Mi tartja még életben a vezetékes telefont?

2021. június 28.

A népesség fele használ még vezetékes telefont, bár kétharmaduk szerint a mobiltelefon tökéletesen helyettesíti azt. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legutóbb publikált reprezentatív kutatása a háztartásokat és a 14 éves és annál idősebb lakosságot kérdezte a vezetékes telefonhoz fűződő viszonyáról.

Az előfizetők majdnem 90 százalékának csak egy tévével és internettel közösen előfizethető, kedvező csomag miatt van vezetékes telefonja. Mindössze nyolcból egy háztartásban fizetnek elő külön erre a szolgáltatásra. Az összes előfizető harmada sosem használja a vezetékes telefont, az ilyen háztartások tizedében pedig már készülék sincs, csak az előfizetés. A magyar háztartások fele használ már csak vezetékes telefont, viszont 94 százalékukban van mobiltelefon, és nagy többségükben – 71 százalékukban – vezetékes internet is.

Kéznél van és sokszor ingyenes

Ugyan a 14 éves és idősebb népesség nagyjából fele még mindig használja ezt az eszközt, de kilenctizedük szerint a mobiltelefon kiváltja, ebből kétharmad szerint teljes mértékben helyettesíti a vezetékes telefont. A vezetékes telefon túlélésében azonban fontos szerepet játszanak a fogyasztói szokások, attitűdök. A különösen árérzékeny magyar előfizetők jelentős része azért használja ezt a szolgáltatást, mert kéznél van és nem jelent számára pluszköltséget. Ez jól látható a munkahelyi vonalas telefon használatában, amivel az emberek spórolhatnak a saját mobilkiadásaikon. A dolgozó emberek húsz százaléka indít vezetékes hívást az otthonán kívül, míg a nyugdíjasoknak csak 7 százaléka, a tanulóknak és más inaktívaknak csak 14 százaléka.

A vezetékes telefon fennmaradásának másik fő oka az életkorból fakadó megszokás, illetve a kor és az anyagi helyzet együttesen. A legnagyobb arányban a magukat jómódúnak mondó idősek használják – 69 százalékuk –, ami 1,3 millió embert jelent. A legkevésbé az átlagos vagy rossz anyagi helyzetű fiatalok veszik igénybe, ennek a csoportnak konkrétan a 29 százaléka, de még a jó körülmények között élő középkorúaknak is csak 57 százalékuk.

A vezetékes telefont az idősek szolgáltatásának tartjuk

A hírközlési hatóság kutatásában az állítások közül az mutatta  a legnagyobb egyetértést, hogy a vezetékes telefonra az időseknek, illetve a cégeknek van még szükségük (százfokú skálán 82 és 81 pont). Ehhez képest jóval kevesebb pontot kapott az a vélemény, hogy azért van szükség a nyilvános vezetékes telefonra (vagyis az utcai telefonfülkékre), hogy akinek nincs mobilja, segítséget tudjon hívni (71 pont), vagy hogy azért szükséges az otthoni vezetékes, mert a mobiltelefon drága lenne (50 pont).

A vélekedést alátámasztja, hogy az időseknek csak a 45 százaléka szerint tudja teljesen helyettesíteni a mobiltelefon a vezetékest, szemben a fiatalok 75-78 százalékával. A vezetékes hívások lehetőségét is nagyobb arányban tartják hasznos szolgáltatásnak: az idősek 39 százaléka szerint ez sokaknak szükséges, míg ezt a fiatalabbak közül csak 17 százalék gondolja így.

Halmozott sávdiagram. Vezetékes telefon használata élethelyzet szerint (%). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.

Élethelyzet szerinti megoszlás: csak otthoni telefont használ (%)
Az élethelyzet jellemzéseArány (%)
Jó anyagi helyzetű fiatal 19
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű fiatal 14
Jó anyagi helyzetű középkorú 33
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű középkorú 25
Jó anyagi helyzetű idős 60
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű idős 46
Élethelyzet szerinti megoszlás: csak utcai telefont használ (%)
Az élethelyzet jellemzéseArány (%)
Jó anyagi helyzetű fiatal 0
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű fiatal 0
Jó anyagi helyzetű középkorú 0
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű középkorú 0
Jó anyagi helyzetű idős 0
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű idős 1
Élethelyzet szerinti megoszlás: máshol használ vezetékes telefont (%)
Az élethelyzet jellemzéseArány (%)
Jó anyagi helyzetű fiatal 15
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű fiatal 15
Jó anyagi helyzetű középkorú 24
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű középkorú 16
Jó anyagi helyzetű idős 9
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű idős 8
Élethelyzet szerinti megoszlás: nem használ vezetékes telefont (%)
Az élethelyzet jellemzéseArány (%)
Jó anyagi helyzetű fiatal 65
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű fiatal 71
Jó anyagi helyzetű középkorú 44
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű középkorú 59
Jó anyagi helyzetű idős 31
Átlagos vagy rosszabb anyagi helyzetű idős 45

A kutatás háttere

A felmérés 2020. augusztus 11. és szeptember 11. között készült országosan reprezentatív mintavétellel 3244 háztartásban, személyes kérdezéssel. Az interjú két részből állt: egy legalább 14 évessel készített egyéni és egy háztartási interjúból. A kész minta esetleges torzulásait a kutatók súlyozással korrigálták. A felmérést az Ariosz Kft. készítette az NMHH-nak.