Médiapiaci Jelentés 2023
Elnöki köszöntő
Az NMHH 2026-ig szóló, középtávú stratégiájának alapvetése, hogy bár ma még csak sejthetjük, mit tartogat Magyarország és a magyar társadalom számára a digitális jövő, bármilyen kihívás elé állítson is minket a technológia fejlődése, az egyéni szabadság lehetőségei és a közösség biztonsága mindig alapvető értékként és célkitűzésként fog megjelenni a hatóság tevékenysége során a média, a hírközlés és a postaszolgáltatások területén.
A médiaszolgáltatások esetében a legfontosabb középtávú stratégiai célkitűzésünk az egészséges és kiegyensúlyozott ágazati fejlődés elősegítése.
Ezzel kapcsolatban az alábbiak a fő feladataink a szabályozás, a partnerség és az edukáció területén:
- felkészülés az európai jogharmonizációból adódó feladatokra,
- a médiapiaci változások naprakész követése, a kialakulóban lévő új médiakultúra megismerése,
- médiapiaci együttműködési megállapodások rendszerének kidolgozása szolgáltatókkal, egyetemekkel és civil szervezetekkel,
- az önszabályozás és a társszabályozás eszköztárának szélesítése a gyors és hatékony jogérvényesítés és a hatóság tehermentesítése érdekében,
- a médiapiaccal kapcsolatos hatósági kezdeményezések, döntések hatékony és közérthető kommunikációja,
- a fogyasztók támogatása, hogy a digitális médiaszolgáltatásokat minél felkészültebben, minél nagyobb megelégedéssel és minél biztonságosabban használhassák.
A fenti kihívásoknak úgy tudunk a leghatékonyabban megfelelni, ha a hatósági működés, a piaci és társadalmi partnerség, illetve a fogyasztói tájékoztatás egyaránt megalapozott és tényszerű helyzetértékelésen alapul. Ebből a szempontból kiemelt fontosságú az NMHH idén második alkalommal megjelenő éves, átfogó, a szektor egészét lefedő Médiapiaci Jelentése, amely a rádiózás, a televíziózás, a nyomtatott és online sajtó, az új médiaplatformok, a mozi és filmpiac, a hírfogyasztás és a hirdetési piac területén kínál adatalapú kiindulópontot és trendelemzést szabályozási feladataink ellátásához, együttműködési, kommunikációs és képzési programjaink formálásához, a közös szakmai gondolkodáshoz és vitához.
Úgy véljük, ez a rendszerezett, az elérhető legfrissebb éves adatokat és a jellemző trendeket egyaránt megjelenítő áttekintés az üzleti, államigazgatási szereplők és a média meghatározó trendjei iránt érdeklődő fogyasztók számára egyaránt érdekes, hasznos lehet.
Az idei kiadvány elkészítéséhez komoly motivációt jelentett a tavalyi Médiapiaci Jelentés egybehangzóan pozitív fogadtatása, igazolva, hogy egy tárgyilagos, strukturált szakmai közelítés olyan rendkívül érzékeny és gyakran ideológiai vagy érzelmi szempontból túlfűtött területeken is képes érdemi, előremutató diskurzust generálni, mint amilyen a médiafogyasztás sokszínűsége, a sajtószabadság szerepe a digitális korban vagy a globális platformok piactorzító hatása az online médiaszolgáltatási és reklámpiacon.
Büszkén nyújtom át Önöknek az NMHH 2023. évi Médiapiaci Jelentését, amely az előző évi kiadványhoz képest további fejezetekkel bővült, illetve egy-egy érdekes jelenséget, új szolgáltatást vagy részpiaci fejleményt bemutató rövidebb írással is színesedett.
Célunk, hogy a technológiai fejlődés ütemével, a változó üzleti és szabályozási környezettel lépést tartva olyan kiadványt adjunk tisztelt partnereink és az érdeklődők kezébe, amely lehetővé teszi a médiapiac szerteágazó és izgalmas folyamatainak szakmailag megalapozott és áttekinthető leírását.
Őszintén bízom abban, hogy idei kiadványunk is elnyeri az érdeklődő olvasóközönség tetszését!
Dr. Koltay András, az NMHH elnöke