 – egyáltalán nem jellemző 2 3 4 5 – teljes mértékben jellemző Nem tudja vagy nem válaszolt
Magabiztosan használom a közösségi média fiókom beállításait annak ellenőrzésére, hogy ki láthatja az általam megosztott fényképeket és videókat. 10% 4% 13% 21% 50% 2%
Gyakran látok olyan nézeteket, amelyekkel nem értek egyet. 10% 6% 28% 17% 36% 2%
Gyakran lájkolok tartalmakat a közösségi oldalakon. 24% 19% 22% 15% 19% 1%
Gyakran osztok meg tartalmakat, posztolok a közösségi oldalakon. 43% 22% 19% 5% 10% 1%
Gyakran kommentelek a közösségi oldalakon. 54% 20% 15% 5% 5% 1%
Közösségi médiával kapcsolatos állítások értékelése – az egyetértés mértékének átlaga
Állítás Az egyetértés mértékének átlaga
Magabiztosan használom a közösségi média fiókom beállításait annak ellenőrzésére, hogy ki láthatja az általam megosztott fényképeket és videókat. 4,0
Gyakran látok olyan nézeteket, amelyekkel nem értek egyet. 3,6
Gyakran lájkolok tartalmakat a közösségi oldalakon. 2,9
Gyakran osztok meg tartalmakat, posztolok a közösségi oldalakon. 2,2
Gyakran kommentelek a közösségi oldalakon. 1,9

Közösségi médiahasználattal kapcsolatos állítások átlaga életkori csoportok szerint

A kutatás résztvevői közül  minden harmadik felhasználó szokott gyakran lájkolni valamely közösségimédia-felületen, 15% szokott gyakran posztolni és tartalmakat megosztani,  tíz százalék a rendszeres kommentelők aránya. Kiderült, hogy a fiatalok majdnem ugyanolyan arányban lájkolnak, posztolnak, vagy írnak kommenteket, mint az idősebbek. A kisebb eltérések azért rámutatnak arra, hogy a 18-29 évesek lájkolnak és posztolnak a legtöbbet, a 40-49 évesek osztanak meg legkevésbé tartalmakat, és az 50-59 évesek kommentelnek a legkevesebbet.

A megkérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy a közösségi médiában gyakran találkozik az övétől eltérő nézetekkel – vagyis a válaszadók másik fele nem gyakran találkozik ilyennel, ami a véleménybuborék jelenséget látszik igazolni. Az életkor ebből a szempontból nem jelent markáns különbséget, noha a különböző korosztályok jellemzően más-más platformokat használnak.

Közösségi médiahasználattal kapcsolatos állítások átlaga életkori csoportok szerint (átlagérték 1-től 5-ig terjedő egyetértési skálán)
Állítás Teljes minta 18-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60-75 éves
Magabiztosan használom a közösségi média fiókom beállításait annak ellenőrzésére, hogy ki láthatja az általam megosztott fényképeket és videókat. 4,0 4,4 4,3 4,3 3,5 3,1
Gyakran látok olyan nézeteket, amelyekkel nem értek egyet. 3,6 3,7 3,8 3,7 3,4 3,6
Gyakran lájkolok tartalmakat a közösségi oldalakon. 2,9 3,2 2,9 2,7 2,7 2,8
Gyakran osztok meg tartalmakat, posztolok a közösségi oldalakon. 2,2 2,4 2,2 2,0 2,1 2,1
Gyakran kommentelek a közösségi oldalakon. 1,9 1,9 2,0 1,8 1,7 1,9

A hírekben szereplő információk valóságtartalmának ellenőrzése

A közösségi média oldalakon olvasható hírek valóságtartalmát – saját elmondása szerint – a megkérdezettek 55%-a ellenőrzi. Tízből négyen egyáltalán nem ellenőrzik le a híreket, a fennmaradó rész (8%) vagy nem fogyaszt híreket vagy nem tudott válaszolni a kérdésre. Ez alátámasztja azt a hipotézist, amelyet nap mint nap tapasztalunk, hogy a közösségi média kiváló terepe a gyorsan terjedő álhíreknek.

A diplomások, a budapestiek és a legintenzívebb használók, azaz a 18-29, a 30- 39 éves korcsoport körében 60%-ot is eléri, illetve meghaladja a közösségi médiában szereplő hírek ellenőrzése, de még ezekben a csoportokban is a kérdezettek harmada nem így nyilatkozott.

Közösségimédia-oldalakon/-alkalmazásokban olvasott hírekben szereplő információk valóságtartalmának ellenőrzése
Demográfiai csoport Szokta ellenőrizni Nem szokta ellenőrizni Nem lát híreket/cikkeket a közösségi médiában Nem tudja vagy nem válaszolt
Teljes minta 55% 38% 4% 3%
Férfiak 58% 34% 4% 4%
Nők 51% 43% 5% 2%
18–29 évesek 62% 32% 6% 1%
30–39 évesek 66% 30% 3% 1%
40–49 évesek 54% 37% 4% 5%
50–59 évesek 49% 43% 3% 5%
60–75 évesek 44% 48% 5% 3%
8 általános és szakmunkás végzettségűek 47% 45% 4% 5%
Középiskolai végzettségűek 60% 35% 4% 1%
Főiskolai, egyetemi végzettségűek 60% 33% 5% 2%
Budapesten élők 66% 27% 4% 4%
Vármegyeszékhelyen élők 52% 43% 3% 2%
Városban élők 50% 41% 5% 3%
Falun élők 55% 39% 4% 3%

Hogyan ellenőrizzük a közösségimédia-oldalakon/-alkalmazásokban olvasott hírekben szereplő információk valóságtartalmát?

A hírek ellenőrzése kapcsán felmerül a kérdés, hogy az emberek mit értenek ez alatt. Önmagában is sokatmondó, hogy mely megoldások végeztek az első három helyen, nagyon szoros versenyben egymással. A legtöbben azt választották a rendelkezésükre álló válaszlehetőségekből, hogy ellenőrzik, hogy olyan szervezet tette-e közzé az adott tartalmat, amelyet megbízhatónak tartanak.

Ugyanennyien választották azt az opciót is (hiszen több lehetőséget is meg lehetett jelölni), hogyan ellenőrzik azt, hogy a cikkben szereplő információk megjelentek-e máshol is. Az első kettőtől egy-két százalékponttal maradt el az a válaszlehetőség, hogy elgondolkozom azon, hogy miről szól a cikk, és hogy mennyire valószínű, hogy igaz a tartalma.

Hogyan ellenőrzi a közösségi média oldalakon/alkalmazásokban olvasott hírekben szereplő információk valóságtartalmát? (azoknak a válaszai alapján, akik szokták ellenőrizni)
Az ellenőrzés módja Azoknak az aránya, akik alkalmazzák ezt a módszert
Ellenőrzöm, hogy olyan szervezet tette-e közzé az adott tartalmat, amelyet megbízhatónak tartok. 60%
Ellenőrzöm, hogy a cikkben szereplő információk megjelentek-e máshol is. 59%
Elgondolkozom azon, hogy miről szól a cikk, és hogy mennyire valószínű, hogy igaz a tartalma. 56%
Ellenőrzöm, hogy olyan szervezetről van benne szó, amelyről már hallottam. 53%
Mérlegelem, hogy azt a személyt, aki megosztotta, mennyire tartom megbízhatónak. 48%
Megnézem, hogy mennyire néz ki professzionálisnak a cikk, például vannak-e helyesírási hibák, a képek vagy videók jó minőségűnek tűnnek-e. 47%
Megnézem a hozzászólásokat/az emberek véleményét a cikkről. 42%
Ellenőrzöm, hogy olyasvalaki írta-e, aki maga is ott volt, amikor történt az esemény/látta a történteket. 28%
Egyéb módon 7%

Az interneten található tényszerű információk valóságtartalma

A keresőmotorok, illetve az interneten való kutakodáshoz a közösségi médiához képest egy kicsit kritikusabban állnak hozzá az emberek. A kérdezettek háromnegyede legalább egy kicsit elgondolkodik azon, hogy amit talált egy adott keresés kapcsán, az vajon teljes mértékben megállja-e a helyét. A válaszadók fele azt vallja, hogy a keresés után talált adatok, információk nagy része azért igaz lesz, míg közel ennyien (44%) úgy vélik, hogy kisebb részben igazak az így talált információk.

A kérdezettek 71%-a azt vallotta, hogy ellenőrizni szokta, hogy valóban megfelel-e a valóságnak, amit a keresés eredményeként az interneten talált.

Az internetezők 76 százaléka gondolkodik el azon, hogy az interneten – például a Google-kereső segítségével – talált informáéciók igazak-e.

Véllemények az interneten található információk igazságtartalmáról
Állítás/vélemény Az adott véleménnyel egyetértők aránya
Az interneten található információk minden esetben igazak. 1%
Az interneten található információk nagy része igaz. 50%
Az interneten található információk kisebb része igaz. 44%
Nem tudja vagy nem válaszolt 6%
Amikor tényszerű információkat talál az interneten, szokta Ön ellenőrizni, hogy az információ megfelel-e a valóságnak?
A kérdésre adott válasz Az adott választ adók aránya
Igen 71%
Nem 27%
Nem tudja vagy nem válaszolt 2%

Keresőmotor által listázott oldalakon található információk hitelessége

Az ellenőrzés módja azonban meglehetősén képlékeny. Egy értékelhető számosságú kisebbség (7%) szerint ez nem is szükséges hiszen, ha egy gép, egy keresőmotor listázza ki a weboldalakat, ahonnét megkaphatjuk a kérdéses információt, akkor a gép eleve elfogulatlan és hiteles weboldalakat fog kiválasztani.

A válaszadók fele abban bízik, hogy a kilistázott weboladalak nagy része elfogulatlan és értékes véleményforrás lesz. 42% pedig csak azokat a weboldalakat olvassa el a keresés után, amelyeket ismer, hiszen ezekben meg is bízik.

Ez tehát teljes mértékben összecseng a közösségimédia kapcsán írottakkal, illetve a szelektív észlelés modelljével.

Mennyire gondolja hitelesnek a keresőmotorok által listázott oldalakon található információkat?
Válaszlehetőség Az adott véleménnyel egyetértők aránya
Úgy gondolom, hogy ha a keresőmotor listázta őket, akkor ezek a weboldalak pontosak és elfogulatlanok lesznek. 7%
Úgy gondolom, hogy a honlapok egy része pontos vagy elfogulatlan lesz. 48%
Nem igazán gondolkodom azon, hogy pontosak vagy elfogulatlanok-e az információk, csak azokat az oldalakat használom, amelyeket már ismerek/kedvelek. 42%
Nem tudja vagy nem válaszolt 4%

Tartalomelőállítás és demokratikus nyilvánosság

A tartalomelőállítás demokratizálódása folytán a közösségi médiában a felelős tartalomkészítés is a médiatudatosság részévé vált. Ez nem csupán technikai feladat, hanem tudatos, etikus és jogkövető magatartást is jelent. Magában foglalja a pontos, hiteles információk megosztását, az adatvédelem és titoktartás betartását, valamint a közönséghez igazított, értékes tartalom előállítását. Ezzel összefüggésben érdemesnek tartottuk megvizsgálni, hogy az közösségi médiában való véleménynyilvánítással kapcsolatban hogyan alakul a felhasználók véleménye.

A közösségi médiában történő véleménynyilvánítással kapcsolatos álláspontok megoszlása

Komoly egyetértés mutatkozott a válaszadók között abban, hogy a felhasználókat meg kell védeni a nem megfelelő vagy sértő tartalmak megjelenésétől: ötből négy válaszadó inkább, vagy teljesen egyetértett ezzel. A válaszadók fele ugyanakkor fontosnak tartja, hogy az emberek az interneten elmondhassák, amit akarnak, még akkor is, ha az ellentmondásos vagy sértő mások számára. A válaszadók közel fele egyetért azzal, hogy az embereknek jogukban áll névtelenül kifejteni véleményüket az interneten.

A közösségi médiában történő véleménynyilvánítással kapcsolatos álláspontok megoszlása
Vélemény 1 – egyáltalán nem ért egyet 2 3 4 5 – teljes mértékben egyetért Nem tudja vagy nem válaszolt
Az internet-felhasználókat meg kell védeni a nem megfelelő vagy sértő tartalmak megjelenésétől. 7% 1% 11% 14% 62% 5%
Fontosnak tartom, hogy az emberek az interneten elmondhassák, amit akarnak, még akkor is, ha az ellentmondásos vagy sértő mások számára. 11% 8% 27% 17% 32% 5%
Úgy gondolom, hogy az embereknek jogukban állna elrejteni a személyazonosságukat az interneten, hogy névtelenül fejezhessék ki a véleményüket. 19% 8% 22% 15% 31% 5%

Mesterséges intelligencia

A több jelentős – általunk is taglalt - jelenség mellett az elmúlt években szinte forradalomszerű változást hozott életünkbe a mesterséges intelligencia (AI) ugrásszerű elterjedése az általános felhasználói közegben.

