Nyomtatott sajtótermékek és online megjelenéseik (2021)
Az internetes médiafogyasztás térhódításának hatására a nyomtatott sajtó is arra kényszerül, hogy megjelenjen az online felületen. A következőkben ennek bemutatására teszünk kísérletet. Az elemzés egyik pillére a MATESZ által nyilvánosságra hozott gyorsjelentések, a másik pedig a Digitális Közönségmérési Tanácsnak a nyomtatott sajtótermékek hivatalos weboldalaira vonatkozó adatai.
A nyomtatott sajtópiac a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valutát” 1993-ban, nemzetközi mintára hozta létre. A kezdeményezést tizenöt szervezet: hirdetők, reklámügynökségek és kiadóvállalatok indították el. Megalapították a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (MATESZ), amely így Közép- és Kelet-Európa első szakmai, nonprofit önszabályozó szervezetévé vált.
A nemzetközi, jól bevált mintákat követő modell azóta biztosítja a hiteles terjesztési adatokat az iparág számára. A MATESZ együtt fejlődött a piaccal, szabályozási gyakorlata az évek során alkalmazkodott a helyi terjesztési módszerekhez. A szervezet – állítása szerint - a hirdetési piacon jelen lévő kiadványok 85 százalékát auditálja. Munkája eredményeként alakult ki az egységes ellenőrzési rendszer. A tagjai által kiadott sajtótermékek példányszámát hitelesíti (félévente illetve évente), az eredményeket negyedéves gyorsjelentésekben teszi közzé.
A DKT a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet, melynek fő célja, hogy a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérés eredményeit összefoglalja. Az elemzésben azon nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, melyek vagy a MATESZ, vagy a DKT adatbázisában megtalálhatók. Azokban az esetekben, amikor a MATESZ által mért újság megjelenik az online térben is és a DKT méri a közönségét, vizsgáljuk a weboldalak látogatottságát és a print-online felület különbségeit is.
Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
Összesen 65 sajtótermék szerepel a 2021-es év adatai között. Egyes lapok digitális kiadásairól is szerepel információ az elemzésben. A napilapok közül egyedül az Észak-Keleti Napló (lapcsoport három regionális napilappal: Hajdú-Bihari Napló, Kelet-Magyarország, Észak-Magyarország) és a Blikk számaiból került terjesztésre átlagosan 50 ezer feletti példányszám január elsejétől június végéig.
Kiadvány címe | Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
24 Óra | 5 347 |
Békés Megyei Hírlap | 9 455 |
Blikk | 55 074 |
Bors | 30 492 |
Délmagyarország (digitális) | 10 |
Délmagyarország (nyomtatott) | 18 668 |
Dunaújvárosi Hírlap | 2 300 |
Észak-Keleti Napló | 60 881 |
Észak-Magyarország (digitális) | 112 |
Észak-Magyarország (nyomtatott) | 19 316 |
Fejér Megyei Hírlap | 15 055 |
Hajdú-Bihari Napló (digitális) | 111 |
Hajdú-Bihari Napló (nyomtatott) | 18 625 |
Heves Megyei Hírlap | 5 357 |
Kelet-Magyarország (digitális) | 148 |
Kelet-Magyarország (nyomtatott) | 22 568 |
Kisalföld (digitális) | 28 |
Kisalföld (nyomtatott) | 34 614 |
Napló | 16 874 |
Nemzeti Sport | 21 758 |
Népszava | 15 891 |
Petőfi Népe | 9 846 |
Somogyi Hírlap | 9 191 |
Tolnai Népújság | 6 768 |
Új Dunántúli Napló | 12 434 |
Új Néplap | 8 600 |
Vas Népe | 25 217 |
Zalai Hírlap | 23 528 |
A megyei napilapok népszerűsége kiolvasható a megyék népességének mérete és a terjesztett példányszám hányadosából. Minél alacsonyabb az egy terjesztett példányra jutó lakosok száma (zöld), arányosan annál több emberhez jut el a lap. A legkevésbé Komárom-Esztergom megyében kelendők a megyei napilapok, minden ötvenhatodik lakosra jut egy példány a 24 Órából, Vas megyében a Vas Népéből ellenben minden tizedikre.
