Nyomtatott sajtótermékek és online megjelenéseik (2021)

Közzétéve: 2022. szeptember 6.

Az internetes médiafogyasztás térhódításának hatására a nyomtatott sajtó is arra kényszerül, hogy megjelenjen az online felületen. A következőkben ennek bemutatására teszünk kísérletet. Az elemzés egyik pillére a MATESZ által nyilvánosságra hozott gyorsjelentések, a másik pedig a Digitális Közönségmérési Tanácsnak a nyomtatott sajtótermékek hivatalos weboldalaira vonatkozó adatai.

A nyomtatott sajtópiac a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valutát” 1993-ban, nemzetközi mintára hozta létre. A kezdeményezést tizenöt szervezet: hirdetők, reklámügynökségek és kiadóvállalatok indították el. Megalapították a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (MATESZ), amely így Közép- és Kelet-Európa első szakmai, nonprofit önszabályozó szervezetévé vált.

A nemzetközi, jól bevált mintákat követő modell azóta biztosítja a hiteles terjesztési adatokat az iparág számára. A MATESZ együtt fejlődött a piaccal, szabályozási gyakorlata az évek során alkalmazkodott a helyi terjesztési módszerekhez. A szervezet – állítása szerint - a hirdetési piacon jelen lévő kiadványok 85 százalékát auditálja. Munkája eredményeként alakult ki az egységes ellenőrzési rendszer. A tagjai által kiadott sajtótermékek példányszámát hitelesíti (félévente illetve évente), az eredményeket negyedéves gyorsjelentésekben teszi közzé.

A DKT a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet, melynek fő célja, hogy a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérés eredményeit összefoglalja. Az elemzésben azon nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, melyek vagy a MATESZ, vagy a DKT adatbázisában megtalálhatók. Azokban az esetekben, amikor a MATESZ által mért újság megjelenik az online térben is és a DKT méri a közönségét, vizsgáljuk a weboldalak látogatottságát és a print-online felület különbségeit is.

Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

Összesen 65 sajtótermék szerepel a 2021-es év adatai között. Egyes lapok digitális kiadásairól is szerepel információ az elemzésben. A napilapok közül egyedül az Észak-Keleti Napló (lapcsoport három regionális napilappal: Hajdú-Bihari Napló, Kelet-Magyarország, Észak-Magyarország) és a Blikk számaiból került terjesztésre átlagosan 50 ezer feletti példányszám január elsejétől június végéig.

Sávdiagram. Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

1. táblázat az 1. ábrához: Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Forrás: matesz.hu
Kiadvány címeNapilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
24 Óra 5 347
Békés Megyei Hírlap 9 455
Blikk 55 074
Bors 30 492
Délmagyarország (digitális) 10
Délmagyarország (nyomtatott) 18 668
Dunaújvárosi Hírlap 2 300
Észak-Keleti Napló 60 881
Észak-Magyarország (digitális) 112
Észak-Magyarország (nyomtatott) 19 316
Fejér Megyei Hírlap 15 055
Hajdú-Bihari Napló (digitális) 111
Hajdú-Bihari Napló (nyomtatott) 18 625
Heves Megyei Hírlap 5 357
Kelet-Magyarország (digitális) 148
Kelet-Magyarország (nyomtatott) 22 568
Kisalföld (digitális) 28
Kisalföld (nyomtatott) 34 614
Napló 16 874
Nemzeti Sport 21 758
Népszava 15 891
Petőfi Népe 9 846
Somogyi Hírlap 9 191
Tolnai Népújság 6 768
Új Dunántúli Napló 12 434
Új Néplap 8 600
Vas Népe 25 217
Zalai Hírlap 23 528

A megyei napilapok népszerűsége kiolvasható a megyék népességének mérete és a terjesztett példányszám hányadosából. Minél alacsonyabb az egy terjesztett példányra jutó lakosok száma (zöld), arányosan annál több emberhez jut el a lap. A legkevésbé Komárom-Esztergom megyében kelendők a megyei napilapok, minden ötvenhatodik lakosra jut egy példány a 24 Órából, Vas megyében a Vas Népéből ellenben minden tizedikre.

