Felértékelheti az emberi képességeket az MI
Tudományos konferencián debütált az NMHH 2025. évi Médiapiaci Jelentése
Idén először mutatkozott be nagyszabású szakmai rendezvényen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) negyedik éve kiadott Médiapiaci Jelentése. A szakmai fórummal az NMHH kiemelt célja volt, hogy a hatóság szakértői meghallgassák a piaci szereplők véleményét és javaslatait, hiszen a kiadvány elsősorban a tartalomipar érdekeltjeinek nyújt mindennapi támpontot.

A kiadványbemutató rendezvényt a Médiatudományi Intézet vezetője nyitotta meg. Nyakas Levente emlékeztetett: az NMHH hagyományteremtő szándékkal szervezett idén első alkalommal tudományos konferenciát friss Médiapiaci Jelentése köré.
A kiadvány elsősorban az általános médiapiaci ismeretek elmélyítését szolgálja – ezt már az NMHH főigazgatója jelentette ki a szakmai fórumon. Aranyosné Börcs Janka hozzátette: a jelentés nem csupán adatalapú statisztikai kiadvány, hanem tudástár, amely rávilágít a kimutatások közötti összefüggésekre is.
A főigazgató előadásában rámutatott: a magyar médiapiac sokszínű és rendkívül összetett. Emlékeztetett, hogy a kínálati oldalon több mint 520 televíziós csatorna, 165 rádióállomás, hétezer nyomtatott és több ezer online sajtótermék áll a közönség rendelkezésére. Eközben a keresleti oldalon az online piac további előretörése figyelhető meg, különösen a fiatalok körében - emelte ki. Hozzátette: a 15-29 éves korosztály kétszer akkora arányban használja kizárólag az internetet ismeretszerzésre, mint a lakosság összes többi hányada.
A hazai hirdetési piaccal kapcsolatban Aranyosné Börcs Janka kiemelte: az internetes hirdetési bevételek összességében meghaladják a többi média reklámbevételét. Ezek kétharmada az online platformokhoz vándorol, ami fájdalom a magyar tartalomgyártóknak - fűzte hozzá.
Az NMHH 2022. decemberében publikálta első Médiapiaci Jelentését, amely ekkor még hagyományos felosztásban vizsgálta a médiapiacot – erről már a 2025. évi Médiapiaci Jelentés projektvezetője beszélt a rendezvényen. Kelemen Linda hozzáfűzte: az idei kiadvány felosztása ezzel szemben azon alapul, hogy mely szolgáltatások versenyeznek ugyanazon a piacon a médiafogyasztók figyelméért – audiovizuális, hangalapú és írott sajtóra bontva fel a szektort. Hangsúlyozta: a jelentés rövid, keretes, magyarázó írásokkal, valamint a fiatalokra és a digitális médiaértésre fókuszáló kutatásokkal is segíti az egyes kimutatások értelmezését.
A kiadvány audiovizuális piacot ismertető fejezetébe az NMHH műsorelemző szakértője vezette be a konferencia résztvevőit. Szabó Dávid előadásában hangsúlyozta, hogy az audiovizuális ökoszisztéma óriási, lassan változó rendszer, amelyben a televíziózás, a streaming és a mozi egymással is kapcsolatban áll. A streaming folyamatos térnyerését elemezve a szakértő rámutatott, hogy öt éves idősávon tíz százalékkal csökkent a hazai tévénézők száma, miközben a tinédzserek televíziókészülékek előtt töltött idejének közel felét a streamingszolgáltatások teszik ki.

A hazai audiopiac teljesítéményét az NMHH műsorelemző osztályvezetője ismertette. Jó Balázs megemlékezett a százéves magyar rádiózásról, majd rávilágított, hogy a piac napjainkban jelentős átalakulás küszöbén áll. Ennek oka az online tér mellett például az is, hogy az autógyártók egyre többször kispórolják az FM csippeket a modelljeikből – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy az autó az Egyesült Államokban a rádiózás leggyakoribb, hazánkban pedig a második leggyakoribb helyszíne. Emlékeztetett: a rádióadók Magyarországon mintegy hétmillió hallgatót érnek el hetente.
