A felsőfokú médiaképzésben résztvevők körében végzett véleményfelmérés eredményei

Közzétéve: 2025. október 7.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából a kommunikáció- és médiatudomány szakok helyzetének feltárására irányuló kutatás célja az volt, hogy átfogó képet adjon a hallgatók szakválasztási motivációiról, a képzés tartalmi és infrastrukturális jellemzőiről, valamint a diploma munkaerőpiaci értékéről.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából a kommunikáció- és médiatudomány szakok helyzetének feltárására irányuló kutatás célja az volt, hogy átfogó képet adjon a hallgatók szakválasztási motivációiról, a képzés tartalmi és infrastrukturális jellemzőiről, valamint a diploma munkaerőpiaci értékéről.

Módszertan

A Psyma Hungary Kft. által lebonyolított online kérdőíves kutatás 2025. június-júliusában zajlott, a kutatásban 15 egyetem hallgatói vettek részt. A mintanagyság: 406 fő volt.

A kutatás során összegyűjtött adatok alapján kijelenthető, hogy a hallgatók szakválasztási döntéseit elsősorban az érdeklődés és az önmegvalósítás iránti igény határozza meg. A válaszadók 68 százaléka jelölte meg a kommunikáció és a média iránti személyes érdeklődést mint elsődleges motivációt, és 41 százalék számára a kreatív, alkotó jelleg volt a döntő szempont. Ugyanakkor a hallgatók 54 százaléka a szakhoz kapcsolódó munkaerőpiaci lehetőségeket is figyelembe vette.

1. ábra: Egyes faktorok szerepe abban, hogy az adott felsőoktatási szakot/intézményt választotta a hallgató

Egyes faktorok szerepe abban, hogy az adott felsőoktatási szakot/intézményt választotta a hallgató
Ezzel indokolta a választását Nagyon nagymértékben közrejátszott Többnyire közrejátszott Többnyire nem játszott közre Egyáltalán nem játszott közre
Tetszett ez a szakma, szakterület. 53% 42% 3% 1%
Határozott elképzelésem volt arról, hogy a későbbiekben mit szeretnék csinálni. 22% 44% 20% 13%
Ezt a szakot könnyen el lehet végezni. 9% 47% 23% 21%
Ez a szak keresett a munkaerőpiacon 7% 47% 31% 15%
A végzettséggel párosuló piacképes jövedelem. 7% 46% 33% 14%
Korábbi saját szakmai élmény. 12% 29% 25% 35%
Tetszik a médiaszereplés lehetőségével együtt járó figyelem 7% 34% 33% 26%
Ez a szak keresett a munkaerőpiacon. 6% 46% 32% 17%
A médiaszakemberek pozitív megítélése 5% 37% 38% 19%
Szülői, családi indíttatás. 2% 12% 19% 66%
Ezt a szakot választotta több ismerősöm is. 1% 9% 25% 65%
A középiskolai eredményeim alapján ez a szak volt számomra elérhető. 6% 28% 24% 41%
Első helyen nem ide jelentkeztem, de csak ide vettek fel. 9% 10% 7% 74%

A kommunikáció- és médiatudomány képzésben részesülő hallgatók válaszai alapján általánosságban elmondható, hogy a mért dimenziók mentén a médiaszakos egyetemisták nagyfokú elégedettségről számoltak be, különösen az oktatók felkészültségével, továbbá a kommunikációs és együttműködési platformok használhatóságával elégedettek a diákok. A legkevésbé pozitív megítélést a képzés-specifikus eszközpark rendelkezésre állása kapta.

Konkrét számokkal alátámasztva: a felmérésben részt vevő hallgatók 87 százaléka magasra értékeli az oktatók felkészültségét, és a tanári hozzáállás értékelése is hasonlóan pozitív képet mutat (84 százalék).

A képzés tartalmával kapcsolatban a hallgatók 75 százaléka elégedett, de a teljes elégedettség aránya ennél jóval alacsonyabb, ami összefügg a gyakorlati képzésben tapasztalt hiányosságokkal.

2. ábra: Elégedettség a tanárokkal és a képzés tartalmával összességében

Elégedettség a tanárokkal és a képzés tartalmával összességében
Az elégedettség mértéke ezzel szemben Teljes mértékben elégedett vele Többnyire elégedett vele Többnyire nem elégedett vele Egyáltalán nem elégedett vele
A szakon tanító tanárok felkészültsége 29% 59% 11% 2%
A szakon tanító tanárok hozzáállása 24% 61% 12% 3%
A képzés tartalmával összességében 20% 55% 21% 4%

A hallgatók mindenekelőtt az elmélet és a gyakorlat arányát nem tartják megfelelőnek: a diákok 55 százaléka változtatna ezen, méghozzá a gyakorlat javára.