2. táblázat: Az egy lappéldányra jutó lakosok száma
Megye Újság Egy példányra jutó lakosok száma
Bács-Kiskun Petőfi Népe 50,8
Baranya Új Dunántúli Napló 28,7
Békés Békés Megyei Hírlap 34,5
Borsod-Abaúj-Zemplén Észak-Magyarország 32,6
Csongrád-Csanád Délmagyarország 21,2
Fejér Fejér Megyei Hírlap 27,8
Győr-Moson-Sopron Kisalföld 13,8
Hajdú-Bihar Hajdú-Bihari Napló 28,1
Heves Heves Megyei Hírlap 54,5
Jász-Nagykun-Szolnok Új Néplap 42,3
Komárom-Esztergom 24 Óra 56,1
Somogy Somogyi Hírlap 32,7
Szabolcs-Szatmár-Bereg Kelet-Magyarország 24,0
Tolna Tolnai Népújság 31,5
Vas Vas Népe 10,1
Veszprém Napló 20,2
Zala Zalai Hírlap 11,3

Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A Nők Lapja rendelkezik a legnagyobb példányszámmal, rajta kívül a Kiskegyed, a Színes RTV és a Story terjeszt 100 ezernél többet.

Sávdiagram. Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

3. táblázat a 2. ábrához: Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Forrás: matesz.hu. (* az AutóMotor és a Kétheti RTV műsormagazin kéthetente jelenik meg)
Kiadvány címeHetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
168 Óra 5 157
AutóMotor* 16 860
Best 45 455
Blikk Nők (digitális) 243
Blikk Nők (nyomtatott) 44 146
Fanny 56 657
Füles 32 535
Hot! 45 465
HVG 26 781
Kétheti RTV Műsormagazin* 50 117
Kiskegyed (digitális) 6 949
Kiskegyed (nyomtatott) 141 224
Magyar Demokrata 8 221
Meglepetés 59 604
Nők Lapja 161 287
Story 100 350
Szabad Föld 41 682
Színes RTV 120 218
Telenovella 22 537
Vasárnap Reggel 15 499
Vasárnapi Blikk 29 825
Vasárnapi Bors 22 495

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A havonta vagy ritkábban megjelenő lapok közül az Otthonok és Megoldások 59 ezer példányt juttat el az olvasókhoz, őt követi a sorban a Glamour, mely digitális kiadásával összesen 46 ezer lapot terjeszt.

Sávdiagram. Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

4. táblázat a 3. ábrához: Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). * = A Gépmax, a digitális Joy, a Trade Magazin és a Transpack 2 havonta, az InStyle, a Nők Lapja Évszakok, az Otthonok és Megoldások évente 4-szer jelenik meg. Forrás: matesz.hu
Forrás: matesz.hu
Kiadvány címe Terjesztett példányszám (lapszámonkénti átlag)
Agrárágazat 15 167
Blikk Nők Otthon és Kert 5 340
DUE Tallózó 29 714
FORBES (digitális) 3 717
FORBES (nyomtatott) 15 679
GépMax* 7 813
Glamour (digitális) 7 026
Glamour (nyomtatott) 39 108
InStyle* 9 831
Joy (digitális)* 3 662
Joy (nyomtatott)* 31 600
Képmás Családmagazin (digitális) 472
Képmás Családmagazin (nyomtatott) 11 221
Lakáskultúra 17 977
Mezőhír 15 184
National Geographic 22 827
Nők Lapja Egészség 10 326
Nők Lapja Évszakok* 16 919
Nők Lapja Konyha 28 814
Otthon 11 835
Otthonok és Megoldások* 59 268
Praktika 13 503
Techmonitor 5 951
Trade Magazin* 19 610
Transpack* 6 891
Vidék Íze 13 108

Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)

A Real users paraméter azt mutatja meg, hogy hány belföldi internetező látogatta meg az adott weboldalt – jelen esetben az újságok hivatalos oldalát. Csak azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek a listában, amelyek weboldalának közönségmérési adatai elérhetőek a DKT-Gemius adatbázisában. A napilapoknál átlagos napi elérést vizsgáltunk. A blikk.hu (Blikk) több mint 700 ezer embert ért el napi szinten 2021-ben.

