Közösséggel szembeni kirekesztés gyanúja miatt indított eljárást a Médiatanács

Közzétéve: 2025. október 16.

A közösségekkel szembeni kirekesztés tilalmára vonatkozó törvényi rendelkezés érvényesülését vizsgálja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Hír TV egyik műsorában elhangzottakkal kapcsolatban. A testület két rádiós frekvencia használatára kiírt pályázatban is eredményt hirdetett.

A Médiatanács két helyi vételkörzetű rádiós médiaszolgáltatási lehetőség használatára kiírt pályázati eljárásban hirdetett eredményt: a Zalaegerszeg 88,9 MHz kereskedelmi jellegű rádiós frekvencia legkorábban 2026. február 22. napjától történő használatára kiírt pályázati eljárásnak a jelenlegi médiaszolgáltató, az egyedüli érvényes pályázati ajánlatot benyújtó Best Radio Kft. lett a nyertese, míg a Hódmezővásárhely 99,8 MHz rádiós médiaszolgáltatási lehetőség kereskedelmi jellegű használatának jogát a Radio Plus Kft. nyerte el.

A közszolgálati, a közösségi jellegű, valamint a körzeti és országos vételkörzetű kereskedelmi jellegű lineáris audiovizuális médiaszolgáltatóknak rendszeresen adatokat kell szolgáltatniuk a Médiatanács számára a műsorkvótákra vonatkozó előírások betartásának ellenőrzéséhez. A 2025. május 1. – augusztus 31. közötti időszakra vonatkozóan összesen 112 médiaszolgáltató adatszolgáltatási kötelezettsége teljesítésének vizsgálata alapján a testület tíz médiaszolgáltatóval szemben indított eljárást.

A Médiatanács a Hír TV Zrt.-vel szemben is eljárást indított annak megállapítására, hogy a Hír TV-n 2025. július 22-én 17 óra 50 perces kezdettel közreadott „Komment” című műsorszámban elhangzottak sérthették-e a kirekesztésre alkalmas médiatartalom közzétételének tilalmát előíró törvényi rendelkezést.

Ismét érkezett a hatósághoz két állampolgári bejelentés egy pénzintézet nagyjából egy másodperc hosszúságú reklámja miatt, amelyet tudatosan nem észlelhető kereskedelmi közleményként azonosítottak a bejelentők. A hatósági ellenőrzés azonban megállapította, hogy a kifogásolt kereskedelmi közlemény elég hosszú volt ahhoz, hogy tudatosan észlelhető legyen, amit az is bizonyít, hogy a reklámmal kapcsolatban bejelentések érkeztek, ezért nem indult eljárás a közleményt közzétevő médiaszolgáltatókkal szemben.