A médiabiztos egyeztetett a szakmai szervezetekkel a fekete hírek környezetében megjelenő reklámok miatt

Közzétéve: 2022. április 12.

Tavaly év végén és 2022 első heteiben számos, sokszor ismert személy halálhíréről számolt be a sajtó, több esetben a szakmai szervezetek magatartási szabályaival ellentétes tartalommal, a tudósítások környezetében kegyeleti szempontokra tekintet nélkül elhelyezett reklámokkal. Ezért a média- és hírközlési biztos tájékoztatást kért a médiaszakma önszabályozó szervezeteitől az elmúlt időszak tapasztalatairól, és arról, idáig milyen intézkedéseket tettek a jelenség enyhítése érdekében.

Az utóbbi években a nyomtatott sajtóban és az online híroldalakon számos alkalommal előfordult, hogy a halálesetekről tudósító ún. fekete hírek elhelyezésekor figyelmen kívül hagyták az önszabályozó szervezetek magatartási kódexeit és az öngyilkosságokról szóló tudósításokra vonatkozó biztosi ajánlást. A híradásokban, illetve azok környezetében úgy helyeztek el reklámokat, hogy nem voltak tekintettel a téma súlyosságára, a kegyeleti szempontokra. Ezen kívül előfordult többek között az is, hogy kiemelt helyen tették közzé és indokolatlanul ismételgették az ilyen híradásokat, vagy figyelmen kívül hagyták a gyászolók személyiségi jogait. A kérdésben a biztos már 2019 novemberében egyeztetett az érintett önszabályozó szervezetekkel: a Magyar Lapkiadók Egyesületével (MLE), a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületével (MEME), a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületével (MTE) és az Önszabályozó Reklám Testülettel (ÖRT). Mivel az elmúlt időszakban a jelenség sokszor előfordult, a biztos tájékoztatást kért a szakmai szervezetektől a korábbi egyeztetést követő intézkedésekről, tapasztalatokról.

Az egyeztetés alapján elmondható, hogy mindegyik szervezet folyamatos figyelmet szentel a témának, és nyitottak arra, hogy még inkább felhívják tagjaik figyelmét a jelenségre. A lapkiadók egyesületének számos tagja például eleve nem jelentet meg hirdetést a halálesetekről szóló tudósítások mellett, vagy külön felhívja a figyelmet arra, hogy az ilyen tartalmakat csak nagykorúak olvassák. Kifejezetten öngyilkosságra utaló hírnél feltüntetik, hogy honnan kérhető segítség ilyen kritikus lelki állapotban. A tagok az öngyilkosságok megelőzésére vonatkozó pozitív kezdeményezésekről is tudósítanak.

Az ÖRT rendszeresen szervez képzéseket a szektorban, ezeken 2019 és 2021 között külön foglalkozott a márkabiztonság szempontjaival, kiemelve a „hova ne kerüljön reklám” kérdését. A brand safety területén a testület az influencermarketinget és a programmaticot, a reklámok automatizált elhelyezését tekinti kockázati tényezőnek, mert – jóllehet itt fontos cél, hogy a hirdető számára is értékes tartalmi közegben, korrekt módon jelenjenek meg a hirdetések –, ezeken a területeken jellemzően a számok (nézettség, követők, like-ok) jelentik a prioritást, a teljes márkaimázs kérdése még nem kap kellő hangsúlyt.