3. ábra: Átstrukturálódás iránya a hallgatók szerint: a képzés elméleti és gyakorlati részeinek helyesnek vélt aránya a jelenlegihez képest

Átstrukturálódás iránya a hallgatók szerint: a képzés elméleti és gyakorlati részeinek helyesnek vélt aránya a jelenlegihez képest
Az elmélet és a gyakorlat aránya Jelenlegi detektált arányok A megfelelőnek tartott arányok Az átstrukturálódás irányai százalékpontban
Az elmélet és a gyakorlat aránya 10–90% 1% 2% +1
Az elmélet és a gyakorlat aránya 20–80% 3% 6% +3
Az elmélet és a gyakorlat aránya 30–70% 9% 19% +10
Az elmélet és a gyakorlat aránya 40–60% 14% 29% +15
Az elmélet és a gyakorlat aránya 50–50% 13% 23% +10
Az elmélet és a gyakorlat aránya 60–40% 17% 12% –5
Az elmélet és a gyakorlat aránya 70–30% 23% 6% –17
Az elmélet és a gyakorlat aránya 80–20% 13% 2% –11
Az elmélet és a gyakorlat aránya 90–10% 7% 0% –7

A médiaképzéshez rendelkezésre álló eszközparkot a hallgatók csupán 13 százaléka tartja minden igényt kielégítőnek, további 48 százalék szerint többnyire megfelelő, ugyanakkor 39 százalék kifejezetten elégedetlen ezzel a területtel. A hallgatói válaszok azt jelzik, hogy a meglévő infrastruktúra sok esetben nem megfelelően kihasznált, vagy a hozzáférés korlátozott, ami csökkenti a hallgatók gyakorlati felkészültségét. A diákok 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a képzés során nem találkozott professzionális stúdióval, videó- vagy hangtechnikai felszereléssel és iparági szoftverekkel sem.

4. ábra: A képzés során használt eszközök előfordulási gyakorisága

A képzés során használt eszközök előfordulási gyakorisága
Eszköz A használat aránya
Kamerák (fix és mozgatható, többkamerás rendszer) 44%
Mikrofonok (kézi mikrofonok, puskamikrofonok, stb.) 37%
Televízió stúdió  34%
Szerkesztőszoftverek  33%
Rádióstúdió  31%
Vágószoba  30%
Stúdióvilágítás (lámpák, reflektorok, softboxok) 29%
Multimédiás előadók / mozitermek – projektorral 28%
Utómunka szoftverek  26%
Podcaststúdió 23%
Mobil újságírói eszközök (mobiltelefon–mikrofon–gimbal-kombó) 14%
Szerkesztőségi szoftverek  12%
Hírszerkesztő rendszerek 8%
Korrektúra- és tördelőprogramok 7%
Egyiket felsoroltat sem használta képzése során 31%

A hallgatók többsége – 83 százaléka – szerint a nekik nyújtott képzések követik a digitális platformok és a digitális technológia fejlődését, azonban az intézményeknek nagyobb hangsúlyt kellene helyezniük az olyan korszerű, piacképes tudás tantervbe emelésére, mint például a digitális tartalomgyártás, a közösségi média és az adatvezérelt kommunikáció, az AI-eszközök tartalomgyártási alkalmazásai vagy a videóalapú platformok menedzsmentje.

5. ábra: A képzés tematikája a digitális platformok, valamint a digitális technológia fejlődése fényében

A képzés tematikája a digitális platformok, valamint a digitális technológia fejlődése fényében
A képzés tematikája mennyire követi a digitális platformok és a digitális technológia fejlődését? Arány
Teljes mértékben követi 27%
Többnyire követi 55%
Többnyire nem követi 15%
Egyáltalán nem követi 2%

A magyar szakirodalom minőségével a hallgatók többsége elégedett (76%), ugyanakkor a korszerűség megítélése már visszafogottabb (55%), ami azt jelzi, hogy a magas minőség mellett szükséges az irodalom aktualizálása. Általánosan elmondható, hogy a diákok fele rendszeresen használ külföldi szakirodalmat a képzés során. A használat gyakorisága a másodévesek körében és a nappali képzésben résztvevők körében magasabb.

6. ábra: Elégedettség a magyar szakirodalommal

Elégedettség a magyar szakirodalommal
Kérdés Teljes mértékben /nagyon gyakran Többnyire igen Többnyire nem Egyáltalán nem
Elégedett-e a képzéshez szükséges magyar szakirodalom minőségével? 18% 58% 21% 3%
Elégedett-e képzéshez szükséges magyar szakirodalom korszerűségével? 12% 43% 34% 11%
Szükséges-e a külföldi szakirodalom használata? 13% 37% 44% 7%

A szakmai gyakorlat a képzés egyik alapvető eleme, amelynek jelentőségét a hallgatók többsége elismeri. Ugyanakkor a szervezésben hiányosságok tapasztalhatók, lévén a megkérdezettek 76 százaléka önállóan szerzi meg gyakorlati helyét, intézményi támogatást csak korlátozottan kap.