Sávdiagram. Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

5. táblázat a 4. ábrához: Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021
Kiadvány címe Webcím Látogatottság (átlagos napi real users)
24 Óra kemma.hu 13 283
Békés Megyei Hírlap beol.hu 32 462
Blikk blikk.hu 703 984
Bors borsonline.hu 293 733
Délmagyarország delmagyar.hu 37 048
Dunaújvárosi Hírlap duol.hu 10 158
Észak-Magyarország boon.hu 24 447
Fejér Megyei Hírlap feol.hu 24 936
Hajdú-Bihari Napló haon.hu 35 109
Heves Megyei Hírlap heol.hu 14 904
Kelet-Magyarország szon.hu 71 158
Kisalföld kisalfold.hu 57 821
Magyar Hírlap magyarhirlap.hu 12 535
Magyar Nemzet magyarnemzet.hu 70 351
Metropol metropol.hu 183 653
Napló veol.hu 23 245
Nemzeti Sport nemzetisport.hu 247 406
Népszava nepszava.hu 87 720
Nógrád Megyei Hírlap nool.hu 9 364
Petőfi Népe baon.hu 34 290
Somogyi Hírlap sonline.hu 15 239
Tolnai Népújság teol.hu 16 612
Új Dunántúli Napló bama.hu 29 041
Új Néplap szoljon.hu 18 849
Vas Népe vaol.hu 31 890
Világgazdaság vg.hu 44 994
Zalai Hírlap zaol.hu 36 424

Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos heti real users)

A hvg.hu (HVG) és a ripost.hu (Ripost7) kiemelkedik a vizsgált weboldalak közül, hiszen ~1,6 és ~1,5 millió ember keresi fel őket hetente.

Sávdiagram. Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

6. táblázat az 5. ábrához: Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021 * Az AutóMotor, a Hévízi Forrás és a Körmendi Híradó kéthetente jelenik meg.
Kiadvány címe Webcím Látogatottság (átlagos napi real users)
168 Óra 168.hu 437 375
AutóMotor* automotor.hu 37 845
Figyelő figyelo.hu 3 346
Hévizi Foráás* heviziforras.hu 337
HVG hvg.hu 1 643 964
Kanizsai Maraton kanizsamaraton.hu 802
Körmendi Híradó* kormendihirado.hu 440
Magyar Hang hang.hu 188 514
Magyar Narancs magyarnarancs.hu 127 119
Mandiner mandiner.hu 528 449
Meglepetés meglepetes.hu 3 213
Nők Lapja noklapja.hu 116 619
Ripost7 ripost.hu 1 486 638
Story storyonline.hu 1 202
Szabad Föld szabadfold.hu 5 316
Szuperinfó szuperinfo.hu 7 909
Várpalotai Hírek varpalotaiujsag.hu 842
Veszprémi 7 Nap vp7nap.hu 1 493
Zalaegerszegi 7 Nap zeg7nap.hu 1 041

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok weboldalainak látogatottsága (átlagos havi real users)

A glamour.hu több mint 1,1 millió embert ér el havi szinten, de szintén kimagasló látogatószámot produkál a joy.hu (908 ezer), a forbes.hu (730 ezer), a marieclaire.hu (583 ezer) és az evamagazin.hu több mint félmillió fővel.

Sávdiagram. Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

7. táblázat a 6. ábrához: Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021 * A Drive Magazin, a Gépmax, a Médiapiac, a Piac & Profit, a Transpack és a Vitorlázás kéthavonta, a Hammer World évente tízszer, a Marketing és Média évente kilencszer, a Múlt-kor évente ötször, az Éva, a Hamu és gyémánt, az InStyle, a Joy, a MiFérfiak, a Pharma Tribune és a Roadster pedig évente négyszer jelenik meg.
Kiadvány címe Webcím Látogatottság (átlagos napi real users)
Agrárágazat agraragazat.hu 64 611
Bravo bravo.hu 6 534
Cívis Café civishir.hu 187 306
Diéta és Fitnesz dietaesfitnesz.hu 90 644
Drive Magazin* drivemagazine.eu 54 638
Éva* evamagazin.hu 516 403
FORBES forbes.hu 730 586
Gépmax* gepmax.hu 49 691
Glamour glamour.hu 1 107 522
GyártásTrend gyartastrend.hu 16 076
Hammer World* hammerworld.hu 35 037
Hamu és Gyémánt* hamuesgyemant.hu 260 978
Haszon haszon.hu 245 907
InStyle* instyle.hu 350 359
Joy* joy.hu 908 134
Kreatív kreativ.hu 62 792
Lakáskultúra lakaskultura.hu 143 684
Marie Claire marieclaire.hu 582 732
Marketing és Média* mmonline.hu 20 394
Médiapiac* mediapiac.com 9 656
MezőHír mezohir.hu 57 755
MiFérfiak* miferfiak.hu 5 854
Múlt-kor* mult-kor.hu 430 627
Otthonok & Megoldások otthonokesmegoldasok.hu 238 504
PC Guru pcguru.hu 228 061
PC World pcworld.hu 345 854
Pharma Tribune* pharmaonline.hu 16 762
Piac & Profit* piacesprofit.hu 291 680
Roadster* roadster.hu 420 495
Runner's World runnersworld.hu 134 187
SZAKma szak-ma.hu 7 123
Transpack* transpack.hu 30 073
Turista turistamagazin.hu 170 918
Vidék Íze videkize.hu 46 416
VinCe vince.hu 90 644
Vitorlázás* vitorlazasmagazin.hu 10 364

