Adattörlés
Általános információk
Személyes adataink védelmében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) – nem hatósági hatáskörében – ingyenes adattörlési szolgáltatást nyújt a fogyasztóknak. Az adattörlő alkalmazás a tartós adathordozó eszközök – például mobiltelefonok és laptopok – széles körénél teszi lehetővé az eszközön tárolt adatok biztonságos és visszavonhatatlan törlését.
Az NMHH az adatok végleges hozzáférhetetlenné tételét lehetővé tevő alkalmazás biztosításával kapcsolatos eljárási szabályok meghatározásáról szóló 726/2020. (XII. 31.) számú kormányrendelet (a továbbiakban rendelet) alapján látja el az adattörlő alkalmazással kapcsolatos feladatokat.
Az adattörlési szolgáltatás a kereskedő, az online piac vagy az online számlázási funkcióval rendelkező program működtetője (a továbbiakban együtt: kereskedő) által a fogyasztók részére biztosított adattörlő kóddal aktiválható.
A kereskedőknek az adattörlő kódot elektronikus úton, formanyomtatvány kitöltésével kell igényelniük a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). A kereskedők az adattörlő kódokat a tartós adathordozó eszközt vásárló fogyasztók számára ingyenesen biztosítják. Az adattörlő kódot a számlán vagy nyugtán vagy az adásvételi szerződés létrejöttéről szóló értesítésben történő rögzítéssel, illetve ettől eltérő, egyéb módon (így különösen papír alapon) adják át a fogyasztók részére. Egy adattörlő kóddal egyetlen tartós adathordozó eszköz adatainak egyszeri törlésére nyílik lehetőség.
Amennyiben a fogyasztó tartós adathordozó vásárlásakor nem kapott adattörlő kódot a kereskedőtől, úgy 2023. január 1. utáni eszköz vásárlás esetén azt az NMHH-tól igényelheti, a vásárlásról szóló eredeti bizonylat vagy másolata, vagy az adásvételi szerződés létrejöttéről szóló értesítés megküldésével. További információk: Adattörlő kód igénylése (fogyasztó)
A fogyasztó az adattörlő alkalmazást az adattörlő kóddal – az átvételétől számított két hét elteltével – tudja aktiválni a kereskedő által a NAV részére teljesítendő, a rendelet 9. § (3) bekezdése szerinti adatszolgáltatást követően.
Az alkalmazás használatához kapcsolódó tájékoztatás biztosítása érdekében a hatóság létrehozta a veglegestorles.hu weboldalt. Ezen elérhető a szolgáltatás indulásának napjától:
- az alkalmazás használatához szükséges közérthető, felhasználóbarát, akadálymentes használati útmutató és felhasználási feltételek,
- az adattörlő alkalmazással törölhető eszközök részletes listája,
- tájékoztatás a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó ügyfélszolgáltatási elérhetőségekről,
- az adattörlő alkalmazás használata.
Az adattörlési szolgáltatás használatához kezdetben a kereskedők papíralapú címkét – adattörlő kódot tartalmazó matrica – adtak át a fogyasztók részére.
A címkék 2023. december 31. napját követően kivezetésre kerültek, így 2024. január 1. napjától a kereskedők kizárólag elektronikus adattörlő kódot adhatnak át a fogyasztók számára, ami nem érinti a korábban 2021. december 1. és 2023. december 31. között kiadott címkéken lévő adattörlő kódok felhasználhatóságát.
A 2023. december 31-ig ki nem adott címkéket már csak az NMHH – a rendelet 14. § (4) bekezdése alapján – jogosult átadni (2026. november 30-ig) a személyes adatok védelméhez kapcsolódó nevelő, ismeretterjesztő tevékenység elősegítése, a személyes adatok védelmével összefüggő fogyasztói tudatosság növelése céljából.
Kereskedőknek szóló információk
A kereskedőknek az adattörlő kódot 2022. december 15-től elektronikus úton, formanyomtatvány kitöltésével kell igényelniük a NAV-tól.
Az adattörlő kód szabályozásának 2024. augusztus 21-től érvényes változásairól információk a NAV honlapján találhatóak.
A határon átnyúló online piac működtetője számára – az általa a fogyasztónak átadott adattörlő kóddal kapcsolatos egyedi eljárásról – külön tájékoztató érhető el a NAV honlapján.
A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi, hogy a kereskedő az adattörlő kódot a fogyasztónak szabályosan adta-e át, a rendelkezések betartásával vezeti-e a nyilvántartást, a fogyasztók részére történő tájékoztatási kötelezettségének eleget tett-e.