Gyakran ismételt kérdések (elektronikus adatok hozzáférhetetlenné tétele)

Legutóbb frissítve: 2025. június 18.

1. Milyen jogszabály tartalmazza a Hatóság feladatait?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) feladatait az elektronikus adat hozzáférhetetlenné tételének kapcsán az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (a továbbiakban: Eht.) 92/A. §, 159/B.-159/C. §-a és a 2014. január 1-jétől hatályos, az egyszerű adatátvitelt és hozzáférést biztosító elektronikus hírközlési szolgáltatók és a kereső- és gyorsítótár-szolgáltatók központi elektronikus hozzáférhetetlenné tételi határozatok adatbázisához való kapcsolódásának és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal való elektronikus kapcsolattartásának szabályairól szóló 19/2013. (X. 29.) NMHH rendelet (a továbbiakban: Rendelet) tartalmazza.

2. Mit jelent az elektronikus adat hozzáférhetetlenné tétele, kik a kötelezett szolgáltatók és melyek a kötelezettségeik?

Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy az intézkedés lényegében két folyamatot, technikai megoldást takar.

Az elektronikus adathoz való hozzáférés megakadályozásának elrendelésére a bíróság, vagy a külön törvényben meghatározott hatóság jogosult, kötelezettjei az internet-hozzáférés szolgáltatók, a keresőszolgáltatók és gyorsítótár-szolgáltatók. Az internet-hozzáférés szolgáltatókat arra kötelezi a bíróság, illetve a külön törvényben meghatározott hatóság, hogy az elektronikus adathoz való hozzáférés megakadályozásáról, illetve a megakadályozás megszüntetéséről rendelkező határozatainak, végzéseinek és az Szjtv. 36/K. § (1) bekezdése vagy az Fgytv. 48/E. §-a szerinti értesítéseknek eleget tegyenek. A keresőszolgáltatók és gyorsítótár-szolgáltatók számára azt a kötelezettséget állapítja meg az Eht., hogy a határozat végrehajtását a hozzáférhetetlenné tett adatra irányuló keresés eredményeként talált vagy a tárolt változat elérhetőségének nem biztosításával elősegítsék. Az elektronikus adathoz való hozzáférés megakadályozásában (a továbbiakban: hozzáférés megakadályozása) a Hatóság az Eht.-ban meghatározottak szerint közreműködik.

Ettől eltérő az elektronikus adat eltávolítása nevű jogintézmény.  Az elektronikus adat eltávolításának elrendelésére a bíróság, vagy a külön törvényben meghatározott hatóság jogosult, kötelezettjei a tárhelyszolgáltatók, e folyamat szervezésében a Hatóság nem vesz részt. Ebben az eljárásban a tárhelyszolgáltató köteles az elektronikus adatoknak a tárhelyről történő eltávolítására.

Hangsúlyozzuk, hogy a két típusú intézkedés közül a Hatóság csak a hozzáférés megakadályozásában működik közre.

3. Mi a Hatóság szerepe a folyamatban?

A Hatóság működteti a központi elektronikus hozzáférhetetlenné tételi határozatok, végzések és az Szjtv. 36/K. § (1) bekezdése vagy az Fgytv. 48/E. §-a szerinti értesítések adatbázisát (a továbbiakban: KEHTA), és a működtetés céljából feldolgozza a KEHTA-ba a bíróság és a külön törvényben meghatározott hatóság által bevitt adatokat. A Hatóság ezen adatbázisból továbbítja a hozzáférés megakadályozásáról szóló határozatokat a szolgáltatók számára, e tekintetben a Hatóság „postásnak” tekinthető a folyamatban.

A Hatóság feladata továbbá, hogy a KEHTA-ba hiányosan megküldött értesítéssel/rendelkezéssel kapcsolatosan az adatok pótlása érdekében az elrendelő bíróságot, illetve a külön törvényben meghatározott hatóságot elektronikus úton megkeresi, továbbá jelzi a bíróságnak, illetve a külön törvényben meghatározott hatóságnak, ha a rendelkezés elektronikus hírközlési szolgáltatók általi végrehajtása a megadott adattartalommal kétséges lehet.

4. Kik kötelesek csatlakozni a KEHTA-hoz?

A hozzáférést biztosító elektronikus hírközlési szolgáltatók, valamint a kereső- és gyorsítótár-szolgáltatók – a Rendeletben és az Eht.-ban foglalt és alábbiakban részletezett kivételekkel – kötelesek a KEHTA-hoz csatlakozni.

5. Mi a kapcsolódás módja?

A fent hivatkozott Rendelet és az Eht. alapján a Hatóság a 2023. évi CIII. törvény 46. § (1) b) alpontja szerinti emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapuhoz kapcsolódó elektronikus kézbesítési és tárhelyszolgáltatáson keresztül, elektronikus úton értesíti a szolgáltató KEHTA kapcsolattartóit a büntető ügyben eljáró bíróság, illetve a külön törvényben meghatározott hatóság hozzáférés megakadályozásáról szóló határozatáról. Az értesítés körében a Hatóság az Ügyfélkapu szolgáltatásainak felhasználásával, elektronikusan küldi meg a hozzáférés megakadályozásáról, illetve annak megszüntetéséről szóló bírósági határozatot és a bíróság, illetve a külön törvényben meghatározott hatóság határozatának végrehajtásához szükséges adatokat a szolgáltató KEHTA kapcsolattartói részére. A szolgáltató KEHTA kapcsolattartói számára az Ügyfélkapu külön elektronikus levelet küld, ha a Hatóság a szolgáltató részére ezen ügykörben adatokat küldött. A szolgáltató köteles az Ügyfélkapu, illetve az elektronikus levél küldésének folyamatos figyelemmel kíséréséről, ellenőrzéséről gondoskodni annak érdekében, hogy a hozzáférés megakadályozásával kapcsolatos kötelezettségének eleget tegyen.

A Hatóság Adatkapu szolgáltatásának elérhetősége (új ablakban nyílik meg): https://adatkapu.nmhh.hu

A regisztrációs űrlapot 2013 novemberében hozzárendelték az Adatkapu-regisztrációval már rendelkező szolgáltatókhoz, erről a szolgáltatók külön értesítést kaptak.

6. Milyen segítséget nyújt a Hatóság a szolgáltatóknak?

A Hatóság az Eht. 159/C. § (4)-(5) bekezdése értelmében a hozzáférést biztosító elektronikus hírközlési szolgáltató vagy a kereső- és gyorsítótár-szolgáltató kérésére – a rendelkezésére álló technikai lehetőségekhez képest – közreműködik a határozatok, végzések és az Szjtv. 36/K. § (1) bekezdése vagy az Fgytv. 48/E. §-a szerinti értesítések végrehajtásához szükséges technikai környezet biztosításában. Ha a Hatóság az elektronikus adat ideiglenes és végleges hozzáférhetetlenné tételében a (4) bekezdés szerint közreműködik, az érintett hozzáférést biztosító elektronikus hírközlési szolgáltatóval és a kereső- és gyorsítótár-szolgáltatóval közigazgatási szerződést köt. A közreműködés keretében a Hatóság a közigazgatási szerződésben meghatározott módon és feltételekkel hozzáférést biztosít az érintett hozzáférést biztosító elektronikus hírközlési szolgáltató vagy a kereső- és gyorsítótár-szolgáltató részére olyan technikai segítségnyújtó rendszerhez, amely műszaki jellemzőinél fogva alkalmas a hozzáférhetetlenné tétel megvalósítására.

A technikai segítségnyújtó rendszer célja, hogy a szolgáltatók erre vonatkozó igénye esetén a hozzáférés megakadályozásával kapcsolatos technikai terheket a Hatóság részben levegye a szolgáltatók válláról.

Kérjük, amennyiben közigazgatási szerződést kötésére jogosult és ilyen szerződést kíván kötni, azt jelezze a tsr-info@nmhh.hu elektronikus levélcímen. Ebben az esetben munkatársaink felveszik Önnel a kapcsolatot a szükséges jogi és műszaki egyeztetések céljából.

A közigazgatási szerződés mintapéldánya a „Kapcsolódó dokumentumok” címszó alatt tölthető le.

7 Milyen esetekben tekinthető a hozzáférés megakadályozása megfelelőnek technikai szempontból?

A Hatóság ajánlást adott ki a hozzáférés megakadályozására vonatkozó kötelezettség teljesítésének módjára vonatkozó legjobb gyakorlatokról. Az ajánlás szövege innen tölthető le:

Ajánlás az elektronikus hírközlési szolgáltatók részére az elektronikus adatok hozzáférhetetlenné tételének megfelelő hatékonyságú végrehajtásáról (PDF-dokumentum)

14. Hova fordulhat kérdéseivel?

A szolgáltatók kérdéseit a kehta-info@nmhh.hu elektronikus levélcímre várjuk.