Fogarasi Mihály, a médiahatóság műsorelemző munkatársa a hazai sajtópiac trendjeit és fogyasztási szokásait mutatta be, kiemelve, hogy ugyan ma is több mint kétezer nyomtatott sajtótermék jelenik meg Magyarországon, évről évre csökken a számuk. Hozzátette: a legtöbb ilyen kiadvány országos újság.
A mesterséges intelligencia médiapiacra gyakorolt, a jelentésben is taglalt hatásait már az NMHH elnöki főtanácsadója elemezte. Rab Árpád előadásában arról beszélt, hogy a szektorban nem egyértelműek a technológiával kapcsolatos sikerek, és az sem, hogy az MI növelte volna a médiavállalatok hatékonyságát. A jövőkutató rámutatott: egyre többen panaszkodnak, hogy többet dolgoznak mások miatt, mert kollégáik ugyan gyorsabban küldenek meg nekik elkészült anyagokat, de egyre jellemzőbb, hogy azokon nekik még dolgozniuk kell.
Rab Árpád elmondta: az MI hatásai a médiapiacon láthatók a leggyorsabban. Az eddigi tapasztalatokból kiderült, hogy a technológia bevezetése felviszi az emberi gondolkodás és a természetes intelligencia értékét. A szakértő szerint az MI-rendszerek ma még bevezetőáron futnak, a jövőben azonban akár 80-200 ezer forintot is elkérhetnek majd a használatukért. Hozzáfűzte: mivel az MI-rendszerek működtetése egyáltalán nem lesz olcsó, az élő munkaerő egyes esetekben nemcsak hatékonyabb, de gazdaságosabb is lehet majd a munkáltatóknak.
Incze Kinga a hazai reklámpiac változásait ismertetve arról beszélt, hogy a magyar szektor 7-8 százalékos növekedése 2024-ben a globális trendeket követte. A médiaszakértő hozzátette: általános tendencia a világban, hogy a növekedés motorja a digitális hirdetések, azon belül is a kereső- és közösségimédia-platformokon feladott hirdetések térnyerése.
Soós Edina a kritikus gondolkodás jelentőségét hangsúlyozó előadásában úgy fogalmazott: a különböző médiaplatformokról érkező információáradat napjainkban még a rutinos felhasználók számára is megnehezíti a hiteles és megbízható források felkutatását. Az NMHH kutatási szakértője figyelmeztetett: a jelenség növeli a felhasználók kitettségét az álhíreknek és dezinformációknak. A megoldás a hagyományos hatósági eszközökön túl elsősorban a tudatos médiahasználat ösztönzésében és az edukációban rejlik – tette hozzá.
A rendezvényt Kövendi Dorka előadása zárta. Az NMHH online platformokra szakosodott közgazdasági szakértője ebben a digitális szolgáltatások felhasználók figyelméért folytatott versenyét mutatta be, rávilágítva arra, hogy a figyelmünk korlátos erőforrás, amely nem tud minden minket ért információt feldolgozni, és amellyel fontos, hogy jól gazdálkodjunk.
Az átfogó tudományos szimpóziumot a kérdések idején gondolatébresztő beszélgetések és párbeszédek gazdagították, a közönség élénk érdeklődésével így a konferencia egy izgalmas, interaktív értekezéssé vált. A bemutatott 2025. évi Médiapiaci Jelentés teljes terjedelmében az NMHH honlapján olvasható.
Az NMHH 2025. évi Médiapiaci Jelentése
Nyakas Levente
Aranyosné Börcs Janka
Szabó Dávid
Jó Balázs
Fogarasi Mihály
Rab Árpád
Kelemen Linda