7. ábra: A gyakornoki hely megszerzése

Kérdés: Önnek kell gyakornoki helyet keresni, vagy az intézmény ajánlja azt fel?
Válasz Az adott választ adók aránya
A hallgató intézte magának a gyakornoki helyet intézményi segítség nélkül 45%
A hallgató intézte magának a gyakornoki helyet, az intézmény csak segítséget nyújtott a megtalálásában 31%
Az intézmény kínálja fel a gyakornoki helyet, azt csak el kell fogadnia a hallgatónak 10%
Egyéb módon szerzett gyakornoki helyet 12%
Nincs a képzés keretein belül kötelező gyakorlat 2%

A kommunikáció- és médiatudomány szakon végzők továbbtanulási szándéka kiemelkedően magas: a megkérdezettek 76 százaléka tervezi a diploma megszerzése után kiegészítő tanulmányok folytatását. 5 százalékuk tervez a diploma megszerzése utáni szakirányú doktori képzésben való részvételt, a többiek jellemzően gazdasági, digitális marketing vagy média-specifikus mesterképzés formájában folytatnák tanulmányaikat.

8. ábra: Szakirányú doktori képzés tervezése a hallgatók körében

Kérdés: Tervezi-e, hogy a diploma megszerzése után szakirányú doktori képzésben (PhD) vesz részt?
Válasz Az adott választ adók aránya
Biztosan tervezi 5%
Valószínűleg tervezi 26%
Nem valószínű, hogy tervezi 48%
Biztos, hogy nem tervezi 21%

9. ábra: Más, további szakterületek preferálása

Kérdés: Tervezi-e folytatni a tanulmányait az alábbi területek valamelyikén?
Válasz Az adott választ adók aránya
Bölcsészettudomány területe  32%
Társadalomtudomány területe  32%
Gazdaságtudomány területe  16%
Művészet területe  15%
Pedagógusképzés területe  6%
Sport/rekreáció területe  4%
Jogtudomány területe  4%
Államtudomány területe  4%
Informatika területe  2%
Természettudomány területe  2%
Nem tervezi a más szakterületeken való továbbtanulást 24%

10. ábra: Preferált elhelyezkedési szakterületek a hallgatók körében

A legtöbb hallgató, ha lehetősége adódik rá, a PR/ marketing területén helyezkedne el (50%), de sokuk számára az online tartalomgyártás (38%), a szervezeti kommunikációs munka (32%), a kreatív ügynökségeknél való elhelyezkedés (32%), illetve az online sajtótevékenység (26%) számít vágyott munkaerőpiaci célnak. A televíziózást a kérdezettek 22 százaléka preferálná a diploma megszerzése után.

Kérdés: Az alábbiak közül szakirányú végzettségével milyen területen szeretne majd elhelyezkedni?
Válasz Az adott választ adók aránya
PR/marketing  50%
Online tartalomgyártás  38%
Szervezeti kommunikáció  32%
Kreatív ügynökség  32%
Online sajtó  26%
Televíziózás 22%
Fikciós filmgyártás 12%
Oktatás, kutatás  12%
Nyomtatott sajtó 8%
Egyéb 8%
Dokumentumfilm gyártás 7%
Még nem tudja 3%
Nem szeretne a tanult szakterületen elhelyezkedni 4%

A hallgatók 19 százaléka úgy látja, hogy biztosan sikerül elhelyezkednie majd a média szakterületén belül, s további 60 százalékuk bizakodó, azaz valószínűnek tartja ezt. A diákok 21 százaléka azonban pesszimista, úgy gondolja, hogy nem lesz sikeres a próbálkozása.

11. ábra: A szakterületen való elhelyezkedés valószínűsítése

Kérdés: Mennyire tartja valószínűnek a szakterületen belüli elhelyezkedést a szakon szerzett diplomával?
Válasz Az adott választ adók aránya
Biztosan sikerül elhelyezkednie a szakterületen belül 19%
Valószínűleg sikerül elhelyezkednie a szakterületen belül 60%
Nem tartja valószínűnek, hogy sikerül munkát találnia a tanult szakterületen 19%
Biztosan nem sikerül munkát találnia a tanult szakterületen 2%

A kommunikáció- és médiatudomány szak presztízse a hallgatók szemében inkább szimbolikus. A kreatív munka és a nyilvánosság előtti szerepvállalás vonzereje továbbra is erős, ugyanakkor a kommunikáció és médiatudományi diploma társadalmi megbecsültsége mérsékeltnek mondható.

12. ábra: A kommunikáció- és médiatudományi diploma társadalmi megbecsültsége (szubjektív besorolás)

Kérdés: Az Ön diplomájának társadalmi megbecsültsége hol helyezkedik el egy 11 fokú skálán?
Válasz Az adott választ adók aránya (egészre kerekített érték)
Nagyon alacsony a társadalmi megbecsültsége (1-es skálaérték) 5%
2-es skálaérték 3%
3-as skálaérték 9%
4-es skálaérték 18%
5-ös skálaérték 17%
6-os skálaérték 18%
7-es skálaérték 15%
8-as skálaérték 8%
9-es skálaérték 3%
10-es skálaérték 1%
Nagyon magas a társadalmi megbecsültsége (11-es skálaérték) 0%

A szak gazdasági presztízse hasonló megítélés alá esik, ami összefügghet a pályakezdő jövedelmi kilátásokkal és a projektalapú foglalkoztatás bizonytalanságával: a hallgatók 47 százaléka a médiaszakos frissdiplomások havi nettó átlagkeresetét 400 ezer forintnál alacsonyabbra becsülte.