Tíz közösségi médium nyert 23,7 millió forintot műszaki fejlesztésre a Médiatanácstól

Közzétéve: 2016. október 13.

A Civil és a Klasszik Rádió, valamint nyolc közösségi tévécsatorna fejlesztheti műszaki parkját a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának technikai modernizációra kiírt idei pályázatán. A hatóság legfrissebb műsortámogatási tanulmánya szerint legszívesebben a vállalkozások továbbra is az időjárás-jelentések és a televíziós szolgáltatói magazinok szponzorálásával hirdetik magukat.

A Magyar Média Mecenatúra program keretében meghirdetett műszaki fejlesztési pályázat harmadik fordulójában 23,7 millió forintot ítélt meg a jelentkezőknek a testület. A két sikerrel pályázó fővárosi rádión (a Klasszik Rádió 92.1 és a Civil Rádió) kívül korszerűsítheti eszközparkját a füzesabonyi és a mezőtúri televízió, a budapesti Főnix TV, az Irány TV, a Körös Televízió, a gödöllői Régió Plusz Televízió, a Régió TV Esztergom és a Somogy TV. A pályázati eljárás negyedik fordulójához a következő beadási határidő október 27-e. A Médiatanács 2011 óta 239 alkalommal, összesen mintegy 640 millió forinttal támogatta a közösségi médiaszolgáltatókat annak érdekében, hogy színvonalas műszaki feltételek között készíthessék műsoraikat a nézők és a hallgatók számára.

Első félévi reklámadatok

A Médiatanács jóváhagyásával az NMHH közzétette legfrissebb, az idei év első félévére vonatkozó műsortámogatási tanulmányát, amely szerint a legtöbb támogatott műsoridőt, 4 óra 12 percet vásárló cég a Fundamenta Lakáskassza volt, a leggyakrabban, 1.746-szor feltűnő szpotot a Leier Hungária építőipari cég jegyezte. A legnagyobb számban – 107 cég – a TV2 Mokka című reggeli műsora vonzotta a támogatókat, a legtöbb szponzorációs üzenet – 10.288 – szintén az említett csatorna időjárás-jelentéséhez kapcsolódott, így egy alkalommal átlagosan nyolc szpot jelent meg a műsorszámban. A kilenc televízió programkínálatának vizsgálata során összesen 996 támogató cég 1.337-féle üzenetét összesen 62.267-szer adták adásba 557-féle műsorban. Tehát továbbra is igaz, hogy a reklámok volumene mellett eltörpül a támogatói üzenetek jelentősége: utóbbiak hosszának műsoridőre vetített aránya alulmúlta a tavalyi első féléves adatokat: az RTL Klubnál 0,95 százalékról 0,37 százalékra esett vissza, a TV2 esetében pedig 1,29 százalékról 1,21 százalékra.

Rádiós pályázati döntések és elmarasztalások

A Győr Plusz Rádió 40 ezer forint bírságot köteles fizetni amiatt, hogy kevesebb magyar zenét, szöveges tartalmat, helyi közélettel foglalkozó, közszolgálati és hírműsort tett közzé a szerződésében vállaltakhoz, illetve a törvényi rendelkezésekhez képest. A debreceni Alföld TV szolgáltatóját figyelmeztette a Médiatanács, mert a Púder című műsorának egyik júniusi adásában a műsorvezető ruházatán olvasható hangsúlyos márkafelirattal megsértették a termékmegjelenítési szabályokat.

A Keszthely 99,4 MHz és a Nagykanizsa 95,6 MHz helyi rádiós frekvencia pályázati felhívásainak tervezeteit elfogadta, az Eger 101,3 MHz és a Paks 96,3 MHz frekvencia pályázati felhívásait pedig véglegesítette a grémium, a kapcsolódó dokumentumok e héten már olvashatók a Médiatanács honlapján. A Sárvár 96,5 MHz helyi rádiós pályázati eljárásban a Médiatanács pályázati nyilvántartásba vette a Sárvári Média Nonprofit Kft. pályázót.

Az új országos rádiófrekvencia pályázata csak bírósági ítélet után folytatható

A Class FM-et működtető Advenio Zrt. frekvenciahasználati jogosultsága 2016. november 19-én, hét év után lejár. 2016. augusztus 1-jén meghozott határozatában a Médiatanács önálló mérlegelési jogkörével élve a piaci és technológiai változásokat figyelembe véve úgy döntött, hogy az értékes frekvenciát versenyben tartja és új pályázatot ír ki egy kibővült vételkörzetű, további 200 ezer új hallgatót is megszólító rádiószolgáltatás nyújtására. A hatóság mindent megtesz azért, hogy egy új országos kereskedelmi rádiós médiaszolgáltatást biztosítson: augusztus 10. és 24. között tette közzé az adóhálózat főbb paramétereit; a pályázat tervezete szeptember 14-től nyilvános és bárki számára olvasható volt, október 5-én a társadalmi egyeztetés folyamatában bárki elmondhatta személyesen vagy október 10-ig írásban is jelezhette szakmai véleményét, meglátásait.

Az Advenio Zrt. a Médiatanács döntése ellen bírósági fellebbezést nyújtott be. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság tegnapi végzése alapján a pályázati eljárást csak a per lezárultát követően indíthatja el a Médiatanács. Az ügy első tárgyalási napját 2016. december 21-ére tűzte ki a bíróság, ugyanakkor határozottan rögzítette, hogy a Class FM műsorsugárzását biztosító használati jogosultság ez év november 19-én lejár, és annak ideiglenes meghosszabbítására nem kötelezhető a Médiatanács.