Idén a Bűvösvölgyek nyerték az Edison100 lista közönségdíját

Közzétéve: 2022. szeptember 1.

Az Edisonplatformot üzleti döntéshozók hozták létre, hogy az edison100 lista összeállításával minden évben száz innovatív, a gyerekek készségeit a jövő kihívásai szerint fejlesztő oktatási projektet ismertessenek meg a magyar társadalommal. 2022-ben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Bűvösvölgy médiaértés-oktató központjai nyerték el a kezdeményezés közönségdíját – a lista száz kiemelkedő projektje közül a legnépszerűbbnek bizonyultak. A gyerekek tudatos és biztonságos médiahasználatát támogató központok körül Budapesten, Debrecenben és Sopronban is erős közösség épült fel, amely lelkesen kampányolt az elismerésért.

Az Edisonplatformot a Bridge Budapest, egy társadalmi ügyek iránt elkötelezett, üzleti szereplőket és vezetőket tömörítő mozgalom hozta létre. Céljuk, hogy összegyűjtsék, reflektorfénybe állítsák és támogassák azokat a piaci vagy non-profit projekteket, amelyek jó gyakorlatokkal, izgalmas módszertanokkal fejlesztik az óvodás és általános iskoláskorú gyerekeket.

A platform 2019 óta hirdeti meg pályázatát, hogy a jelentkezők közül kiválaszthassa az Edison100 listára a mai magyar oktatási kínálat legjobbjait. A Bűvösvölgyek hálózata a kiírás mind a négy évében felkerült a listára. Az üzleti, oktatási és a civil szféra szereplőiből álló szakmai zsűri mindannyiszor úgy ítélte meg, hogy a Bűvösvölgyek élménypedagógiai módszere sikerrel ösztönzi az önkifejezést, a kreativitást és a kritikai készséget annak érdekében, hogy a gyerekek jobban értsék, tudatosabban használják a médiát.

A Bűvösvölgyekben a diákok játszva, közös alkotómunka révén, a maguk által létrehozott médiatartalmakon, filmeken, híradón, rádióműsoron, reklámokon keresztül értik meg, hogyan működik és hat rájuk a média. A netes foglalkozások fenyegető jelenségekkel szembesítik a gyerekeket, akik interaktív történeteket végigjátszva tanulják meg a zaklatás, behálózás, képekkel visszaélés, a megtévesztő információk elleni védekezés lépéseit.

A projekt gondoskodik róla, hogy a gyerekek szociális háttere ne lehessen akadálya a hozzáférésnek, a bűvösvölgyi látogatás az utaztatással együtt is ingyenes. Az első központ 2014-es megnyitása óta több mint 60 ezer gyerek vett részt a központok programjain. A projekt weboldalának Médiaszertára óravázlatokkal, tematikus kiadványokkal támogatja a pedagógusok munkáját, azonos nevű zárt Facebook-csoportjuk a megbeszélés fórumául szolgál pedagógusok számára.

Az edison100 lista kiemelkedő oktatási projektjei közül minden évben közönségszavazással választják ki a legnépszerűbbet. Idén a Bűvösvölgy kapta a legtöbb szavazatot a versenyben, a budapesti, debreceni és soproni központ oktatói sikeresen mozgósították a velük rendszeres szakmai kapcsolatban álló médiatanárokat és gyerekeket, akik saját közösségeikben buzdítottak szavazásra.