Kevesebbet streamingelünk számítógépen és mobilon
Bár egyre több streamingszolgáltató lép a hazai piacra, ez nem hozott érdemi konkurenciaharcot: az új szereplők jellemzően inkább olyan új felhasználókat csábítanak magukhoz, akiket azelőtt más szolgáltató nem tudott megszólítani. Egyebek között ez derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányából, amely kilenc országosan elérhető streamingszolgáltó webes felületének mobilos és számítógépes forgalmát elemezte.
Csaknem húsz százalékkal csökkent a streamingszolgáltatók oldalait számítógépről vagy mobileszközről látogató magyarok száma az egy évvel korábbihoz képest. A negatív tendencia mögött elsősorban a koronavírus-járvány alatt kivételesen magasra ugró fogyasztási értékek normalizálódása állhat.
Az NMHH kutatása szerint az egyes streamingplatformok műsorkínálata nagyban meghatározza, melyik korosztály körében válhatnak népszerűvé. A három nagy nemzetközi platform, a Netflix, a Disney+ és az HBO Max kifejezetten jól célozta meg a 16–39 év közötti korcsoportot, míg a TV2 Play, a Filmio és a SkyShowtime közönségében az 50–75 év közöttiek vannak többségben. A nemek között mindössze három esetben rajzolódik ki számottevő különbség: a SkyShowtime és a Telekom TV GO inkább a férfiak, míg a TV2 Play inkább a nők körében vált népszerűvé.
Annak ellenére, hogy folyamatosan nő a hazánkban elérhető streamingszolgáltatások száma, ez nem okozott visszaesést a konkurenciánál: az új szereplők inkább új felhasználókat csábítottak magukhoz, akiket azelőtt más szolgáltató nem tudott megszólítani. Az sem ritka, hogy a felhasználók előfizetnek egy új belépő szolgáltatásaira, de közben nem mondják le a korábbi, más szolgáltatóknál már meglévő előfizetéseiket: 2024 júniusában 439 ezer fő, vagyis a hazai streamingfogyasztók mintegy negyede keresett fel egynél többet a vizsgált szolgáltatások közül.
A tanulmány megállapította, hogy 2024 első fél évében a számítógépek és a mobileszközök képernyőin hazánk leglátogatottabb streamingfelülete a Netflix volt, heti 1 millió 69 ezer látogatóval. A második helyezett HBO Max 419 ezer felhasználót vonzott egy héten, őt követte a Disney+ 285 ezres eléréssel. Nem sokkal maradt el ettől a legnépszerűbb magyar szolgáltató, a TV2 Play, amelyet 259 ezren látogattak hetente. A vizsgált időszakban az RTL+ 144 ezer, a SkyShowtime 122 ezer, az Amazon Prime Video 65 ezer, a Telekom TV GO 52 ezer, a Nemzeti Filmintézet Filmio szolgáltatása pedig 5 ezer látogatót vonzott egy átlagos héten.
Az alábbi videóban Gulyás Benjámin, az NMHH műsorelemző munkatárs beszél. A videó szabadon felhasználható.