MI alapú chatprogramok használata 2024-ben

Minden harmadik kérdezett – elmondása szerint – már tudatosan használja. (Itt a tudatos használatról, tipikusan a ChatGPT és hasonló alkalmazásokról van szó, és nem arról, hogy a kérdezett tudja-e, hogy például a kereső algoritmusok hogyan és miként használnak AI megoldásokat.)

Nem meglepő módon ebben az esetben az életkor, a lakóhely és az iskolai végzettség egyenes arányosságot és összefüggést mutat az AI használattal.

A 18-29 éves korosztály közel 60, míg a diplomások közel 50%-a használja az AI-t. A Budapesten élők esetében ez meghaladja a 40%-ot. Ugyanakkor az AI használatának terjedését önmagában is jól szemlélteti az a tény, hogy az 50-59 évesek 15, míg a 60 felettiek 10%-a használja már tudatosan.
Mesterségesintelligencia alapú chatprogramok (mint például a Chat-GPT) használata 2024-ben
Demográfiai csoport A használók aránya az adott csoportban
Teljes minta 32%
Férfiak 32%
Nők 32%
18–29 évesek 59%
30–39 évesek 43%
40–49 évesek 40%
50–59 évesek 15%
60–75 évesek 9%
8 általános és szakmunkás végzettségűek 17%
Középiskolai végzettségűek 38%
Főiskolai, egyetemi végzettségűek 48%
Budapesten élők 43%
Vármegyeszékhelyen élők 32%
Városban élők 33%
Falun élők 24%

Vélemények az MI-programoktól kapott információ igaz voltáról

Érdekes felfigyelni arra, hogy ugyan mesterséges intelligenciáról, tehát végső soron fogalmilag egy gépről beszélünk, mégis a hihetőség és hitelesség kapcsán a közösségi médiához és a keresőmotorok megítéléséhez hasonló eredményeket kaptunk.

A teljes minta harmadát kitevő AI felhasználok háromnegyede (72%) mondta azt, hogy amikor tényszerű információkat kap a mesterséges intelligencia alapú chatprogramoktól, szokta ellenőrizni, hogy az információ megfelel-e a valóságnak. Ez teljes mértékben egyezik a keresőmotorok kapcsán kapott eredményekkel, ami alapján azt a hipotézist is levonhatjuk egyben, hogy az AI-on és a keresőn hasonlót, vagy ugyanazt értik az emberek, ami voltaképp technológiailag fedi is a valóságot.
Ugyanakkor ebben az esetben is megfigyelhető azt, hogy a kapott találatok, információk körét alapvetően igazinak, valódinak tartják. Minden ötödik kérdezett nyilatkozott úgy, hogy az így előállt információknak csak kisebb része lenne igaz.

Ön szerint a mesterségesintelligencia alapú chatprogramoktól kapott információk igaza vagy nem?
A kérdésre adott válasz Az adott választ adók aránya
Minden esetben igazak. 5%
A nagy részük igaz. 72%
Kisebb részük igaz. 20%
Nem tudja vagy nem válaszolt 4%
Amikor tényszerű információkat kap a mesterségesintelligencia alapú chatprogramoktól, szokta Ön ellenőrizni, hogy az információ megfelel-e a valóságnak?
A kérdésre adott válasz Az adott választ adók aránya
Igen 72%
Nem 27%
Nem tudja vagy nem válaszolt 2%

Médiafinanszírozás

A tudatos médiafogyasztás nemcsak a forráskritikára és a tartalmak ellenőrzésére terjed ki, hanem arra is, hogy a fogyasztók megértsék: a média gazdasági háttere hogyan befolyásolhatja a tartalmakat, a szerkesztési elveket és a hírérték megítélését.

Közszolgálati és kereskedelmi csatornák finanszírozása

A kutatás platformok szerinti bontásban vizsgálta, hogy az emberek mennyire vannak tisztában a különböző médiatípusok fő bevételi forrásaival. A megkérdezettek fele volt tisztában a közszolgálati média kormányzati finanszírozásával, ugyanakkor jelentős eltérések mutatkoztak az egyes demográfiai szegmensekben. A férfiak, a diplomával rendelkezők és a fővárosban élők nagyobb arányban jelölték meg a közszolgálat kormányzati (valójában: költségvetési) finanszírozását (a központi költségvetés által nyújtott támogatás a közmédia teljes költségvetésének több mint 90%-át teszi ki). A kérdezettek negyede szerint ugyanakkor reklámbevételből tartja el magát a közmédia, holott ténylegesen ez a bevételeinek csak néhány százalékát teszi ki.

A kereskedelmi csatornák esetében a reklámbevételeket csak a válaszadók kétharmada említette, noha – a kábelszolgáltatóktól származó műsordíj mellett ez a legfontosabb bevételi forrásuk.  A kormányzati támogatást 15% (a fiatalok között 22%) említette a kereskedelmi csatornák finanszírozási forrásaként. A megkérdezettek több mint tíz százaléka nem tudott vagy nem akart válaszolni a televíziós csatornák finanszírozásával kapcsolatos kérdésre. Nem tudta ezek szerint kiválasztani azt, hogy miből működnek a kereskedelmi csatornák. Még tovább egyszerűsítve, nem tudott választani abból, hogy reklámbevételekből, vagy állami támogatásból tartják-e fent magukat.

Milyen módon finanszírozzák a közszolgálati és a kereskedelmi tévécsatornákat a megkérdezettek szerint (a százalékos arányok azt jelzik, hogy a megkérdezettek hány százaléka említette az adott finanszírozási módot az adott csatornatípusnál)
A finanszírozás módja Közszolgálati tévécsatornák Kereskedelmi tévécsatornák
A kormány támogatása 54% 14%
Reklámbevétel 24% 65%
Speciális műsorok szponzorálása 2% 4%
Más mód 6% 4%
Nem tudja vagy nem válaszolt 15% 13%

Internetes platformok finanszírozása

A keresőmotorok és a YouTube finanszírozási hátterére vonatkozó kérdésre a megkérdezettek negyede (a 60-75 évesek körében a fele) nem tudott vagy nem akart válaszolni.

A válaszadók közül a legtöbben azt a válaszlehetőséget adták meg, hogy legnagyobb mértékben az oldalakon megjelenő hirdetések bevételeiből finanszírozzák ezek a szereplők a működésüket, ami megfelel a valóságnak, viszont az egyéb bevételeket (például  a Google esetében a felhőalapú szolgáltatásokat vagy a YouTube fizetős változatát) jóval kisebb arányban említették, mint ahogy azt a valós adatok indokolnák.

Milyen módon finanszírozzák az internetes platformokat (a százalékos arányok azt jelzik, hogy a megkérdezettek hány százaléka említette az adott finanszírozási módot az adott platformnál)
A finanszírozás módja Keresőmotorok Youtube
Televíziós jogdíjak 2% 3%
Kormányzati források 1% 2%
Programok és szolgáltatások értékesítése más csatornákon vagy országokban 7% 7%
Az oldalon található hirdetések 32% 43%
A hirdetők fizetnek azért, hogy a listán előrébb szerepelhessenek/elsőként szerepelhessenek. 16% 16%
A hirdetők akkor fizetnek, ha a felhasználók a szponzorált linkekről átkattintanak a weboldalukra. 13% 2%
Egyéb 1% 26%
Nem tudja vagy nem válaszolt 27%

Adatvédelem

Az online platformok, alkalmazások és weboldalak folyamatosan gyűjtik és elemzik a felhasználók személyes adatait, digitális lábnyomát, viselkedésmintáit. Ez a folyamat nehezen átlátható a felhasználók számára, és magában hordozza a visszaélések veszélyét.

A kutatásba bevontak 78%-a nyilatkozott úgy, hogy tisztában van azzal, hogy a közösségimédia-platformok információkat gyűjtenek a felhasználókról. A fiatalok csaknem 90%-a, az 50 év felettieknek a háromnegyede, míg a 60 felettieknek viszont csupán 56 %-a van ezzel tisztában. Minél magasabb végzettségű és minél nagyobb településen lakik egy felhasználó, annál inkább ismert előtte az adatgyűjtés ténye.