Megye | Újság | Egy példányra jutó lakosok száma |
---|---|---|
Bács-Kiskun | Petőfi Népe | 50,8 |
Baranya | Új Dunántúli Napló | 28,7 |
Békés | Békés Megyei Hírlap | 34,5 |
Borsod-Abaúj-Zemplén | Észak-Magyarország | 32,6 |
Csongrád-Csanád | Délmagyarország | 21,2 |
Fejér | Fejér Megyei Hírlap | 27,8 |
Győr-Moson-Sopron | Kisalföld | 13,8 |
Hajdú-Bihar | Hajdú-Bihari Napló | 28,1 |
Heves | Heves Megyei Hírlap | 54,5 |
Jász-Nagykun-Szolnok | Új Néplap | 42,3 |
Komárom-Esztergom | 24 Óra | 56,1 |
Somogy | Somogyi Hírlap | 32,7 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg | Kelet-Magyarország | 24,0 |
Tolna | Tolnai Népújság | 31,5 |
Vas | Vas Népe | 10,1 |
Veszprém | Napló | 20,2 |
Zala | Zalai Hírlap | 11,3 |
Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
A Nők Lapja rendelkezik a legnagyobb példányszámmal, rajta kívül a Kiskegyed, a Színes RTV és a Story terjeszt 100 ezernél többet.
Kiadvány címe | Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
168 Óra | 5 157 |
AutóMotor* | 16 860 |
Best | 45 455 |
Blikk Nők (digitális) | 243 |
Blikk Nők (nyomtatott) | 44 146 |
Fanny | 56 657 |
Füles | 32 535 |
Hot! | 45 465 |
HVG | 26 781 |
Kétheti RTV Műsormagazin* | 50 117 |
Kiskegyed (digitális) | 6 949 |
Kiskegyed (nyomtatott) | 141 224 |
Magyar Demokrata | 8 221 |
Meglepetés | 59 604 |
Nők Lapja | 161 287 |
Story | 100 350 |
Szabad Föld | 41 682 |
Színes RTV | 120 218 |
Telenovella | 22 537 |
Vasárnap Reggel | 15 499 |
Vasárnapi Blikk | 29 825 |
Vasárnapi Bors | 22 495 |
Havilapok és ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
A havonta vagy ritkábban megjelenő lapok közül az Otthonok és Megoldások 59 ezer példányt juttat el az olvasókhoz, őt követi a sorban a Glamour, mely digitális kiadásával összesen 46 ezer lapot terjeszt.
Kiadvány címe | Terjesztett példányszám (lapszámonkénti átlag) |
---|---|
Agrárágazat | 15 167 |
Blikk Nők Otthon és Kert | 5 340 |
DUE Tallózó | 29 714 |
FORBES (digitális) | 3 717 |
FORBES (nyomtatott) | 15 679 |
GépMax* | 7 813 |
Glamour (digitális) | 7 026 |
Glamour (nyomtatott) | 39 108 |
InStyle* | 9 831 |
Joy (digitális)* | 3 662 |
Joy (nyomtatott)* | 31 600 |
Képmás Családmagazin (digitális) | 472 |
Képmás Családmagazin (nyomtatott) | 11 221 |
Lakáskultúra | 17 977 |
Mezőhír | 15 184 |
National Geographic | 22 827 |
Nők Lapja Egészség | 10 326 |
Nők Lapja Évszakok* | 16 919 |
Nők Lapja Konyha | 28 814 |
Otthon | 11 835 |
Otthonok és Megoldások* | 59 268 |
Praktika | 13 503 |
Techmonitor | 5 951 |
Trade Magazin* | 19 610 |
Transpack* | 6 891 |
Vidék Íze | 13 108 |
Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)
A Real users paraméter azt mutatja meg, hogy hány belföldi internetező látogatta meg az adott weboldalt – jelen esetben az újságok hivatalos oldalát. Csak azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek a listában, amelyek weboldalának közönségmérési adatai elérhetőek a DKT-Gemius adatbázisában. A napilapoknál átlagos napi elérést vizsgáltunk. A blikk.hu (Blikk) több mint 700 ezer embert ért el napi szinten 2021-ben.
Kiadvány címe | Webcím | Látogatottság (átlagos napi real users) |
---|---|---|
24 Óra | kemma.hu | 13 283 |
Békés Megyei Hírlap | beol.hu | 32 462 |
Blikk | blikk.hu | 703 984 |
Bors | borsonline.hu | 293 733 |
Délmagyarország | delmagyar.hu | 37 048 |
Dunaújvárosi Hírlap | duol.hu | 10 158 |
Észak-Magyarország | boon.hu | 24 447 |
Fejér Megyei Hírlap | feol.hu | 24 936 |
Hajdú-Bihari Napló | haon.hu | 35 109 |
Heves Megyei Hírlap | heol.hu | 14 904 |
Kelet-Magyarország | szon.hu | 71 158 |
Kisalföld | kisalfold.hu | 57 821 |
Magyar Hírlap | magyarhirlap.hu | 12 535 |
Magyar Nemzet | magyarnemzet.hu | 70 351 |
Metropol | metropol.hu | 183 653 |
Napló | veol.hu | 23 245 |
Nemzeti Sport | nemzetisport.hu | 247 406 |
Népszava | nepszava.hu | 87 720 |
Nógrád Megyei Hírlap | nool.hu | 9 364 |
Petőfi Népe | baon.hu | 34 290 |
Somogyi Hírlap | sonline.hu | 15 239 |
Tolnai Népújság | teol.hu | 16 612 |
Új Dunántúli Napló | bama.hu | 29 041 |
Új Néplap | szoljon.hu | 18 849 |
Vas Népe | vaol.hu | 31 890 |
Világgazdaság | vg.hu | 44 994 |
Zalai Hírlap | zaol.hu | 36 424 |
Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos heti real users)
A hvg.hu (HVG) és a ripost.hu (Ripost7) kiemelkedik a vizsgált weboldalak közül, hiszen ~1,6 és ~1,5 millió ember keresi fel őket hetente.
Kiadvány címe | Webcím | Látogatottság (átlagos napi real users) |
---|---|---|
168 Óra | 168.hu | 437 375 |
AutóMotor* | automotor.hu | 37 845 |
Figyelő | figyelo.hu | 3 346 |
Hévizi Foráás* | heviziforras.hu | 337 |
HVG | hvg.hu | 1 643 964 |
Kanizsai Maraton | kanizsamaraton.hu | 802 |
Körmendi Híradó* | kormendihirado.hu | 440 |
Magyar Hang | hang.hu | 188 514 |
Magyar Narancs | magyarnarancs.hu | 127 119 |
Mandiner | mandiner.hu | 528 449 |
Meglepetés | meglepetes.hu | 3 213 |
Nők Lapja | noklapja.hu | 116 619 |
Ripost7 | ripost.hu | 1 486 638 |
Story | storyonline.hu | 1 202 |
Szabad Föld | szabadfold.hu | 5 316 |
Szuperinfó | szuperinfo.hu | 7 909 |
Várpalotai Hírek | varpalotaiujsag.hu | 842 |
Veszprémi 7 Nap | vp7nap.hu | 1 493 |
Zalaegerszegi 7 Nap | zeg7nap.hu | 1 041 |
Havilapok és ritkábban megjelenő lapok weboldalainak látogatottsága (átlagos havi real users)
A glamour.hu több mint 1,1 millió embert ér el havi szinten, de szintén kimagasló látogatószámot produkál a joy.hu (908 ezer), a forbes.hu (730 ezer), a marieclaire.hu (583 ezer) és az evamagazin.hu több mint félmillió fővel.
Kiadvány címe | Webcím | Látogatottság (átlagos napi real users) |
---|---|---|
Agrárágazat | agraragazat.hu | 64 611 |
Bravo | bravo.hu | 6 534 |
Cívis Café | civishir.hu | 187 306 |
Diéta és Fitnesz | dietaesfitnesz.hu | 90 644 |
Drive Magazin* | drivemagazine.eu | 54 638 |
Éva* | evamagazin.hu | 516 403 |
FORBES | forbes.hu | 730 586 |
Gépmax* | gepmax.hu | 49 691 |
Glamour | glamour.hu | 1 107 522 |
GyártásTrend | gyartastrend.hu | 16 076 |
Hammer World* | hammerworld.hu | 35 037 |
Hamu és Gyémánt* | hamuesgyemant.hu | 260 978 |
Haszon | haszon.hu | 245 907 |
InStyle* | instyle.hu | 350 359 |
Joy* | joy.hu | 908 134 |
Kreatív | kreativ.hu | 62 792 |
Lakáskultúra | lakaskultura.hu | 143 684 |
Marie Claire | marieclaire.hu | 582 732 |
Marketing és Média* | mmonline.hu | 20 394 |
Médiapiac* | mediapiac.com | 9 656 |
MezőHír | mezohir.hu | 57 755 |
MiFérfiak* | miferfiak.hu | 5 854 |
Múlt-kor* | mult-kor.hu | 430 627 |
Otthonok & Megoldások | otthonokesmegoldasok.hu | 238 504 |
PC Guru | pcguru.hu | 228 061 |
PC World | pcworld.hu | 345 854 |
Pharma Tribune* | pharmaonline.hu | 16 762 |
Piac & Profit* | piacesprofit.hu | 291 680 |
Roadster* | roadster.hu | 420 495 |
Runner's World | runnersworld.hu | 134 187 |
SZAKma | szak-ma.hu | 7 123 |
Transpack* | transpack.hu | 30 073 |
Turista | turistamagazin.hu | 170 918 |
Vidék Íze | videkize.hu | 46 416 |
VinCe | vince.hu | 90 644 |
Vitorlázás* | vitorlazasmagazin.hu | 10 364 |
A napilapok print és online felülete közti különbség
A következőkben azt mutatjuk be, hogy az online felületet mennyivel többen keresik fel, mint ahány példány a fogyasztókhoz eljut az újságokból. Azokban az esetekben, ahol digitális és nyomtatott kiadás is szerepel a MATESZ adatbázisában, ott a lap digitális kiadását és a nyomtatott verziót együttesen számítjuk.
A sajtótermékek terjesztése és az online felület látogatottsága közti különbségek szemléltetéséhez egy arányszámot, egy szorzót használunk, melynek a számítása a következőképpen történik: a weboldal Real user-einek számát elosztjuk a terjesztett példányszámmal. Abban az esetben, amikor napilapot veszünk szemügyre, a vizsgált időszak napi-, hetilapnál heti-, havilapnál pedig havi átlagos Real user számmal kalkulálunk.
A napilapok weboldalai közül több mint tízszer annyian kattintanak a Blikk és a Nemzeti Sport weboldalára, mint ahány példányt árusítás és előfizetés útján terjesztenek. Az elemzésben szereplő összes újság weboldalát többen látogatják, mint ahány lap az olvasók kezébe kerül.
Kiadvány címe | Online real user/terjesztett példányszám |
---|---|
24 Óra | 2,5 |
Békés Megyei Hírlap | 3,4 |
Blikk | 12,8 |
Bors | 9,6 |
Délmagyarország | 2,0 |
Dunaújvárosi Hírlap | 4,4 |
Észak-Magyarország | 1,3 |
Fejér Megyei Hírlap | 1,7 |
Hajdú-Bihari Napló | 1,9 |
Heves Megyei Hírlap | 2,8 |
Kelet-Magyarország | 3,1 |
Kisalföld | 1,7 |
Napló | 1,4 |
Nemzeti Sport | 11,4 |
Népszava | 5,5 |
Petőfi Népe | 3,5 |
Somogyi Hírlap | 1,7 |
Tolnai Népújság | 2,5 |
Új Dunántúli Napló | 2,3 |
Új Néplap | 2,2 |
Vas Népe | 1,3 |
Zalai Hírlap | 1,5 |
A hetilapok print és online felülete közti különbség
A hetilapoknál más tendenciák figyelhetők meg. A Meglepetésre, a Nők Lapjára, a Story-ra és a Szabad Földre az online elérés nem jellemző, inkább a nyomtatott termékre helyeződik a hangsúly. Az AutóMotor már több mint kétszer annyi embert ér el a neten, mint hagyományosan. A 168 Óra és a HVG pedig nagy hangsúlyt fektet az online médiára, a folyamatosan frissülő tartalmakkal nagy látogatósereget vonz magához.
Kiadvány címe | Online real user/terjesztett példányszám |
---|---|
168 Óra | 84,8 |
AutóMotor* | 2,2 |
HVG | 61,4 |
Meglepetés | 0,1 |
Nők Lapja | 0,7 |
Story | 0,0 |
Szabad Föld | 0,1 |
A havilapok print és online felülete közti különbség
A havonta és ritkábban megjelenő lapoknál a Forbes és az InStyle több mint 35-ször annyi embert ér el online egy hónap alatt, mint ahány példányt hagyományosan terjeszt.
Kiadvány címe | Online real user/terjesztett példányszám |
---|---|
Agrárágazat | 4,3 |
Forbes | 37,7 |
GépMax* | 6,4 |
Glamour | 24,0 |
InStyle* | 35,6 |
Joy* | 25,8 |
Lakáskultúra | 8,0 |
Mezőhír | 3,8 |
Otthonok és Megoldások* | 4,0 |
Transpack* | 4,4 |
Vidék Íze | 3,5 |