Hír
Média és Társadalom
2023. március 7. 00:01

Az erotikus influenceri szereppel foglalkozott a második Médiamítoszok beszélgetés

Kikből és hogyan lettek az első erotikus influencerek, és mi lehet az oka a népszerűségüknek? Mi különbözteti meg az erotikus influencereket a hagyományos influencerektől, és hogyan mutatkozik meg ez a különbség a test megjelenítésében? Hasonló kérdésekre kereste a választ az NMHH Médiatudományi Intézete által indított klubbeszélgetés-sorozat, amelynek a második alkalmára 2023. február 28-án a Scruton V.P.-ben került sor.

Dr. Veszelszki Ágnes, az NMHH Médiatudományi Intézet kutatásvezető-helyettese, Vizi Gergely, senior paid social media szakértő,dr. Papp János Tamás, az NMHH jogi szakértő, dr. Hevesi Krisztina, az ELTE PPK Pszichológiai Intézetének egyetemi adjunktusa
Dr. Veszelszki Ágnes, az NMHH Médiatudományi Intézet kutatásvezető-helyettese, Vizi Gergely, senior paid social media szakértő,dr. Papp János Tamás, az NMHH jogi szakértő, dr. Hevesi Krisztina, az ELTE PPK Pszichológiai Intézetének egyetemi adjunktusa. További képek a lap alján elérhető galériában

Miért vonzó, miért veszélyes az erotikus influenceri szerepkör? Milyen kontextusban jelennek meg az online média híreiben, és van-e felelőssége a médiának ebben? Milyen hatással lehet mindez a fiatalokra? Ez volt a fő témája „Csak rajongók? – Test a neten” címet viselő klubbeszélgetésnek, amelyen dr. Hevesi Krisztina, az ELTE PPK Pszichológiai Intézetének egyetemi adjunktusa, dr. Papp János Tamás, az NMHH jogi szakértője, Vizi Gergely, senior paid social media szakértő, prof. dr. Aczél Petra, az NMHH Médiatudományi Intézet kutatásvezetője, valamint dr. Veszelszki Ágnes, az NMHH Médiatudományi Intézet kutatásvezető-helyettese vett részt.

„Kell-e félni az OnlyFans nevű oldal előretörésétől?” – indította a beszélgetést az este moderátoraként dr. Aczél Petra. A többnyire felnőtt tartalmak közzétételére, árusítására használt (monetizált) platform előfizetői száma naponta ötszázezer fővel növekszik, és jelenleg már meghaladja a 170 millió főt.

Dr. Hevesi Krisztina szerint ez nem meglepő, hiszen a szex nagyobb üzlet, mint a kosárlabda, a baseball és a foci együttvéve.

„A szexszel mindent el lehet adni. Ezen az oldalon a test kimondottan is árucikké válik, ami azért probléma, mert ezzel legalizálja a testtel való pénzkeresetet. Nehézség az is, hogy a fiatalokat szólítja meg, akik így téves példaképmintát kapnak. Előfordul, hogy valaki már 14 évesen komoly összegeket keres az OnlyFansen, mert azt, hogy elmúlt 18 éves, bárki állíthatja magáról” – mondta az ELTE PPK Pszichológiai Intézet egyetemi adjunktusa.

Dr. Papp János Tamás beszél, szemben dr. Veszelszki Ágnes

A korhatár kérdése az oldal használatával kapcsolatos lehetséges jogi korlátozásokkal kapcsolatban is felmerült. Dr. Papp János Tamás elmondta, nehéz az OnlyFans használatát, az ott fellelhető erotikus tartalmakat jogilag szabályozni, hiszen azok feltöltése és fogyasztása is a felhasználók szabad döntése attól kezdve, hogy elmúltak 18 évesek. A munkáltatók azonban (az etikai kódexükben) megszabhatják, hogy tolerálják-e vagy szankcionálják a munkavállalóik jelenlétét a platformon – ahogyan az OnlyFans platformról szóló hírekben is gyakran olvasható. Mégis, ahogy az OnlyFans médiareprezentációjával kapcsolatban dr. Veszelszki Ágnes és dr. Aczél Petra megjegyezte, az NMHH Médiatudományi Intézetben Sebestény Judittal közösen végzett empirikus kutatásuk alapján úgy tűnik, az oldal és az erotikus influenceri tevékenység az online hírportálok cikkeiben általában neutrális, sőt inkább pozitív kontextusban fordul elő: a könnyen elérhető magas bevételek kiemelése mellett kevésbé hangsúlyosan jelennek meg az oldal használatának esetleges negatív következményei.

Arra vonatkozóan, hogy az erotikus influencereknél a gyorsan jött anyagi siker okozta lendület milyen sokáig tarthat ki, Vizi Gergely senior paid social media szakértő úgy válaszolt, a sikeres tartalomgyártók lelkesedése általában nem vagy csak lassan csökken, utóbbi esetben is legalább 4–5 év eltelhet, mire úgy döntenek, hogy abbahagyják vagy csökkentik az aktivitásukat.

Vizi Gergely, senior paid social media szakértő és dr. Papp János Tamás, az NMHH jogi szakértője

Dr. Hevesi Krisztina hozzátette, előfordulhat, hogy a gyors siker után egy OnlyFans-tartalomgyártónak hiányérzete lesz, és vágyni kezd arra, hogy olyan munkát végezzen, amelynek kézzel fogható haszna, eredménye van. A szakértők egyöntetűen szkeptikusak voltak azt illetően, hogy mennyire lehet egyszerű egy erotikus influencer számára visszatérni a „hagyományos munka” világába.

Vizi Gergely, senior paid social media szakértő, dr. Papp János Tamás, az NMHH jogi szakértője, dr. Hevesi Krisztina, az ELTE PPK Pszichológiai Intézetének egyetemi adjunktusa és prof. dr. Aczél Petra, az NMHH Médiatudományi Intézet kutatásvezetője

A beszélgetés végén dr. Veszelszki Ágnes arra is felhívta a hallgatóság figyelmét, hogy egy igazán sikeres, milliókat kereső erotikus influencer élete – mivel tevékenysége és bevétele a feliratkozóival való interakcióra és az előfizetői kérések folyamatos teljesítésére épül – a szünet nélküli tartalomgyártás körül forog, tehát a kiemelkedő anyagi sikerért cserébe a szabadidejével (is) fizet. Nagyon fontos tehát, hogy a fiatalok ne higgyék el, hogy az OnlyFans platformon kis energiabefektetéssel meggazdagodhatnak, és hogy átgondolják, milyen hosszú távú következményei lehetnek ennek a tevékenységnek: vajon mit szólnának a feltöltött tartalmakhoz a nagyszüleik vagy (leendő) gyermekeik?

A klubbeszélgetés-sorozat következő alkalmán az audiovizuális manipuláció, a deepfake legújabb fejleményeiről lesz szó.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink