Összefoglaló a vezetéknélküli szélessávú szolgáltatások nyújtására használható frekvenciasávokkal kapcsolatban 2025. szeptember 16-án megtartott nyilvános meghallgatásról

Közzétéve: 2025. október 21.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH, Hatóság)) 2025. szeptember 16-án nyilvános meghallgatást tartott a vezeték nélküli szélessávú szolgáltatások nyújtására használható frekvenciasávokkal (700 MHz, 1500 MHz, 2100 MHz, 2600 MHz, 26 GHz, 32 GHz, 42 GHz, 3,8–4,2 GHz, felső 6 GHz) kapcsolatos lehetőségek ismertetése és a piaci igények feltérképezése céljából. Az eseményt a 2025. augusztus 5-i meghirdetés és a 2025. augusztus 14-én közzétett előkészítő dokumentumok alapozták meg. A nyilvános meghallgatás az közzétett előkészítő dokumentumok rövid ismertetésével kezdődött. A bemutatott előadás a Hatóság honlapján elérhető:

Nyilvános meghallgatás a vezetéknélküli szélessávú szolgáltatások nyújtására használható frekvenciasávokkal kapcsolatos elképzelésekről, piaci igényekről

A Hatóság tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a nyilvános meghallgatásról összefoglalót készít és közzéteszi azt.

A résztvevők az egyes frekvenciasávokkal kapcsolatban az alábbi észrevételeket tették.

A 700 MHz-es frekvenciasávban uniós kötelezettség alapján az MFCN rendszerek számára használható 2x30 MHz-ből a 2020-ban megtartott árverést követően fennmaradó 2×5 MHz sávrésszel kapcsolatban az MFCN (kereskedelmi mobil) célú értékesítést támogató észrevételek hangzottak el. A Yettel támogatja az NMHH elképzelését és nyitott az aktív kommunikációra a sikeres lebonyolítás érdekében. A Yettelhez hasonlóan a Pro-M Zrt. is támogatta az NMHH elképzelését, ugyanakkor a PPDR-együttműködési kötelezettség előírását és területi lefedettségi követelmények beépítését is kezdeményezte a PPDR felhasználók, a készenléti szolgálatok szélessávú ellátottságának javítása érdekében (különösen határmenti, valamint ritkán lakott területeken). A Magyar Telekom azt jelezte, hogy a jogosultság megszerzéséhez kapcsolódó feltételek nem lehetnek érdemben kedvezőbbek a korábbi, valódi versenyben meghatározott feltételrendszernél, valamint, hogy a spektrummaximum (cap) feloldását nem igényli.

A 26 GHz-es frekvenciasáv esetén az összes érintett, jogosultsággal rendelkező vállalkozás képviselője jelezte, hogy jelenleg nem lát 5G szolgáltatások iránti valós igényt, ezért a meglévő mikrohullámú pont–pont jogosultságok fenntartását és – jogi lehetőség esetén –az alternatív használat lehetővé tételének vizsgálatát kérik a tényleges 5G igény megjelenéséig. A helyzet 2017 óta változatlan, a 26 GHz középtávú, ökoszisztéma-szintű megjelenését a mobilszolgáltatói portfóliókban nem látják a mobil szolgáltatók. A Pro-M jelezte, hogy legalább egy 200 MHz-es nem polgári sávrészre igényt tartana PPDR céljára, természetesen akkor, amikor az ökoszisztéma is rendelkezésre áll majd arra, hogy ezt szélessávú PPDR felhasználásra igénybe vehessék.

A 4iG a HUSAT program kapcsán két magyarországi helyszínen műholdas földmegfigyelési (űr–Föld) földi vevőállomásokat tervez a sáv felső részében, ehhez hosszú távú, fokozott zavartatás-védelmet kért. 

A 42 GHz-es frekvenciasávot egy hozzászólás érintette. A Pro-M jelzett hosszabb távon PPDR igényt a 42 GHz-es frekvenciasávban, de csak akkor, ha az ökoszisztéma megfelelően alakul. Azt javasolták, hogy amikor elosztásról dönt a jogalkotó, akkor egy megfelelő méretű nem polgári rész kerüljön kialakításra.

A 2100 MHz-es frekvenciasáv tárgyában a sáv rádióspektrumhasználati jogosultságával rendelkezők az üzletmenet folytonosságra helyezték a hangsúlyt. A 4iG jelezte megújítási igényét, és kérte az eljárás mielőbbi megkezdését, tekintettel arra, hogy a csoport két jogosultsága közül az egyik 2027-ben lejár. A másik jogosultságuk 2035-ben jár le, így erre tekintettel azt is javasták, hogy egységes lejárati idő kerüljön kialakításra, mégpedig a jelenlegi legkésőbbi lejárati idejükhöz harmonizáltan (2035 + 5 év). A Magyar Telekom képviselője kifejtette, hogy minden olyan eljárást támogatnak, ami lehetővé teszi az általuk használt blokkok „visszaszerzését”, de a Magyar Telekom is a megújítás intézményét tartja elsősorban jó megoldásnak, mert az elismeri a már befektetett tőkét és innovációt. A Magyar Telekom nem igényli a lejárati idők „harmonizálását”, számukra a két lejáró blokk esetében a lehetséges maximális időtartamú hosszabbítást kezdeményezik. A Magyar Telekom számára a másik elfogadható megoldás egy olyan versenyeztetési eljárás, ami nem teszi más frekvenciasáv megszerzésének feltételévé a 2100 MHz-es frekvenciasávban működő blokkjuk újbóli megszerzését. A Yettel – amelynek 2100 MHz-es jogosultsága teljes egészében lejár – a megújítást preferálja, ám elfogadhatónak tartja a 900/1800 MHz frekvenciasáv újraelosztásánál alkalmazott árveréses formát is.

