A „lekérhető” sorozatnézés népszerűsége ellenére a hagyományos tévénézés erős pozíciója elvitathatatlan
Bár a nemlineáris tévézés sok előnnyel kecsegtet, egyelőre nem – és várhatóan a közeljövőben sem – fogja kiszorítani a hagyományos tévézést – derült ki abból az új kutatásból, amely a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésében készült.
A hír- és tartalomfogyasztás kielégítését célzó média különféle üzleti modelleket dolgozott ki az elmúlt években. Ezek között megtaláljuk a teljes egészében hirdetési bevételből finanszírozott, és a teljes egészében a fogyasztó által finanszírozott megoldásokat is, illetve a két véglet közötti hibrid formákat is. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésében készült legújabb kutatás azt vizsgálta, hogy hogyan alakul a hagyományos TV-nézés és az úgynevezett „lekérhető” streaming tartalomfogyasztás aránya.
A kutatási eredményekre tekintve kijelenthetjük, hogy a tévékészülék hegemóniája egyelőre vitathatatlan. Tíz háztartásból kilenc televíziókészüléken keresztül (is) követi az éppen sugárzott műsorokat, de még az egyéb fizetős vagy ingyenes tartalmak esetében is több mint 80%-os szerephez jutnak a tévékészülékek.
A „lekérhető” tartalmak időbeli aránya a családi tévézésen belül jelenleg már több mint 40%-os, azonban ezek közelmúltban megfigyelhető térhódításának tendenciája a jelenlegi gazdasági környezet hatására minden jel szerint lelassul, hovatovább meg is állhat egy időre. Csak minden tizedik háztartásból szorulhat ki a hagyományos tévézés, miközben a magyar háztartások körülbelül egyharmada teljesen elzárkózik a jellemzően fizetős, lekérhető tartalmak fogyasztásától. A hagyományos tévézés domináns szerepe inkább megmarad a szerényebb pénzügyi körülmények között élő családokban és a kisebb háztartásokban. A gyermekek jelenléte kedvezhet a fizetős tartalmaknak, míg a hagyományos tévézés a továbbiakban is jellemzőbb lesz az idősebb és kisebb méretű háztartásokra.
A kutatás alátámasztja, hogy a sorozatnézés a fő hívószó, amely a hagyományos tévézést háttérbe szoríthatja. A streaming-előfizetők körében azok a tartalomtípusok szerepelnek előkelő helyen a kívánságlistán, amelyeknél a „a sorozatdarálás” - televíziós sorozatok több epizódjának vagy évadának egymás után, szinte szünet nélkül történő megnézésének - lehetősége sokat ad a tévénézés élményéhez.