50 év fölött is előretörőben az internet, de még a tévé az első

Közzétéve: 2022. december 6.

Az 50-75 évesek online jelenléte napjainkra a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált. Az idősebb internetezők közül szinte mindenki használja a közösségi médiát, egyharmaduk a fizetős streaming szolgáltatásokat is. Ugyanakkor a kedvelt tartalmakat továbbra is leginkább a hagyományos TV-csatornákon fogyasztják – derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésében készült legújabb kutatásból.

Az utóbbi évek technológiai evolúciójának köszönhetően a mozgóképes tartalmakat kínáló platformok köre jelentősen kibővült. A MEME és az NMHH együttműködésében készült legújabb kutatás arra a kérdésre keresi a választ, hogy a megváltozott körülményeket figyelembe véve a hagyományos televíziózás milyen szerepet játszik a mozgóképes tartalomfogyasztásban.

Elsőként az 50-75 év közötti lakosok háztartásaiban előforduló audio-vizuális eszközparkra néztünk rá, hiszen a technikai lehetőségek egyrészt hatással lehetnek a tartalomfogyasztás platformjára, másrészt általános mutatói annak, hogy az említett korosztály mennyire követi korunk technológiai, digitális trendjeit. Az adatokból azt látjuk, hogy a televízió még szinte minden háztartás kötelező tartozéka, de napjainkban a korszerű eszközök térhódítása már az idősebb korosztályban is megkezdődött.
Az 50-75 éves korosztályban széles körben elterjedt az internetezés, egyharmaduk naponta internetezik, míg a hetente legalább többször internetezők összesített aránya kétharmados. A közösségi média használata a korcsoporton belül szinte azonos gyakoriságot mutat az internet használatával.

Az elmúlt években gyorsan terjedő fizetős streaming-szolgáltatók növekvő népszerűsége ebben a korosztályban is megfigyelhető. Az 50-75 évesek közel egyharmada néz legalább hetente videokat, filmeket fizetős streaming-csatornákon.  Ugyanakkor azonban ebben a korosztályban továbbra is a hagyományos TV-csatornákon keresztül történő tévénézés a médiafogyasztás leggyakoribb módja. A válaszadók háromnegyede naponta néz így TV-t, és 88%-uk legalább hetente néz hagyományos TV-csatornákat. A vizsgált korosztályban kiemelkedően népszerűek a filmek és a hírek, de a sorozatokat és a tudományos ismeretterjesztő műsorokat is kétharmaduk követi. Szinte minden tartalomtípus esetében meghatározó a hagyományos TV-csatornák szerepe.