Az 1500 MHz-es frekvenciasáv kapcsán a Yettel jelezte, hogy jelenleg nincs valós igény a sáv használatára, ugyanakkor látják a downlink forgalom növekedését. Különösen a TV szolgáltatásokkal kapcsolatos downlink forgalom nő a jelentős mennyiségű Fix Wireless Access ügyfélállományra tekintettel. Prioritásban azonban a 700 MHz-es és főként a 2100 MHz-es frekvenciasáv megújítása, újra értékesítése kell, hogy megelőzze ezen új frekvenciasáv elosztását. A Pro-M Zrt. ezzel szemben uplink-igényt érzékelt, és nem merült fel további downlink-irányú igény a részéről.

A 3,8–4,2 GHz frekvenciasávról a Hewlett Packard Enterprise tett említést nyilatkozatában, miszerint a 14. kérdésben említett opciók közül kizárólag az „A” opciót támogatja, arra hivatkozva, hogy az Európai Tanács ezt a sávot kifejezetten alacsony és közepes teljesítményű helyi hálózatok felhasználására tervezte, minden egyéb megosztási lehetőség szűkíti a vállalkozói, beszállítói lehetőségeket.

Az Audi Hungaria az ipari 5G hálózatok, frekvenciasávok kapcsán általában jelezte, hogy a dedikált spektrum hazai hozzáférésének késlekedése versenyképességi lemaradást okoz, miközben Németországban konszern szinten már alkalmaznak rendelkezésre álló frekvenciát a termelésben. A magyarországi termeléshez is spektrumigényt jelentettek be.

A felső 6 GHz-es frekvenciasáv felhasználási lehetőségeit illetően eltérő vélemények jelentek meg. A 4iG, a GSMA/Connect Europe tagjaként, ezen nemzetközi szervezetek szabályozási szakmai álláspontját osztva a teljes felső 6 GHz mobil, MFCN célú kijelölését támogatja. A Spectrum Advise szakmai álláspontja is a mobil célú használatot támogatja. A sáv IMT (azaz nemzetközi mobil távközlés) célra történő azonosítása a 6G bevezetése miatt lenne nagyon fontos. Gyakorlatilag minden mobilgenerációnál volt olyan alacsony fekvésű frekvenciasáv, ami a nagy kiterjedésű fedést tudná biztosítani és egy közép fekvésű frekvenciasáv, amely kapacitás mellett megfelelő lefedettséget biztosíthatna. A WAS/RLAN érdekeket képviselő hozzászólások – különösen a Hewlett Packard Enterprise a DSA-tagságára is hivatkozva, valamint a Magyar Kommunikációs Szövetség – a teljes 1200 MHz-nyi felső 6 GHz-es frekvenciasáv RLAN/Wi-Fi célú hozzáférését tartanák kívánatosnak. Ha a felső 6 GHz-es frekvenciasávban megosztás mégis napirendre kerül, legalább 320 MHz kizárólagos Wi-Fi felhasználhatóságát tartják szükségesnek, a fennmaradó részben Wi-Fi priorizálás mellett, és a teljes tartományban nem átfedő 40/80 MHz-es csatornakiosztást javasolnak a sűrű telepítések miatt. A versenyképes Internetszolgáltatás nyújtásához a lehető legszélesebb frekvenciaszeletre van szükség a Magyar Kommunikációs Szövetség álláspontja szerint. Műszaki érvként a Wi-Fi 6E/7 automatikus frekvenciakoordinációs (AFC) képességei kerültek elő, amelyek a megosztott használat zavarásait mérsékelhetik. A hozzászólások kapcsán az NMHH megjegyezte, hogy a DSA álláspontja a honlapon is közzétételre került a nyilvános meghallgatás előtt.

Az előzetes írásbeli véleményezés és az szóbeli nyilatkozattétel mellett az NMHH arra is biztosított lehetőséget, hogy az érdekeltek álláspontjukat, javaslatukat, észrevételeiket utólagosan írásban eljuttassák a Hatósághoz. A Hatóság az összefoglalóval együtt – az üzleti titkok védelme mellett – ezeket is közzéteszi.

Észrevételek

4iG csoport

Audi Hungária Zrt.

Dynamic Spectrum Alliance

Hewlett Packard Enterprise

Honvéd Vezérkar Híradó, Informatikai És Információvédelmi Csoportfőnökség

Magyar Kommunikációs Szövetség

Magyar Telekom Nyrt. (A Telekom kéri jelen nyilatkozatát teljes egészében, az abban foglalt érzékeny üzleti információkra és adatokra tekintettel zártan kezelni, az Eht. 33.§ (2) bekezdésében foglaltak alapján.)

Multi Company Response

  • Amazon Inc.
  • Apple, Inc.
  • Broadcom Inc.
  • Cisco Systems Inc.
  • Extreme Networks
  • Hewlett Packard Enterprise
  • Intel Corporation
  • Meta Platforms, Inc.

Pro-M Zrt.