A napilapok print és online felülete közti különbség

A következőkben azt mutatjuk be, hogy az online felületet mennyivel többen keresik fel, mint ahány példány a fogyasztókhoz eljut az újságokból. Azokban az esetekben, ahol digitális és nyomtatott kiadás is szerepel a MATESZ adatbázisában, ott a lap digitális kiadását és a nyomtatott verziót együttesen számítjuk.

A sajtótermékek terjesztése és az online felület látogatottsága közti különbségek szemléltetéséhez egy arányszámot, egy szorzót használunk, melynek a számítása a következőképpen történik: a weboldal Real user-einek számát elosztjuk a terjesztett példányszámmal. Abban az esetben, amikor napilapot veszünk szemügyre, a vizsgált időszak napi-, hetilapnál heti-, havilapnál pedig havi átlagos Real user számmal kalkulálunk.

A napilapok weboldalai közül több mint tízszer annyian kattintanak a Blikk és a Nemzeti Sport weboldalára, mint ahány példányt árusítás és előfizetés útján terjesztenek. Az elemzésben szereplő összes újság weboldalát többen látogatják, mint ahány lap az olvasók kezébe kerül.

Napilapok print és online felülete közti különbség. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

8. táblázat a 7. ábrához: Napilapok print és online felülete közti különbség. Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021; matesz.hu
Kiadvány címeOnline real user/terjesztett példányszám
24 Óra 2,5
Békés Megyei Hírlap 3,4
Blikk 12,8
Bors 9,6
Délmagyarország 2,0
Dunaújvárosi Hírlap 4,4
Észak-Magyarország 1,3
Fejér Megyei Hírlap 1,7
Hajdú-Bihari Napló 1,9
Heves Megyei Hírlap 2,8
Kelet-Magyarország 3,1
Kisalföld 1,7
Napló 1,4
Nemzeti Sport 11,4
Népszava 5,5
Petőfi Népe 3,5
Somogyi Hírlap 1,7
Tolnai Népújság 2,5
Új Dunántúli Napló 2,3
Új Néplap 2,2
Vas Népe 1,3
Zalai Hírlap 1,5

A hetilapok print és online felülete közti különbség

A hetilapoknál más tendenciák figyelhetők meg. A Meglepetésre, a Nők Lapjára, a Story-ra és a Szabad Földre az online elérés nem jellemző, inkább a nyomtatott termékre helyeződik a hangsúly. Az AutóMotor már több mint kétszer annyi embert ér el a neten, mint hagyományosan. A 168 Óra és a HVG pedig nagy hangsúlyt fektet az online médiára, a folyamatosan frissülő tartalmakkal nagy látogatósereget vonz magához.

Hetilapok print és online felülete közti különbség. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

9. táblázat a 8. ábrához: Hetilapok print és online felülete közti különbség. Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021; matesz.hu. * Az Autó-Motor kéthetente jelenik meg.
Kiadvány címeOnline real user/terjesztett példányszám
168 Óra 84,8
AutóMotor* 2,2
HVG 61,4
Meglepetés 0,1
Nők Lapja 0,7
Story 0,0
Szabad Föld 0,1

A havilapok print és online felülete közti különbség

A havonta és ritkábban megjelenő lapoknál a Forbes és az InStyle több mint 35-ször annyi embert ér el online egy hónap alatt, mint ahány példányt hagyományosan terjeszt.

Havilapok print és online felülete közti különbség. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

10. táblázat a 9. ábrához: Havilapok print és online felülete közti különbség. Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021; matesz.hu.
Kiadvány címeOnline real user/terjesztett példányszám
Agrárágazat 4,3
Forbes 37,7
GépMax* 6,4
Glamour 24,0
InStyle* 35,6
Joy* 25,8
Lakáskultúra 8,0
Mezőhír 3,8
Otthonok és Megoldások* 4,0
Transpack* 4,4
Vidék Íze 3,5