Tudta Ön, hogy az információkat a közösségi média fiókokból gyűjtik össze (pl. a felhasználók érdeklődési köréről, kedveléseiről, tartózkodási helyéről stb.)?
Demográfiai csoport Az igennel válaszolók aránya az adott csoportban
Teljes minta 78%
Férfiak 79%
Nők 77%
18–29 évesek 87%
30–39 évesek 89%
40–49 évesek 89%
50–59 évesek 74%
60–75 évesek 56%
8 általános és szakmunkás végzettségűek 65%
Középiskolai végzettségűek 83%
Főiskolai, egyetemi végzettségűek 91%
Budapesten élők 83%
Vármegyeszékhelyen élők 79%
Városban élők 77%
Falun élők 74%

Online vásárlás

Az e-kereskedelem technológiai fejlődése új lehetőségeket teremt, de egyben új kockázatokat is hoz, amelyekkel a fogyasztók és a szabályozók gyakran csak késve tudnak lépést tartani. Az NMHH médiatudatossági kutatása azt is felmérte, hogy mennyire tudatosak a hazai fogyasztók online vásárlásaik során.

A válaszadók  nyolcvan százaléka igyekszik valamilyen módon ellenőrizni az e-kereskedelmi oldalakat a vásárlás előtt: 62%-uk azt nézi meg, hogy van-e számára ismert és hitelesnek tartott fizetési lehetőség, de az online bolt webcímét, illetve a kereskedő vagy a márka ismertségét is több mint a válaszadók fele ellenőrzi saját bevallása szerint.
Milyen módszerrel ellenőrzi a felhasználó az e-kereskedelmi oldalt vásárlás előtt?
A kérdésre adott válasz (az ellenőrzés módszere) Az adott választ adók aránya
Ellenőrzöm a fizetési lehetőségeket, hogy van-e közöttük ismert szolgáltatás (pl. Simple, PayPal). 62%
Ellenőrzöm a webcímet, hogy biztonságosnak tűnik-e. 59%
Megnézem, hogy ismerem-e a céget vagy a márkát 54%
Ellenőrzöm, hogy az oldal szerepel egy keresőmotorban, mint például a Google vagy a Bing. 39%
Megkérdezem a családot/barátokat, hogy ismerik-e az oldalt. 27%

Tízből hatan használnak ár-összehasonlító oldalakat – jellemzően biztosításokkal, utazásokkal vagy kommunikációs szolgáltatásokkal kapcsolatban. A vásárlói döntés legfőbb szempontja a termék vagy a szolgáltatás ára, a fogyasztói vélemények és értékelések inkább csak kiegészítő információk.

A magabiztosság percepciója

A kutatás a digitális tudatossághoz és biztonsághoz szorosan kapcsolódó dimenziók mentén vizsgálta a felhasználók online jelenléttel kapcsolatos önértékelését is. Minél fiatalabb volt a válaszadó, annál magabiztosabb internethasználónak tartotta magát. Az e csoporthoz tartozók nem (vagy kevésbé) ellenőrzik a cikkek igazságtartalmát, ahogy a véleményükkel egyező információkat sem ellenőrzik. A keresők és az MI-asszisztensek használata során ezzel szemben rendszeresen ellenőrzik a kapott eredményeket.

Noha önértékelésük alapján a fiatalabbak érzik magukat a leginkább magabiztosnak, az adatkezelés és az internetes reklámok kérdésében a 30-39 évesek látszanak a legfelkészültebb internetezőknek. További vizsgálódást igénylő kérdés, hogy ebben szerepet játszik-e az a körülmény, hogy a kutatási eredmények szerint a 18-29 éves fiatalok kimagasló arányban (59%, ami a teljes minta átlagának csaknem a duplája) használnak MI-alapú programokat. Ez egy sor adatvédelmi kérdést vet fel, például a felhasználó által megadott  információk védelmével kapcsolatban. A legfőbb kérdés pedig az, hogy a fiatalok adatvédelmi „nagyvonalúsága” tekinthető-e egy olyan korszak előjelének, amelyben az adatok megosztása fontosabbá válik, mint azok védelme.

Internetezéssel kapcsolatos állítások átlaga életkori csoportok szerint (átlagérték 1-től 5-ig terjedő skálán)
Állítás Teljes minta 18-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60-75 éves
Mindig felismerem, ha reklámot látok az interneten. 4,6 4,7 4,8 4,6 4,6 4,5
Magabiztosan használom az internetet. 4,3 4,7 4,7 4,6 4,0 3,5
Tisztában vagyok az adatkezelési feltételekkel, tudom, ki férhet hozzá az interneten megadott adataimhoz. 4,0 4,0 4,3 4,1 3,9 3,7