A „hagyományos” televíziózáson túlmutató eszközök használata az 50–75 évesek körében
A dokumentum letöltése (pdf)
Eszközkategória | Van a háztartásban | Használja |
---|---|---|
Okostelefon | 69 | 63 |
Hagyományos TV – síkképernyős, de nem okos TV | 49 | 41 |
Rádió | 49 | 30 |
Okos TV (Smart TV) | 45 | 40 |
Laptop, notebook | 45 | 33 |
Hagyományos, nyomógombos telefon | 33 | 20 |
Asztali számítógép | 29 | 17 |
Tablet, iPad | 23 | 11 |
VHS, DVD lejátszó | 18 | 2 |
Hagyományos TV – régi, „vastag”, katódcsöves TV készülék | 14 | 9 |
Játékkonzol (X-Box, Playstation, stb.) | 12 | 4 |
Egyik sem | 1 | 3 |
A feltett kérdések a következő voltak. E1a. Az alábbiak közül mely elektronikai eszközök találhatóak meg az Ön háztartásában? E1b. Kérem, mondja meg, hogy az egyes eszközökből hány található az Ön háztartásában! E1c. És ezek közül mely eszközöket szokta rendszeresen használni?
Az utóbbi évek technológiai evolúciójának köszönhetően a mozgóképes tartalmakat kínáló platformok köre jelentősen kibővült. Joggal merül fel a kérdés, hogy a megváltozott körülményeket figyelembe véve a hagyományos televíziózás milyen szerepet játszik a mozgóképes tartalomfogyasztásban. Többek között erre a kérdésre is választ kaphattunk a MEME és az NMHH együttműködésében készült legújabb kutatásból, melyben 2000 fő 50 és 75 év közötti magyar lakost kérdeztek meg médiafogyasztási szokásaikról.
Ha a fenti kérdésre keressük a választ, akkor elsőként érdemes egy pillantást vetnünk az 50-75 év közötti lakosok háztartásaiban előforduló audiovizuális eszközparkra, hiszen a technikai lehetőségek egyrészt hatással lehetnek a tartalomfogyasztás platformjára, másrészt általános mutatói annak, hogy az említett korosztály mennyire követi korunk technológiai, digitális trendjeit. Az adatokból azt látjuk, hogy a televízió szinte minden háztartás kötelező tartozéka, ám amíg esetleg azt gondolnánk, hogy a korszerű eszközök (pl. okostelefon, laptop, tablet) aránya rendkívül alacsony, addig ezzel szemben azt látjuk, hogy a felsorolt eszközök – természetesen eltérő mértékben – de jelen vannak az 50-75 év közöttiek háztartásaiban is. Az említett háztartások kétharmada rendelkezik okostelefonnal, és majdnem minden második háztartás birtokol laptopot, notebookot, de még a tabletek előfordulási aránya is közel 25%-os.

Gyakoriság | Tévénézés hagyományos TV-csatornán | Internetes böngészés | Közösségi média | Rádióhallgatás (hagyományos és online) | Nyomtatott sajtó olvasása | Videók, filmek, sorozatok nézése ingyenes videómegosztón | Videók, filmek, sorozatok nézése fizetős streaming szolgáltatáson |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Naponta többször | 33 | 32 | 29 | 19 | 6 | 7 | 4 |
Naponta | 42 | 22 | 22 | 25 | 14 | 13 | 10 |
Hetente többször | 9 | 8 | 7 | 13 | 11 | 12 | 9 |
Hetente | 4 | 3 | 2 | 5 | 12 | 8 | 6 |
Havonta többször | 1 | 1 | 1 | 3 | 7 | 5 | 4 |
Havonta | 1 | 1 | 1 | 2 | 7 | 3 | 2 |
Ritkábban | 5 | 4 | 5 | 14 | 25 | 12 | 8 |
Soha | 5 | 30 | 34 | 19 | 18 | 41 | 57 |
A feltett kérdés a következő volt. M1b. Általában mennyi időt tölt ezekkel a tevékenységekkel egy átlagos hétvégi napon?
Az 50-75 éves lakosságon belül – nem meglepő módon – a 60-75 évesek körében alacsonyabb az okostelefon, laptop és tablet ellátottság (56, 28, ill. 14%), azonban ezek az adatok is jól mutatják, hogy a korszerű eszközök térhódítása az idősebb korosztályban is megkezdődött.
Az 50-75 éves korosztályban széles körben elterjedt az internetezés, egyharmaduk naponta internetezik, míg a hetente legalább többször internetezők összesített aránya is magas, kétharmados. Ha a közösségimédia-használatot vizsgáljuk a korcsoporton belül, az szinte azonos gyakoriságot mutat az internet használatával, azaz az internetet használók közül szinte mindenki követi a közösségi média történéseit is. Bár a 60-75 évesek 33%-a egyáltalán nem használja az internetet vagy csak ritkán megy fel a világhálóra, semmiképp sem tekinthetünk erre a korosztályra úgy, mint az átalakulóban lévő médiahasználati szokások késői követőire: az 50-75 évesek online jelenléte a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált.
Az elmúlt években gyorsan terjedő fizetős streamingszolgáltatók növekvő népszerűsége ebben a korosztályban is megfigyelhető. Az 50-75 évesek közel egyharmada néz legalább hetente videókat, filmeket fizetős streamingcsatornákon. Ugyanakkor ebben a korosztályban továbbra is a hagyományos tévécsatornákon történő tévénézés a médiafogyasztás leggyakoribb módja. A válaszadók háromnegyede naponta néz így tévét, és 88%-uk legalább hetente néz hagyományos tévécsatornákat.
Az 50-75 éves korosztályban kiemelkedően népszerűek a filmek és a hírek, de a sorozatokat és a tudományos ismeretterjesztő műsorokat is kétharmaduk követi, ezen kívül rendkívül népszerűek a politikai, zenei tartalmak, valamint a kvízműsorok, vetélkedők is. E tartalmak jelentős része ma már a hagyományos tévécsatornákon kívül más platformokon is elérhető, ezért a kutatás azt is vizsgálta, hogy az említett tartalmakat milyen platformokon követik az 50-75 évesek. Kiderült, hogy szinte minden tartalomtípus esetében meghatározó a hagyományos tévécsatornák szerepe.

Műfaj | Nézi | Kedvence |
---|---|---|
Filmek | 90 | 27 |
Hírek | 80 | 13 |
Hazai sorozatok | 68 | 6 |
Tudományos, ismeretterjesztő tartalom | 68 | 6 |
Külföldi sorozatok | 67 | 13 |
Politikai témával kapcsolatos tartalom | 62 | 3 |
Kvízműsorok, vetélkedők, szórakoztató vetélkedők | 60 | 3 |
Zenés jellegű tartalom | 60 | 1 |
Beszélgetős műsorok | 59 | 4 |
Sporttal kapcsolatos tájékoztató jellegű tartalom, sportközvetítés | 57 | 9 |
Tehetségkutató, tehetség- felfedező műsorok | 56 | 3 |
Közéleti témájú műsorok | 55 | 2 |
Kultúrával, művészettel kapcsolatos tartalom | 55 | 1 |
Főzőverseny, főzőműsor, receptekkel, főzéssel kapcsolatos tartalom | 51 | 3 |
Vicces, humoros videók | 42 | 2 |
Lakberendező, házépítős műsor, tartalom | 42 | 1 |
Hírességekkel, sztárokkal, celebekkel kapcsolatos tartalom, bulvár | 34 | 0 |
Reality – valóságshow, kalandshow | 34 | 1 |
Gyermekenek szóló tartalom, mese | 25 | 1 |
Divat, trendekkel kapcsolatos tartalom | 23 | 0 |
Nyelvtanulást segítő videók | 18 | 0 |
Influencerek videói | 14 | 0 |
A feltett kérdések a következők voltak. M2. Kérem mondja meg, hogy az alábbi tartalmakat Ön jellemzően milyen platformokon nézi. M3. És milyen típusú tartalmat szeret nézni a legszívesebben?
A felmérés az Inspira Research kivitelezésében zajlott 2022 szeptemberében 2000 fő megkérdezésével, személyes adatfelvétellel. A minta reprezentatív volt az 50-75 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus, iskolai végzettség és gazdasági aktivitás szempontjából.